Valeo stawia na zrównoważony rozwój | MOTOFAKTOR

Valeo stawia na zrównoważony rozwój

Zmiany zachodzące na globalnym rynku motoryzacyjnym sprawiają, że zrównoważony rozwój jest już nie tylko opcją, ale i koniecznością. Firma Valeo stawia sobie w tym zakresie ambitne cele i od pewnego czasu wykonuje kroki do ich realizacji.

W minionym tygodniu mieliśmy możliwość obejrzeć na żywo jak regenerowane są części w zakładzie Valeo w Czechowicach-Dziedzicach. Poznaliśmy także strategię i cele firmy pod kątem gospodarki o obiegu zamkniętym i jak ważną rolę w tym będzie odgrywać czechowicki kompleks.

Zachęcamy do lektury.

Christophe Périllat, CEO Valeo, Fot. Valeo
Christophe Périllat, CEO Valeo, Fot. Valeo

„Przez ponad 20 lat nasze wybory w zakresie technologii, zarządzania oraz zarządzania środowiskowego i społecznego ilustrowały nasze zaangażowanie w stawianie czoła wyzwaniom zrównoważonego rozwoju w sposób całościowy. Przemysł motoryzacyjny odpowiada za prawie 20% emisji CO2 na całym świecie, co sprawia, że ​​dekarbonizacja jest jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stoimy dzisiaj. Naszym celem jest zajęcie się tym problemem w szeroki sposób, wykraczający poza użytkowanie pojazdów i obejmujący cały nasz ekosystem – nasze zakłady, pracowników, dostawców i partnerów” – mówi Christophe Périllat, CEO Valeo.

Zrównoważona mobilność przyszłości wpisana w strategię Valeo

Grupa Valeo aktywnie włącza się w inicjatywy mające promować troskę o środowisko, jak i zrównoważony rozwój. W 2021 roku uruchomiła ona program dekarbonizacji CAP 50. a także jest sygnatariuszem kampanii “Business Ambition for 1.5°C”, która skupia firmy zaangażowane w osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 r., wykorzystując rygorystyczne ramy inicjatywy Science Based Targets.

Dekarbonizacja powinna iść w parze z gospodarką o obiegu zamkniętym. W związku z tym w 2023 roku Grupa Valeo uruchomiła program 4R mający na celu wdrożenie obiegu zamkniętego w branży motoryzacyjnej i nie tylko.

Na program 4R składają się:

  • wytrzymała konstrukcja (ang. Robust design) mająca zmaksymalizować długość użytkowania części
  • naprawa (ang. Repair) mająca dać zepsutym lub wadliwym częściom „drugą szansę”
  • regeneracja (ang. Remanufacturing) dająca „drugie życie” zużytym częściom
  • odzysk (ang. Recylce(d)) wykorzystujący jak najwięcej materiałów z części, których nie da się poddać innym procesom programu 4R.

Każdy z tych procesów ma na celu zoptymalizowanie zużycia materiałów, redukcję zużycia wody, a także zmniejszenie ilości odpadów.

Regeneracja części - co robi w tym zakresie Valeo?

Wykorzystując swój globalny zasięg i 40-letnie doświadczenie w regeneracji produktów mechanicznych, takich jak alternatory i sprzęgła do samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych, w ramach programu obejmującego wszystkie marki, Valeo regeneruje obecnie milion produktów rocznie i ma zamiar podwoić tę wydajność do 2030 r., przyspieszając swoje oddziaływanie poprzez:

  • Wzmocnienie obecnego portfolio i poszerzenie jego zasięgu, czyli rozszerzanie go w odpowiedzi na rosnącą elektronizację samochodów, napędzaną przyspieszeniem elektryfikacji i wdrażaniem systemów ADAS.
  • Otwarcie się na więcej form mobilności, z silnikami i akumulatorami do rowerów elektrycznych włącznie.

Oprócz tego Valeo Service, dział Aftermarket firmy Valeo, stworzył program I Care 4 the Planet, aby zmniejszyć wpływ na środowisko dzięki:

  • Bardziej zrównoważonym produktom
  • Opakowaniom bardziej przyjaznym dla środowiska, poprzez stopniową eliminację plastiku
  • Rozwojowi dostaw bezpośrednich, za każdym razem możliwym z fabryki Valeo do magazynów dystrybutorów (w 2023 r. bezpośrednio dostarczono 14 mln towarów).

Fot. Sebastien Borda

Regeneracja części mechanicznych w zakładach Valeo

Poczynając od sprzęgieł do pojazdów ciężarowych 40 lat temu, firma Valeo już na bardzo wczesnym etapie włączyła regenerację do swojej strategii mającej na celu redukcję emisji CO2 i optymalizację zużycia zasobów. Obecnie prowadzi program obejmujący wszystkie marki. Oferta regeneracji Valeo dotyczy dziś:

Obecnie Valeo co roku regeneruje około 1 000 000 części, sprzedawanych w ponad 8 000 referencjach na całym świecie.

Chociaż działalność firmy rozpoczęła się w Europie, to zasięg regeneracji części Valeo rozszerzył się już na Azję i Amerykę Południową, a teraz wkracza do Stanów Zjednoczonych.

Istotnym ogniwem jest tu zakład w Czechowicach-Dziedzicach. Na co dzień specjalizuje się on w produkcji rozruszników, przepustnic i zaworów powietrza, układów recyrkulacji spalin (EGR), systemów wysokiego napięcia do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Kompleks posiada 2 zakłady produkcyjne oraz dedykowany magazyn o powierzchni około 83 000 m2. Znajduje się w nim też globalne Centrum Kompetencyjne Valeo w zakresie Regeneracji (Valeo Worldwide Remanufacturing Competence center).

Fot. Sebastien Borda

Regeneracja 2.0: Elektronika

W ramach strategii REMAN 2.0 Valeo poszerzyło swoje portfolio w zakresie regeneracji części o podzespoły elektroniczne, aby dopasować się do realiów rewolucji elektryfikacji i systemów ADAS.

Obecnie na całym świecie powstaje około 55 mln ton odpadów pochodzących ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jednocześnie zawartość elektroniki w samochodzie ma podwoić się do 2030 r. względem obecnej sytuacji.

Przemysł motoryzacyjny również ma do odegrania rolę we wdrażaniu obiegu zamkniętego w elektronice. W związku z tym firma Valeo uruchomiła Circular Electronics Lab we francuskim Nevers, aby utworzyć dedykowany zespół współpracujący z ekspertami Valeo, na rzecz wdrożenia projektów elektroniki o obiegu zamkniętym. Owe laboratorium ma już na swoim koncie pierwsze sukcesy w postaci pierwszej na rynku regenerowanej przedniej kamery dla koncernu Stellantis oraz wdrożenia naprawy akumulatorów dla firmy Smovengo. W planach są kolejne projekty.

Fot. Sebastien Borda

Regeneracja 2.0: Elektryfikacja

Zgodnie z założeniami COP 21 w Paryżu, mobilność naziemna będzie musiała zostać całkowicie zdekarbonizowana do 2050 r. Biorąc pod uwagę fakt, że żywotność samochodu wynosi obecnie ok. 15 lat, zaprzestanie produkcji samochodów emitujących CO2 ma nastąpić od 2035 r. Wspólną odpowiedzią branży motoryzacyjnej na to jest e-mobilność. W 2023 r. na całym świecie wyprodukowano ponad 10 milionów samochodów elektrycznych zasilanych wyłącznie akumulatorami. Stanowią one już 12% rynku i ma to stopniowo rosnąć. Do 2030 r. zelektryfikowane ma być 25% parku samochodowego, czyli 5 razy więcej niż w 2023 r., osiągając liczbę ponad 400 milionów pojazdów.

Aby sprostać tym wyzwaniom Valeo rozszerzyło swoje portfolio REMAN o produkty elektryfikacyjne.

Oferta produktów Valeo już teraz obejmuje podzespoły związane z elektrycznym układem napędowym, tj.:

  • silniki elektryczne (serce układu napędowego),
  • falowniki (mózg, który przetwarza prąd i steruje silnikiem elektrycznym),
  • reduktory (odpowiednik skrzyni biegów w tradycyjnym samochodzie),
  • ładowarki pokładowe oraz przetwornice prądu (które bezpiecznie i efektywnie zasilają akumulator wysokiego napięcia oraz pokładową sieć elektryczną).

Kolejnym kluczowym elementem pojazdu elektrycznego jest sprężarka napędzana elektrycznie (EDC). Rolą tego komponentu jest zarządzanie chłodzeniem kabiny oraz zarządzanie temperaturą akumulatorów.

Te złożone, drogie i materiałochłonne części będą wymagały alternatywy, aby zaoszczędzić zasoby. W związku z tym, w 2023 roku w Czechowicach-Dziedzicach firma Valeo uruchomiła dedykowane laboratorium High Voltage Proto Lab. Łączy ono w sobie wiedzę na temat oryginalnego wyposażenia z precyzją procesów regeneracji i napraw. Wprowadziło ono już kilka dowodów koncepcji (ang. Proofs of Concept – POC) i Valeo zamierza proponować rozwiązania e-Reman w Europie począwszy od 2025 r.

Fot. Sebastien Borda

Regeneracja Valeo dla każdego rodzaju mobilności

Mobilność przyszłości opierać się będzie nie tylko na pojazdach użytkowych i samochodach osobowych, ale też na mniejszych pojazdach mających realizować ideę 15-minutowych miast, czyli elektrycznych rowerach i hulajnogach. W związku z tym Valeo i Smovengo, operator Vélib’ Métropole, wielkoskalowego systemu rowerów miejskich w Paryżu i 64 miastach regionu paryskiego, połączyły siły, aby regenerować silniki i naprawiać akumulatory w 8000 elektrycznych rowerach Vélib’, które przemierzają Paryż i tereny ościenne.

Do partnerstwa z Smovengo wybrano dwa zakłady Valeo specjalizujące się w regeneracji:

  • „Circular Electronics Laboratory” w Nevers (w zakresie akumulatorów)
  • “Circular Innovation Factory” w Czechowicach-Dziedzicach (w zakresie silników).

W niecałe 6 miesięcy firma Valeo otworzyła w Czechowicach-Dziedzicach wydajną linię regeneracji silników eBike o początkowej wydajności do 5000 silników/rok. Dzięki rozwojowi małej mobilności w Europie w ciągu najbliższych trzech lat przepustowość zakładu ma wzrosnąć 3-krotnie.

Fot. Fot. Sebastien Borda

Widzimy zatem, że regeneracja części wchodzi na nowy etap swojego rozwoju w związku ze zmieniającą się koncepcją mobilności i koniecznością wdrażania zrównoważonego rozwoju przez działające na rynku firmy. Swój udział w tej rewolucji chce mieć firma Valeo, angażując w to m.in. swój zakład w Czechowicach-Dziedzicach, co oznacza, że w zachodzące globalnie przemiany zaangażowani będą również polscy inżynierowie. Czas pokaże, na ile obieg zamknięty, w tym regeneracja nowych części, przyjmie się w przemyśle motoryzacyjnym.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).