VI Kongres Ekspertów Samochodowych – relacja | MOTOFAKTOR

VI Kongres Ekspertów Samochodowych - relacja

Podczas VI Kongresu Ekspertów Samochodowych, który odbył się 25 maja w Radomiu, eksperci dyskutowali o trendach w branży.

W VI Kongresie Ekspertów Samochodowych wzięli udział właściciele i kadra kierownicza przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego, nauczyciele akademiccy, nauczyciele nauki zawodu szkół o profilu technicznym, biegli sądowi, rzeczoznawcy, przedstawiciele producentów produkujących dla sektora motoryzacyjnego oraz dystrybutorzy. Uczestniczący w nim przedstawiciele środowisk producentów i dystrybutorów części mieli szansę zaprezentowania swojego zaplecza technicznego oraz oferty produktowej.

 

Jeden z panel był poświęcony sprawom istotnym dla rzeczoznawców. O przyszłości i kierunkach rozwoju tej specjalizacji mówił Sławomir Olszowski, Przewodniczący Krajowej Sekcji samochodowej SITKRP, Prezes BETiS. Z kolei Jarosław Cichoń, członek zarządu, Wiceprezes STM, porównał rozwiązania dotyczące badań technicznych w trzech krajach europejskich. Jednym z nich jest Belgia, gdzie badania techniczne techniczne wykonuje konsorcjum 9 firm pod nadzorem państwa. Funkcjonuje tam 76 stacji kontroli pojazdów,które codzienne poddawane są kontrolom przez państwowe służby. Urządzenia stosowane w SKP są połączone w jedną sieć informatyczną i obowiązkowe kalibrowane co 6 miesięcy. Także w Holandii służby państwowe sprawują silny nadzór nad SKP, a 3% pojazdów jest wybierana losowo do ponownej kontroli, która ma sprawdzić nie tylko ich stan techniczny, ale także wiarygodność diagnosty. Ciekawym przykładem są Włochy, gdzie zaledwie 1% samochodów otrzymuje negatywny wynik badania technicznego. Jak wyjaśniał Jarosław Cichoń, włoscy kierowcy mają nawyk oddawania samochodu na przegląd techniczny, zanim udadzą się do SKP.

 

Podczas Kongresu nie zabrakło także wiedzy niezbędnej mechanikom samochodowym. Zalety Denso e-Videns zaprezentował Oscar Eerland, Project Coordinator Special Tools, Business Development Denso Europe B.V. System e-Videns, który wkrótce będzie dostępny w Polsce, zapewnia innowacyjną metodę inspekcji pojazdów, na którą składa się krótki kwestionariusz dla kierowcy, skan diagnostyczny w poszukiwaniu kodów błędów, odczyt danych z pracującego silnika i porównanie ich z danymi referencyjnymi oraz kontrola wizualna. W połączeniu z intuicyjną, przyjazną dla użytkownika platformą cyfrową, e-Videns umożliwia mechanikowi obiektywną ocenę stanu technicznego pojazdu. Korzystając z danych referencyjnych, e-Videns na bieżąco monitoruje dane z uruchomionego silnika, aby zidentyfikować wszelkie problemy i nieprawidłowości z wyprzedzeniem.

 

Mechanicy samochodowi mieli także możliwość zapoznania się z zaawansowanymi systemami bezpośredniego wtrysku paliwa, o których mówił Tomasz Hurt, manager ds. technicznych Delphi Polska. Chodzi m.in. o nowe rozwiązanie Delphi Technologies – ograniczającą zużycie paliwa technologię bezpośredniego wtrysku benzyny (GDi). Przewiduje się, że do 2026 r. rynek nowych pojazdów wyposażonych w GDi ma rosnąć średnio około 10 procent rocznie. W produkcji OE technologia GDi jest obecna już od kilku lat. Pomaga osiągnąć zgodność z rygorystycznymi normami emisji spalin. Ponad jedna trzecia lekkich pojazdów użytkowych produkowanych na całym świecie wyposażona jest w układ paliwowy GDi, a zgodnie z przewidywaniami udział w rynku będzie jeszcze większy, gwarantując wzrost na poziomie 8 procent rocznie przez najbliższe 10 lat, co tym samym oznacza rosnącą liczbę właścicieli pojazdów poszukujących niezależnych warsztatów świadczących usługi wysokiej jakości.

 

Podczas Kongresu odbył się także konkurs „Ekspert samochodowy 2019” w 8 kategoriach. Oto lista zwycięzców (trzy pierwsze miejsca):

  1. Elektronika i elektrotechnika samochodowa – Leszek Niewczas, Damian Krawętkowski, Paweł Czechowski
  2. Wtrysk benzyny – Jacek Jakimów, Łukasz Potaczała, Janusz Górzyński
  3. Specjalistyczna chemia serwisowa – Tomasz Kuzia (tylko jeden laureat)
  4. Automatyczne skrzynie biegów – Marcin Stożek, Piotr Zdanewicz, Jacek Janik
  5. Silniki o zapłonie samoczynnym – Aleksander Buczyński, Kamil Augustyniak, Łukasz Bogus
  6. Systemy bezpieczeństwa czynnego i aktywnego wspierania kierowcy – Mariusz Ostrowski, Radosław Turczyński, Rafał Olechowski
  7. Turbodoładowanie – Andrzej Cichoń (tylko jeden laureat)
  8. Kalkulacja szkód komunikacyjnych – Jerzy Wróbel, Krzysztof Krupa, Tomasz Puchała

Zwycięzcy konkursu "Ekspert samochodowy 2019"

 

Organizatorzy nagrodzili także najbardziej wyróżniające się i znaczące media branżowe. Statuetkę „Platynowego Pióra” w kategorii „Wydarzenia motoryzacyjne” otrzymał portal „Motofaktor.pl”.

Wręczenie stauetki "Platynowego Pióra" dla portalu "Motofaktor.pl"

VI Kongres Ekspertów Samochodowych był także okazją dla dostawców i dystrybutorów do zaprezentowania swojej oferty. Z kolei dla gości Kongresu była to doskonała okazja, by poznać nowoczesne urządzenia i technologie niezbędne m.in. do pracy w warsztacie samochodowym.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).