Celem porozumienia jest zwiększenie konkurencyjności obydwu przedsiębiorstw i stworzenie jeszcze atrakcyjniejszej oferty dla klientów w czasach gwałtownych przemian w przemyśle samochodowym.
Prezesi Zarządów obydwu firm – dr Herbert Diess (koncern Volkswagen) i Jim Hackett (Ford)– potwierdzili, że pierwszym przedsięwzięciem w ramach współpracy będzie opracowanie modeli dostawczych oraz pick-upów średniej wielkości przeznaczonych od 2022 roku na globalny rynek. Sojusz stwarza warunki do uzyskania korzyści wynikających z szerokiego zakresu produkcji oraz zapewnia jej większą efektywność. Porozumienie pozwala ponadto na podjęcie wspólnych inwestycji w zakresie konstrukcji nowych modeli o niepowtarzalnych cechach i wykorzystujących najnowsze technologie.
Przedsiębiorstwa liczą, że dzięki współpracy w zakresie produkcji aut dostawczych i pickupów będą uzyskiwać od 2023 roku wyższe roczne wyniki operacyjne liczone przed opodatkowaniem.
Volkswagen i Ford podpisały list intencyjny (Memorandum of Understanding) pozwalający określić potencjalne możliwości współpracy w zakresie pojazdów autonomicznych, usług mobilnych i samochodów elektrycznych. Obie firmy rozpoczęły już działania w tym zakresie. Ponadto Volkswagen i Ford są otwarte na podjęcie w przyszłości prac nad innymi rodzajami samochodów. Nad szczegółami tego rodzaju przedsięwzięć w najbliższych miesiącach będą pracować zespoły ekspertów.
Z biegiem czasu współpraca obydwu przedsiębiorstw umożliwi stworzenie dodatkowej wartości i pozwoli sprostać zarówno potrzebom klientów, jak i oczekiwaniom społeczeństwa. Współpraca przyczyni się nie tylko do znacznego wzrostu efektywności i stworzy obydwu firmom jeszcze lepsze warunki do stawienia czoła przyszłym wyzwaniom, ale pozwoli również na współkształtowanie nowej ery w motoryzacji.
Prezes Zarządu Forda - Jim HackettVolkswagen i Ford wykorzystają swoje zasoby, innowacyjność i uzupełniające się pozycje na rynku, aby jeszcze lepiej niż dotąd odpowiedzieć na zapotrzebowanie milionów klientów na całym świecie. Dla Volkswagena ten sojusz jest ważnym krokiem do zwiększenia konkurencyjności.
Prezes koncernu Volkswagen - Herbert Diess
Współpracą będzie kierować zespół składający się z osób zarządzających obydwoma przedsiębiorstwami; na jego czele staną Prezesi Zarządów – Hackett i Diess. Nie przewidziano związków kapitałowych pomiędzy koncernami.
Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają na całym świecie bardzo dobrą pozycję w zakresie lekkich pojazdów dostawczych i oferują tak znane modele, jak Transit i Ranger (Ford) oraz Transporter, Caddy i Amarok (Volkswagen). Łącznie w 2018 przedsiębiorstwa te sprzedały na świecie 1,2 miliona lekkich aut dostawczych. Zawarte porozumienie umożliwiłoby największą w branży motoryzacyjnej – pod względem liczby – współpracę w dziedzinie tego rodzaju samochodów.
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat światowy popyt na średniej wielkości pickupy i auta dostawcze będzie wzrastał. Sojusz Volkswagena i Forda umożliwi podzielenie kosztów produkcji, pozwoli na optymalne wykorzystanie możliwości produkcyjnych obydwu koncernów, zwiększy atrakcyjność samochodów oraz umożliwi realizację celów oszczędnościowych – a przy tym pozwoli zachować niepowtarzalne cechy produktów obydwu marek.
W ramach współpracy Ford opracuje i będzie produkował na potrzeby dwóch przedsiębiorstw średniej wielkości pick-upy, które pojawią się na rynku prawdopodobnie w 2022 roku. Poza tym Ford przewiduje opracowanie i produkcję na rynek europejski większych aut dostawczych. Volkswagen przygotuje dla obydwu partnerów miejskiego vana.
Źródło: Volkswagen