W modelu ID. Buzz ikoniczny design spotyka się z innowacyjną technologią, co znajduje odzwierciedlenie w nowych systemach komfortu i wsparcia kierowcy. Prezentując najnowszą wersję systemu Travel Assist i dzięki wykorzystaniu danych inteligencji zbiorowej, robimy kolejny krok na drodze do wysoce zautomatyzowanej jazdy – wyjaśnia Kai Grünitz, członek zarządu marki Volkswagen odpowiedzialny za rozwój – Jest to zgodne z zobowiązaniem Volkswagena do oferowania technologii i innowacji klasy premium w jak największej liczbie modeli.
Volkswagen, w modelu ID. Buzz stosuje w pełni zintegrowane systemy wsparcia najnowszej generacji. Dobrym tego przykładem są dostępne opcjonalnie systemy Travel Assist wykorzystujące dane inteligencji zbiorowej oraz Park Assist Plus z funkcją pamięci. Systemy te można opcjonalnie zamówić także do wszystkich innych nowo produkowanych modeli rodziny ID.: od ID.3, przez ID.4, aż po ID.5.
Opcjonalny system Travel Assist może utrzymywać pojazd na pasie ruchu, zachowywać odległość od pojazdu poprzedzającego, a także dbać o to, by samochód trzymał się maksymalnej prędkości ustawionej przez kierowcę. Wykorzystuje do tego między innymi adaptacyjny system prowadzenia po pasie ruchu. System ten aktywnie utrzymuje pojazd na środku swojego pasa ruchu. Travel Assist dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy i może też utrzymywać pojazd bliżej prawej lub lewej krawędzi pasa ruchu, zamiast dokładnie na jego środku. Travel Assist wyposażony jest również w predyktywny tempomat oraz w funkcję wspomagania pokonywania zakrętów. W tym przypadku prędkość pojazdu może być dostosowana do obowiązujących ograniczeń prędkości i przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.).
Nowe funkcje Travel Assist
Jeśli dostępne są anonimowe dane inteligencji zbiorowej pozyskiwane z innych modeli Volkswagena, Travel Assist na ich podstawie może wykorzystać tylko jedno zidentyfikowane oznaczenie pasa drogowego aby utrzymać pojazd na pasie ruchu. W ten sposób, ten system wsparcia kierowcy działa również na przykład na drogach wiejskich bez środkowego oznaczenia pasa ruchu. Dane inteligencji zbiorowej jeszcze bardziej zwiększają funkcjonalność systemu Travel Assist, poprawiając komfort i poziom wsparcia kierowcy.
Dane inteligencji zbiorowej pozyskiwane z floty
Dzięki wykorzystaniu danych inteligencji zbiorowej, Volkswagen robi kolejny krok w kierunku wysoce zautomatyzowanej jazdy. Zanonimizowane dane są generowane przez kilkaset tysięcy pojazdów Grupy Volkswagen. W tym celu flota pojazdów zbiera materiał mapowy ze specyficznymi cechami z obszaru otaczającego pojazd – takimi jak linie na jezdni i znaki drogowe – i automatycznie przekazuje te informacje do chmury. Stamtąd indywidualnie dostosowane dane inteligencji zbiorowej są przesyłane do uczestniczących w projekcie modeli Volkswagena, które aktualnie poruszają się po odpowiednich odcinkach dróg. Dzięki dużej liczbie uczestniczących pojazdów, baza danych cały czas rośnie.
Wspomagana zmiana pasa ruchu od prędkości 90 km/h
Podczas jazdy po autostradach z prędkością powyżej 90 km/h, Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej może aktywnie wspierać zmiany pasa ruchu, jeśli jest to pożądane przez kierowcę. Po aktywacji, proces zmiany pasa ruchu można rozpocząć i wykonać poprzez dotknięcie dźwigni kierunkowskazu. Aby operacja została wykonana, czujniki nie mogą wykryć żadnych obiektów wokół pojazdu, a kierownica pojemnościowa musi wykryć dłonie kierowcy. Następnie ID. Buzz automatycznie kieruje się na pożądany pas ruchu. Kierowca w każdej chwili może interweniować i przejąć wykonanie manewru.
Drugim opcjonalnym systemem wsparcia kierowcy w ID. Buzz jest Park Assist Plus z funkcją pamięci. Za pomocą tego innowacyjnego rozwiązania można nauczyć pojazd do pięciu indywidualnych manewrów parkowania. Funkcja pamięci zapamiętuje procedury parkowania przy prędkości poniżej 40 km/h i pokonywaniu odległości do 50 metrów. Dzięki temu, pojazd można zaparkować np. pod wiatą lub w garażu. Kierowca musi tylko raz samodzielnie zaparkować pojazd i zapisać procedurę parkowania. ID. Buzz może następnie powtarzać wyuczone manewry parkowania. Kierowca musi tylko monitorować sytuację.
Po aktywacji w menu Parking, Park Assist Plus może również wyszukać miejsce parkingowe i wykonać manewr parkowania. Podczas jazdy obok miejsc parkingowych, inteligentny system wspomagania przy prędkości do 40 km/h wykrywa odpowiednie miejsca do parkowania równoległego oraz zatoki parkingowe przy prędkości do 20 km/h. Kierowca musi wtedy tylko zatrzymać się przy wybranym miejscu parkingowym, nacisnąć hamulec oraz aktywować i monitorować procedurę parkowania. System wsparcia parkuje ID. Buzz z pomocą czujników monitorujących otoczenie – kieruje, przyspiesza, hamuje i zmienia bieg. Może również kontynuować manewry parkowania rozpoczęte przez kierowcę i w miarę możliwości je zakończyć. System zapewnia także wsparcie podczas ponownego wyjeżdżania z miejsc do parkowania równoległego.
Oprócz Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej i oprócz Park Assist Plus z funkcją pamięci, ID. Buzz posiada również inne systemy wsparcia kierowcy, które mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy.
W standardzie na pokładzie znajdują się następujące systemy: wspomaganie hamowania przy skręcie, hamowanie przy skręcaniu przed nadjeżdżającym z naprzeciwka pojazdem, system wykrywania zmęczenia kierowcy Driver Alert, system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, asystent utrzymywania pasa ruchu Lane Assist, Dynamic Road Sign Display – rozpoznawanie i dynamiczne wyświetlanie znaków drogowych oraz funkcja ostrzegania o zagrożeniach w ruchu drogowym Car2X, w której pojazdy informują się wzajemnie o krytycznych sytuacjach.
Opcjonalnie dostępne są również inne systemy wsparcia. Są to aktywny tempomat ACC z funkcją „stop & go” (patrz Travel Assist w celu zapoznania się z zawartymi funkcjami), system alarmowy antykradzieżowy z monitoringiem wnętrza, system blokowania i bezkluczykowego uruchamiania Keyless Advanced, asystent parkowania Park Assist Plus, system monitorowania otoczenia Area View oraz asystent zmiany pasa ruchu Side Assist.
Źródło: Volkswagen