ID. R to sportowy ambasador całej gamy pojazdów elektrycznych, które Volkswagen zamierza wprowadzać na rynek od 2020 roku. Dotychczasowe osiągnięcia tego samochodu i zespołu Volkswagen Motorsport świadczą o ogromnym potencjale, jaki napęd elektryczny może zagwarantować w przyszłości także użytkownikom zwykłych aut elektrycznych.
Po rekordowym przejeździe na Pikes Peak nadszedł czas na próbę pobicia rekordu dla samochodu elektrycznego na północnej pętli toru Nürburgring. To kolejne duże wyzwanie dla ID. R. Rekord okrążenia na Nordschleife to wielkie wyróżnienie dla każdego pojazdu – czy to samochodu wyścigowego, czy produkcyjnego.
dyrektor Volkswagen Motorsport - Sven SmeetsID. R, który jest w trakcie przygotowań do rekordowej próby na torze Nürburgring, napędzają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 500 kW (680 KM). Wraz z kierowcą samochód waży mniej niż 1100 kilogramów.
Przede wszystkim zmienimy aerodynamikę ID. R, aby poradzić sobie ze specyficznymi warunkami na Nordschleife, które różnią się znacznie od tych na Pikes Peak.
dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport - François-Xavier Demaison
W przeciwieństwie do amerykańskiego klasyka na Pikes Peak, który rozpoczynał się na wysokości 2 862 m n.p.m. i kończył na 4 302 m n. p. m., Nordschleife wije się przez region Eifel na wysokości od 320 do 617 metrów n. p. m. Niemiecki tor jest wyjątkowy nie tylko dzięki swojej malowniczej trasie, ale także dzięki – między innymi –długiej prostej Döttinger Höhe.
W ramach przygotowań do próby bicia rekordu, wiosną poddamy ID. R programowi rozwoju i intensywnym testom na różnych torach wyścigowych.
- François-Xavier Demaison
Próba pobicia rekordu jest planowana na lato tego roku.
Utalentowany Romain Dumas ponownie zasiądzie za kierownicą ID. R podczas próby bicia rekordu. Francuz wygrał wyścig Pikes Peak International Hill Climb w elektrycznym Volkswagenie w czerwcu 2018 r. Z czasem 7 minut i 57.148 sekundy, stał się pierwszym kierowcą w ponad 100-letniej historii tego kultowego wyścigu, który pokonał trasę w czasie poniżej ośmiu minut. Francuz ma na swoim koncie także cztery zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu właśnie na torze Nürburgring.
Sama myśl o jeździe ID. R na Nordschleife wystarcza, by wywołać u mnie gęsią skórkę. Znam ten tor bardzo dobrze, ale przejazd ID. R będzie zupełnie innym wyzwaniem, chociażby dzięki ekstremalnym przyspieszeniom i możliwości bardzo szybkiego pokonywania zakrętów. Nie mogę doczekać się pierwszych testów. Pobicie aktualnego rekordu na pewno nie będzie "spacerkiem po parku".
- Romain Dumas
Obecny rekord dla samochodów elektrycznych wynosi 6 minut i 45.90 sekund i został ustanowiony podczas przejazdu, którego średnia prędkość wyniosła prawie 185 km/h. Od 2017 roku należy on do Brytyjczyka – Petera Dumbreck’a, który zasiadał za kierownicą prototypu NIO EP9.
Nordschleife – stosunkowo wąska trasa o długości 20.832 km z 75 zakrętami, a także licznymi wzniesieniami i zjazdami przez lasy Eifel – została otwarta w 1927 roku. Tor ten jest jedyny w swoim rodzaju i do dziś służy jako doskonałe „laboratorium” testowe dla przemysłu samochodowego. Były mistrz świata Formuły 1 – Jackie Stewart – po jednym z wyścigów z określił tę trasę „Zielonym Piekłem”. Kultowy tor wielokrotnie był poddawany modyfikacjom, ale od 1978 roku nie jest już gospodarzem wyścigów Formuły 1. Obecnie północna pętla –Nordschleife – wraz z nowoczesnym torem Grand Prix jest znana przede wszystkim jako miejsce słynnego 24-godzinnego wyścigu. Zawody na torze w górach Eifel ma również seria FIA World Touring Car Cup (WTCR). W obydwu tych zawodach Volkswagena reprezentuje Golf GTI TCR.
Źródło: Volkswagen