PSC (power storage container) to rodzaj ogromnego magazynu energii elektrycznej, składającego się z 96 modułów ogniw akumulatorów z modeli ID. 3 i ID.4 o łącznej pojemności netto 570 kWh. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest możliwość zbudowania infrastruktury szybkiego ładowania niemal wszędzie, także w miejscach, w których budowa stacji o dużej mocy jest niemożliwa. Takie magazyny można wykorzystać np. na osiedlach mieszkaniowych.
Wykorzystane w nich moduły ogniw były wcześniej używane jako akumulatory w przedprodukcyjnych egzemplarzach modeli ID.3 i ID.4, a teraz zyskały drugie życie. W ramach pilotażowego projektu Volkswagena w Saksonii marka zaprezentowała swoje możliwości, które – jaki widać – znacząco wykraczają poza produkcję pojazdów elektrycznych. W realizację projektu zaangażowane były również dwie firmy z centralnych Niemiec – AW Automotive i Automotive Research.
Ponowne wykorzystanie akumulatorów jest niezwykle ważne w kontekście szybkiego rozwoju elektromobilności. Dzięki magazynowi PSC w Zwickau Volkswagen pokazał praktyczny i niedrogi sposób na drugie życie dla wyeksploatowanych akumulatorów samochodów elektrycznych. Taki magazyn może być wykorzystany w każdym miejscu, gdzie moc przyłącza jest niewystarczająca do zasilenia stacji ładowania o dużej mocy. To oznacza, że tempo powstawania sieci stacji szybkiego ładowania może dzięki temu rozwiązaniu znacznie się zwiększyć – mówi Karen Kutzner, odpowiedzialna za finanse i kontroling Volkswagena w Saksonii.
Magazyn energii PSC to znacznie tańsza alternatywa dla tradycyjnej stacji ładowania z transformatorem. Jest on w stanie dostarczyć dużą ilość energii w krótkim czasie bez przeciążania lokalnej sieci energetycznej. Kolejnym plusem jest fakt, że tymczasowe magazynowanie energii pozwala uniknąć wysokich kosztów, które w standardowych stacjach są generowane także w trybie czuwania, nawet gdy żaden pojazd nie jest ładowany.
Taki bank energii może zatem w przyszłości umożliwić budowę infrastruktury ładowania o dużej mocy w miejscach, w których dotychczas możliwe było jedynie ładowanie prądem przemiennym do 11 kW, na przykład na osiedlach mieszkaniowych. W przypadku parków szybkiego ładowania z ładowarkami dużej mocy (HPC) instaluje się zwykle stacje transformatorowe z podłączeniem do potężnej sieci średniego napięcia, które pracują 24 godziny na dobę i wymagają znacznych inwestycji. Towarzyszy temu średni czas ładowania wynoszący zaledwie kilka godzin dziennie.
Park ładowania przy zachodniej bramie zakładu w Zwickau składa się z czterech stacji ładowania, każda o mocy 150 kW, tę wartość można podzielić na dwa stanowiska po 75 kW każde. Dzięki temu można ładować jednocześnie do ośmiu pojazdów. Energia elektryczna pochodzi między innymi z sąsiedniej elektrowni słonecznej. Ponieważ Volkswagen w Saksonii od 2017 roku zaopatruje się w energię odnawialną, wszystkie pojazdy są więc ładowane w 100% energią z takich źródeł. Do końca bieżącego roku na terenie zakładu będą działać trzy takie parki szybkiego ładowania.
Źródło: Volkswagen