Volvo Group i Daimler Truck AG chcą uczynić nową spółkę światowym liderem w produkcji ogniw paliwowych, a tym wnieść swój wkład w rozwój neutralnego dla klimatu i zrównoważonego transportu, planowany do 2050 r. Volvo Group nabędzie 50% udziałów w spółce Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG za sumę ok. 0,6 miliarda euro w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free). Finalizacja transakcji spodziewana jest w pierwszej połowie 2021 roku. Będzie ona jeszcze podlegała kontroli fuzji ze strony właściwych władz i musi uzyskać inne zatwierdzenia.
Dla Daimler Truck AG i naszego przyszłego partnera, Volvo Group, wodorowe ogniwo paliwowe jest rozwiązaniem technicznym kluczowym dla rozwoju transportu przyszłości o neutralnym bilansie dwutlenku węgla. Oba podmioty w pełni i całkowicie włączają się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu, a więc także w dekarbonizację drogowego transportu towarowego i innych branż. Z tego powodu angażujemy się również w stworzenie wspólnej, sprawnie rozwijającej się firmy, która zajmie się seryjną produkcją systemów ogniw paliwowych.
prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG - Martin Daum
Wspólna spółka wykorzysta know-how oraz niezwykle bogate doświadczenie koncernu Daimler z kilkudziesięciu lat prac rozwojowych nad ogniwami paliwowymi.
W przyszłości transport będzie oparty zarówno na pojazdach z elektrycznym napędem akumulatorowym, jak i pojazdach elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi oraz, do pewnego stopnia, na innych paliwach odnawialnych. Planowane przez nas wspólne przedsięwzięcie w dziedzinie ogniw paliwowych stanowi zatem ważny krok w kierunku stworzenia bardziej przyjaznego świata.
prezes i dyrektor generalny Volvo Group - Martin Lundstedt
Volvo Group i Daimler Truck AG posiadają bogate i długoletnie doświadczenie w opracowywaniu nowych rozwiązań technicznych oraz produkcji pojazdów na skalę przemysłową, co już od samego początku ma przynieść korzyści ich przyszłemu wspólnemu przedsiębiorstwu, zapewniając mu szczególną pozycję wyjściową. Od chwili powstania będzie ona dysponowała pogłębioną wiedzą na temat modularności, efektywności i niezawodności systemów ogniw paliwowych, wyróżniając się jednocześnie wiodącymi na świecie procesami w takich obszarach jak jakość, technologia produkcji i wielkoseryjna produkcja przemysłowa.
Dla tego typu systemów ogniw paliwowych, oprócz pojazdów ciężarowych, możliwe są także inne obszary zastosowań. Spółka joint venture opracuje więc system o wielu poziomach mocy. Jednym z rozwiązań będzie podwójny system o mocy ciągłej 300 kW, przeznaczony dla ciężkich pojazdów ciężarowych do transportu dalekobieżnego. Ponieważ wdrożenie tej techniki w w tych pojazdach jest bardzo wymagające, produkty spółki joint venture nadadzą się również do innych zastosowań, takich jak np. stacjonarne wytwarzanie energii elektrycznej.
Rolls-Royce plc i Daimler Truck AG podpisały w tym roku list intencyjny o współpracy w zakresie neutralnego pod względem emisji CO2 zasilania awaryjnego dla obiektów o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa (np. centrów przetwarzania danych) – za pomocą stacjonarnych generatorów mocy opartych na ogniwach paliwowych. Mają one być bezemisyjną alternatywą dla silników wysokoprężnych, których aktualnie używa się jako awaryjnych generatorów mocy. Umowa kooperacyjna powinna zostać wypracowana i podpisana do końca roku.
Daimler Truck AG i Volvo Group obejmą równe udziały w spółce joint venture działającej w dziedzinie ogniw paliwowych. Jednak firmy te pozostaną konkurentami we wszystkich innych obszarach działalności, takich jak technika motoryzacyjna czy integracja ogniw paliwowych w pojazdach.
Oba przedsiębiorstwa planują przeprowadzenie testów ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi z udziałem klientów w ciągu około trzech lat. Rozpoczęcie produkcji seryjnej tych pojazdów przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.
Finalizacja transakcji spodziewana jest w pierwszej połowie 2021 roku. Będzie ona jeszcze podlegała kontroli fuzji ze strony właściwych władz i musi uzyskać inne zezwolenia.
Źródło: Daimler