Identyfikowanie źródeł pochodzenia surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, takich jak kobalt, jest jednym z głównych wyzwań dla producentów samochodów dbających o zrównoważony rozwój. Volvo Cars dokłada wszelkich starań, aby klienci zelektryfikowanych modeli tej marki mieli pewność, że surowce wykorzystane do budowy akumulatorów zostały pozyskane w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Technologia Blockchain, czyli jawny, rozproszony łańcuch danych, znacznie zwiększa przejrzystość dostaw surowca, ponieważ informacji o pochodzeniu określonego materiału nie da się tak zmienić, by nie zostało to zauważone.
Volvo Cars zawarło porozumienie ze swoimi dwoma globalnymi dostawcami akumulatorów, CATL z Chin i LG Chem z Korei Południowej oraz wiodącymi światowymi firmami technologii blockchain, aby wprowadzić pełną identyfikację pochodzenia kobaltu. Ten projekt ruszy jeszcze w tym roku.
Firmy Circulor i Oracle dostarczą technologię blockchain do śledzenia łańcucha dostaw firmie CATL. Już są po udanym programie pilotażowym przeprowadzonym latem bieżącego roku. W firmie LG Chem analogiczne rozwiązanie do śledzenia źródeł surowców wdrożą specjaliści RCS Global i IBM.
Blockchain to cyfrowa rozproszona baza danych zawierająca listę rekordów powiązanych ze sobą za pomocą algorytmu kryptografii. W ramach łańcuchów dostaw technologia tworzy zapisy transakcji, których nie można zmienić, a jednocześnie narzuca wspólny zestaw reguł dotyczących rejestrowania tych danych. Umożliwia to uczestnikom niezależną weryfikację i audyt transakcji.
W tym konkretnym przypadku dane rejestrowane i przechowywane w technologii blockchain obejmują pochodzenie kobaltu, jego wagę i masę. Archiwizowane i jawne są także informacje potwierdzające, że jego dostawcy działają zgodnie z wytycznymi OECD dotyczącymi łańcucha dostaw *. Takie podejście pomaga budować zaufanie między uczestnikami w łańcuchu dostaw.
Volvo Cars wprowadziło w zeszłym miesiącu XC40 Recharge, pierwszy z całej serii w pełni elektrycznych samochodów z gamy Recharge. Firma zakłada, że do 2025 r. połowę jej globalnej sprzedaży będą stanowić „elektryki”, a drugą połowę – hybrydy.
W ubiegłym miesiącu Volvo Cars wprowadziło również ambitny plan klimatyczny, który obejmuje radykalne ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 40 % na każdy pojazd do 2025 r. Firma zadeklarowała także zaangażowanie w etyczne prowadzenie działalności w całym łańcuchu działalności i łańcucha dostaw.
CATL i LG Chem to renomowani producenci akumulatorów, posiadający zarówno długą, jak i udaną historię dostarczania akumulatorów litowo-jonowych najważniejszym podmiotom światowego przemysłu motoryzacyjnego. Spełniają surowe wytyczne Volvo Cars w zakresie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, redukcji emisji dwutlenku węgla.
Umowy między Volvo Cars, CATL i LG Chem obejmują dostawy akumulatorów w nadchodzącym dziesięcioleciu do modeli Volvo nowej generacji, w tym XC40 Recharge, a także do aut marki Polestar.
*Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia szczegółowe zalecenia, aby pomóc firmom w przestrzeganiu praw człowieka i unikaniu konfliktów poprzez podejmowanie decyzji i praktyk dotyczących zakupu minerałów. Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności dotyczące odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka mają zasięg globalny i mają zastosowanie do wszystkich łańcuchów dostaw minerałów.
Źródło: Volvo