Niedawno wprowadzony na rynek model Vredestein Quatrac Pro EV, pierwsza w Europie opona całoroczna przeznaczona do pojazdów elektrycznych, został opracowany przy użyciu najnowocześniejszej platformy do tworzenia wirtualnych prototypów i symulacji firmy Apollo, która znacznie skróciła czas wprowadzania produktu na rynek, równocześnie zmniejszając jego wpływ na środowisko oraz obniżając koszty opracowywania.
Dzięki wykorzystaniu wirtualnego prototypowania opona Quatrac Pro EV miała najszybszy proces rozwoju ze wszystkich opon Vredestein, a w momencie premiery w listopadzie była pierwszym modelem całorocznym stworzonym z myślą o pojazdach elektrycznych, który trafił do sprzedaży w Europie. Wewnętrzna platforma do symulacji i prototypowania, którą od wielu lat doskonalił zespół badawczo-rozwojowy firmy Apollo Tyres z siedzibą w Enschede w Holandii, poprawia ogólną wydajność procesów projektowania i testowania, umożliwiając firmie realizację ambitnych celów w zakresie osiągów.
Wykorzystanie symulacji komputerowych pozwoliło firmie Apollo Tyres na zastosowanie szybkiego podejścia iteracyjnego do projektowania w celu optymalizacji krytycznych parametrów, włączając w to opór toczenia, przyczepność, komfort i hałas. Przykładowo zespół badawczo-rozwojowy wykorzystał technologię symulacji, aby zoptymalizować konstrukcję wyjątkowego konturu i bieżnika opony w celu zmniejszenia oporu toczenia, a tym samym zwiększenia zasięgu jazdy. Rezultatem jest produkt, który sprawdza się przez cały rok na różnorodnych nawierzchniach.
Technologia ta pomogła również firmie Apollo Tyres zmniejszyć emisję dwutlenku węgla podczas produkcji modelu Quatrac Pro EV. Poza zmniejszeniem liczby wymaganych testów fizycznych w celu dokonania oceny opony przed wprowadzeniem jej na rynek zwiększone wykorzystanie symulacji komputerowych umożliwiło również znaczną redukcję ilości surowców wykorzystywanych do oceny mieszanek próbnych oraz do produkcji opon testowych. W porównaniu z poprzednimi procesami rozwoju produktu oprogramowanie Apollo Tyres do wirtualnego prototypowania pomaga firmie znacznie zwiększyć wydajność podczas testowania opon poprzez wykorzystanie zaawansowanych symulacji cyfrowych.
W przypadku modelu Quatrac Pro EV podejście to umożliwiło również firmie Apollo Tyres znaczne zmniejszenie łącznych emisji CO2 w fazach przedprodukcyjnej i testowej opony.
Oprócz korzyści dla środowiska platforma do wirtualnego prototypowania i symulacji pozwoliła Apollo Tyres na dostęp do nowych rozwiązań w zakresie procesów badawczo-rozwojowych. Dzięki temu firma może utrzymać bardzo konkurencyjne ceny dla użytkowników końcowych nawet w przypadku tego nowego modelu, który ustanawia nowe standardy w zakresie osiągów i wydajności opon do pojazdów elektrycznych.
Ciągłe rozszerzanie zastosowań wirtualnego prototypowania w rozwoju produktów okazało się przełomem dla naszej firmy, umożliwiając nam szybkie i niezawodne spełnianie kryteriów w zakresie osiągów, a nawet przekraczanie oczekiwań – wyjaśnia dr Udo Kuhlmann, szef grupy ds. badań i rozwoju w Europie w Apollo Tyres – Inwestujemy w oprogramowanie do symulacji od ponad 25 lat. Nasze najnowsze wirtualne środowisko prototypowania ma teraz kluczowe znaczenie dla utrzymania przewagi nad konkurencją.
Kluczowe znaczenie nadal mają testy przeprowadzone w rzeczywistych warunkach — nasze opony są często kupowane przez entuzjastów jazdy i musimy stosować ocenę zarówno subiektywną, jak i wirtualną. Obecnie wykorzystujemy rozwój branży w dziedzinie wysokowydajnych obliczeń i symulacji opartych na chmurze, aby udoskonalić platformę — podsumowuje Kuhlmann.
Technologia symulacji pozwoliła firmie Apollo Tyres na osiągnięcie nowego poziomu całorocznych osiągów. Ścianę boczną czołowego na rynku opon całorocznych modelu Vredestein Quatrac Pro EV opatrzono symbolem „alpejskim” (3PMSF), co potwierdza jego sprawność w warunkach zimowych. Wysoka zawartość krzemionki w bieżniku, w połączeniu ze sztywniejszym blokami i połączonymi „mostkami” na krawędziach, zapewnia odpowiednio wysokie parametry hamowania na mokrych i suchych nawierzchniach — pomiary wskazały, że te ostatnie są o 4% lepsze niż w równoważnych całorocznych oponach marki Vredestein.
Quatrac Pro EV zapewniać ma również poprawę precyzji prowadzenia o 6%, o 5% niższy poziom hałasu i o 15% mniejszy opór toczenia w porównaniu z wariantem nieprzeznaczonym do pojazdów elektrycznych. Efekt uzyskano dzięki zastosowaniu starannie zoptymalizowanego połączenia polimerów czwartej generacji i „inteligentnej” krzemionki w mieszance bieżnika oraz w obszarze obręczy i osnowy.
Model Quatrac Pro EV, stanowiący pierwszą w Europie oponę całoroczną przeznaczoną do pojazdów elektrycznych, został zaprojektowany z myślą o wyjątkowych parametrach nowoczesnych pojazdów elektrycznych, w tym o podwyższonym momencie obrotowym i większej masie pojazdu przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów precyzji prowadzenia, stabilności i zaangażowania kierowcy. Zapewniać ma również znacznie niższy opór toczenia i cichszą, bardziej komfortową jazdę, dostosowaną do unikalnych cech pojazdów elektrycznych.
Dzięki swojemu dostosowaniu do pojazdów o większej masie Quatrac Pro EV stała się pierwszą oponą całoroczną, która uzyskała oznaczenie HL wskazujące jej gotowość do „wysokiego obciążenia” (255/40 R 20 to pierwszy taki wariant). Oznacza to, że opona może przenosić o 10% więcej masy niż wzmocniona opona „Extra Load” (XL) przy takim samym ciśnieniu.
W porównaniu ze zwykłymi oponami całorocznymi Quatrac Pro EV ma o 17% mniejszy wpływ na środowisko (mierzony jako współczynnik ocieplenia globalnego CO2), przyczyniając się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia produktu. Wynika to ze znacznego zmniejszenia ilości wykorzystywanych surowców oraz ogólnej optymalizacji samego procesu opracowywania opon. Innowacje te napędza nowa firmowa platforma do symulacji.
Źródło: Apollo Tyres