W ciemności | MOTOFAKTOR

W ciemności

Wzrok – jeden z ważniejszych zmysłów. Za jego nadzwyczajne zdolności odpowiedzialne są m.in. światłoczułe komórki siatkówki oka.

Mimo tak wspaniałych możliwości, jesienią, gdy szybciej zapada zmrok, nasze oczy nie zawsze są w stanie pracować na pełnych obrotach, a prowadzenie auta wiąże się z dużo większym wysiłkiem dla wzroku.

 

Z raportu wypadków drogowych za rok 2017, opublikowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku miały miejsce 9123 wypadki, a w całym 2017 r. odnotowano ich 32 760. I choć najwięcej zdarzeń zanotowano w ciągu dnia, to w porze nocnej, na nieoświetlonym terenie, w aż co czwartym zginął człowiek. Niewątpliwie przyczyniają się do tego nadmierna prędkość, złe warunki atmosferyczne, ale też problemy techniczne pojazdu, m.in. oświetlenie, w którym stwierdzono największą liczbę usterek w pojazdach biorących udział w wypadkach czy nieprawidłowo ustawione i dobrane źródła światła oślepiające innych użytkowników dróg. W badaniach zrealizowanych na zlecenie marki Osram, aż 70 proc. kierowców wskazało, że oślepianie przez inne pojazdy znacznie utrudnia im jazdę po zmroku.

 

Dla 40% kierowców jazda nocą wymaga dużego skupienia i jest męcząca, 28% czuje się niepewnie podróżując po zmroku, a niemal co czwarty stara się unikać takich sytuacji.

W warunkach widzenia zmierzchowego ludzki wzrok traci swą funkcjonalność i przy słabym oświetleniu lub nagłym oślepieniu może zaburzyć spostrzeżenie obiektów i wyróżnianie ich z tła. To między innym kwestia kontrastu, który ma ogromne znaczenie dla dobrego widzenia. Dlatego należy zmniejszyć lub wyeliminować te czynniki, które upośledzają pogorszenie widzenia z dobrym kontrastem. Ważną rolę odgrywają tutaj właściwie ustawione reflektory z takimi żarówkami, które dają światło jasne, zbliżone do dziennego.

okulista - dr n. med. Adam Trapkowski

 

Jakie warunki musi zatem spełniać oświetlenie samochodu zapewniające bezpieczną jazdę i komfort podróży?

Mówiąc o jakości ważna jest dobrze oświetlona droga przed pojazdem, czyli to, jak żarówka w reflektorze oświetla określone punkty na drodze. Kierowcy często oceniają źródło światła patrząc na ilość światła tuż przed samochodem. To błąd, bo najważniejsze dla naszych reakcji i bezpieczeństwa punkty na drodze znajdują się nie przed maską, ale 50 i 75 m z prawej strony na poboczu i 50 m przed samochodem.

właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy - Kuba Bielak

 

W najnowszych żarówkach Osram Night Breaker Laser parametr +150% odnosi się do natężenia oświetlenia w tym istotnym dla bezpieczeństwa obszarze drogi.

Trzeba też pamiętać o zmianie reflektorów w autach z kierownicą po prawej stronie, coraz częściej spotykanych na polskich drogach. Dostosowany do lewostronnego ruchu pojazd to całkowicie odmienne ustawienie świateł – zamiast rozświetlać pobocze i delikatnie pas drogi po lewej stronie, taki samochód będzie zdecydowanie za słabo oświetlał pobocze i swój tor jazdy, a oprócz tego na pewno oślepi kierowcę nadjeżdżającego z naprzeciwka.

- Kuba Bielak

 

Warto pamiętać o tym, że podczas krótkich zimowych dni nasze oczy będą bardziej narażone na częstą zmianę natężenia światła. Związane jest to ze zmienną ekspozycją na światło o różnej jasności pochodzące z innych samochodów – zarówno jadących z przeciwka, jak i tych za nami. Dlatego warto odpowiednio ustawić lusterka zewnętrzne w taki sposób, aby podczas jazdy nie widać było w nich obrysu naszego pojazdu. W takim ustawieniu świata samochodów za nami nie będą nas oślepiać.

 

Na sam koniec trzeba też wspomnieć, że nawet źródło światła o doskonałych parametrach nie zda się na nic, jeśli założymy je w zabrudzonym lub zużytym reflektorze. Warto więc na co dzień dbać o stan i czystość naszych reflektorów i mieć na uwadze, że po kilku czy kilkunastu latach eksploatacji odbłyśnik nie będzie działał już tak skutecznie jak w nowej lampie, a klosz może być zmatowiały. Taki reflektor trzeba wymienić lub zregenerować.

 

Źródło: Osram

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).