Sytuacja związana z pandemią przyniosła nam wiele ograniczeń w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich. Znacząco ograniczone zostały wszelkie aktywności związane z prowadzeniem szkoleń. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu mechaników, firma NTN-SNR postanowiła przygotować cykl szkoleń filmowych, które chociaż częściowo zniwelują powstałą w tej dziedzinie zapaść.
Filmy przygotowane zostały na podstawie zagadnień omawianych podczas standardowych szkoleń technicznych organizowanych przez NTN-SNR Polska na terenie całego kraju. Tematyką załączonych odcinków są zagadnienia dotyczące układów rozrządu. Na przykładzie silników konstrukcji PSA, VAG, Subaru i Hondy wybieramy się w podróż szlakiem różnych technik napinania paska rozrządu. Omawiane są procedury montażu i przedstawiane wiele ciekawostek dotyczących zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. NTN-SNR Polska ma nadzieję, że te filmy szkoleniowe pomogą uniknąć błędów powodujących problemy w dalszej eksploatacji pojazdów. Firma zaprasza do oglądania zarówno mechaników, jak i entuzjastów oraz pasjonatów motoryzacji, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę techniczną.
We współczesnych konstrukcjach silników diesla naprężenie paska rozrządu regulowane jest za pomocą napinaczy dynamicznych. Ich zasada działania zawiera w sobie zarówno kompensację luzu paska jak i płynną redukcję drgań. Ze względu na zastosowanie wewnętrznej sprężyny oraz mechanizmu wstępnego napięcia opartego na mimośrodowej konstrukcji mocowania napinacza, możliwa jest jego regulacja w obu kierunkach – zarówno w prawo jak i w lewo.
Na zdecydowanej większości napinaczy kierunek regulacji jest fabrycznie oznaczony strzałką. Jeżeli jej nie ma, należy to sprawdzić w instrukcji producenta. Jest to o tyle ważne, ponieważ regulując napinacz w kierunku odwrotnym niż przewiduje to instrukcja, naprężenie paska będzie nieprawidłowe (rolka znajdzie się w nieodpowiednim położeniu), nawet jeśli znaki odniesienia pokryją się. Złe położenie rolki napinacza skutkuje zmianą ułożenia paska a co za tym idzie, wpływa na kąty opasania współpracujących z nim kół zębatych oraz rolek.
Pierwszy film instruktażowy oparty został na silniku HDI konstrukcji PSA. Jest on wyposażony, podobnie, jak silniki TDI w napinacz dynamiczny (w tym przypadku ref. SNR GT359.24). Podobnie wyglądający element, ale sposób regulacji napięcia paska – inny niż w silnikach TDI. Szczegóły na filmie pt. Wymiana rozrządu w silniku PSA HDI DV6.
W nowoczesnych silnikach spalinowych samochodów osobowych najczęściej stosowanymi układami synchronizacji wału korbowego z wałkiem bądź wałkami rozrządu oraz innych urządzeń (np. pompa CR, aparat zapłonowy, itp.) są układy pasowe i łańcuchowe.
Niestety, często zdarza się, że podczas okresowej obsługi układu rozrządu uwaga mechanika skupia się tylko na układzie pasowym. Idealnym przykładem tego typu zjawiska jest rozwiązanie zastosowane w dwudziestozaworowych silnikach grupy VAG. Silniki te o pojemności skokowej 1.8 i 2.0 litra są stosowane w wielu różnych modelach aut w/w producenta. Układ pasowy odpowiada za synchronizację wału korbowego z jednym wałkiem rozrządu, zaś za synchronizację wałków rozrządu odpowiada układ łańcuchowy znajdujący się w tylnej części głowicy silnika.
Ukryty pod pokrywą zaworów układ łańcuchowy, jest najczęściej pomijany przy okresowej wymianie rozrządu. Warto pamiętać, iż ma on wpływ na prawidłową pracę silnika, a także na trwałość układu pasowego. Jego stan powinien być diagnozowany nawet częściej niż zaleca to producent pojazdu. Szczegółowe informacje na filmie pt. Wymiana rozrządu w silniku VAG 20V AWT.
Artykuł sponsorowany przez NTN-SNR