Kompleksowe ulepszenie infrastruktury ładowania ma decydujące znaczenie dla przyspieszenia rozwoju elektrycznej mobilności. Ładowanie musi stać się prostsze i łatwiejsze do zintegrowania z codziennymi czynnościami — wyjaśnia Silke Bagschik, CMO ID. Digital oraz szefowa marketingu i sprzedaży, a także produktów e-Mobility w Volkswagenie – Z nowym oprogramowaniem w rodzinie modeli ID. oraz z rozwiązaniami takimi jak Plug & Charge, wnosimy jako producent decydujący wkład w przyspieszenie rozwoju elektromobilności.
Grupa Volkswagen stawia ważne warunki brzegowe dla sukcesu elektrycznej ofensywy.
Cel polega na tym, aby samochód elektryczny mógł być podstawowym środkiem lokomocji – bez żadnych kompromisów. Dlatego budujemy kompleksowy ekosystem ładowania, z rozwiązaniami do ładowania dla gospodarstw domowych i z dynamiczną rozbudową infrastruktury szybkiego ładowania niezbędnej do ładowania podczas podróży, a także z kompetentnym doradztwem, różnymi taryfami za ładowanie w zależności od potrzeb klientów i z odpowiednimi rozwiązaniami dla flot w wypadku klientów biznesowych – mówi Elke Temme, szefowa ds. rozwoju ładowania aut elektrycznych i produkcji energii w Volkswagen Group Components i dyrektorka generalna firmy Elli – Mamy też jasny cel strategiczny. Chcemy, aby akumulatory w naszych samochodach elektrycznych mogły być wykorzystywane jako elastyczne, mobilne magazyny energii. Taki sposób magazynowania energii ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia udziału energii odnawialnej. Ponadto, może to również sprawić, że ładowanie będzie znacznie tańsze dla klientów, którzy własną energią będą zasilać publiczną sieć energetyczną.
Elektryczne modele Volkswagena już można wygodnie ładować w domowym garażu za pomocą, na przykład, wallboxa ID. Charger, który jest domową stacją ładowania oferowaną przez markę Elli należąca do Grupy Volkswagen. Klienci mogą wybierać między wersją podstawową a dwoma połączonymi z siecią modelami, którymi mogą sterować za pomocą aplikacji We Connect na smartfonie. W Polsce Volkswagen oferuje możliwość skorzystania z rozwiązania marki Polenergia, która zapewnia możliwość zasilania domu i w konsekwencji samochodu prądem pochodzącym z odnawialnych źródeł energii.
Dzięki karcie do ładowania We Charge klienci już mają dostęp do jednej z największych sieci ładowania w Europie. Podłączono do niej już ponad 270 000 publicznych punktów ładowania – zarówno w miastach, jak i wzdłuż głównych trasach. Ich liczba stale rośnie. Do 2025 roku Grupa Volkswagen wraz z partnerami zainstaluje w Europie również około 18 000 stacji szybkiego ładowania. Zostaną one uzupełnione blisko 35 000 punktów ładowania utworzonymi z partnerami detalicznymi. Wiele z nich będzie dostępnych publicznie.
W 2022 roku modele Volkswagena z rodziny ID. mają być wyposażone w nową funkcję, która zastąpi dotychczasowy proces uwierzytelniania kart ładujących, aby jeszcze bardziej uprościć ładowanie na stacjach szybkiego ładowania. Szyfrowana i bezpieczna komunikacja, zgodna ze standardem ISO 15118, ma zostać uruchomiona między samochodem a stacją ładowania, gdy tylko klient podłączy kabel do ładowania. Przed rozpoczęciem ładowania proces uwierzytelniania ma trwać zaledwie kilka sekund. Rozliczenie odbędzie się wówczas w zwykły sposób, czyli dzięki umowie We Charge. W 2022 roku ładowanie Plug & Charge ma być możliwe w punktach ładowania sieci Ionity i EON oraz na stacjach benzynowych Aral i BP. Trwają również rozmowy z innymi partnerami.
Do inteligentnego ładowania w domu niezbędny jest system zarządzania energią w domu HEMS (Home Energy Management System). Rozpoznaje on wszystkie wymagania domowników, które dotyczą poboru energii przez używane przez nich urządzenia oraz potrafi inteligentnie rozłożyć ich zasilanie i nim zarządzać. Główną zaletą tego rozwiązania jest fakt, że właściciele systemów fotowoltaicznych mogą zarządzać procesem ładowania za pomocą własnej energii słonecznej jeszcze łatwiej.
Co więcej, sprytne taryfy i algorytmy już teraz umożliwiają ładowanie samochodu w punkcie, w którym jest dostępna duża ilość energii odnawialnej. Oznacza to, na przykład, że turbin wiatrowych nie trzeba wyłączać, ponieważ nikt z nich nie korzysta. Tylko w 2019 roku w Niemczech nie wykorzystano 6 500 gigawatogodzin energii odnawialnej, co wystarczyłoby do zasilenia 2,7 miliona aut elektrycznych przez rok.
W połączeniu z ładowaniem dwukierunkowym potencjał samochodów elektrycznych jest jeszcze większy. Ta przełomowa technologia wkrótce ma zostać wprowadzona w autach elektrycznych Volkswagena – samochody elektryczne będą mogły dostarczać do sieci domowej energię elektryczną, której nie potrzebują (funkcja: vehicle-to-home) oraz – w przyszłości – również do sieci energetycznej, aby ją stabilizować. Wszystkie modele z rodziny ID. wyposażone w akumulator zdolny zmagazynować 77 kWh mają mieć w przyszłości taką możliwość. Do stopniowego udostępnienia tej funkcji również samochodom już dostarczonym będzie wykorzystana aktualizacja bezprzewodowa over-the-air. Do przesyłania energii w dwóch kierunkach i do komunikacji z samochodem będzie potrzebny wallbox DC BiDi.
W niedalekiej przyszłości wszystkie modele z rodziny ID. mają zjeżdżać z linii produkcyjnej z nową wersją oprogramowania, która zaoferuje znaczne korzyści w zakresie ładowania. Maksymalna moc ładowania akumulatora 77 kWh ma wzrosnąć ze 125 do 135 kW (lub do 150 kW w wypadku ID.5 GTX*).
Dzięki temu czas ładowania skrócić ma się o nawet 9 minut przy ładowaniu od 5 do 80 procent stanu naładowania akumulatora. Wkrótce te ulepszenia mają zostać aktywowane również w już dostarczonych samochodach za pomocą aktualizacji oprogramowania. Dostępny ma być także nowy tryb ochrony akumulatora, który ma zapewnić mu maksymalną ochronę. Ogranicza on górny poziom naładowania akumulatora do 80 procent.
Menu ładowania, które teraz jest dostępne na najwyższym poziomie dużego wyświetlacza dotykowego w modelach z rodziny ID. ma również zostać zorganizowane w inny sposób i być bardziej intuicyjne w obsłudze. Funkcja obliczania trasy online w systemie nawigacyjnym umożliwić ma planowanie trasy z wieloma przystankami w przypadku długich podróży, dzięki czemu będzie można dotrzeć na miejsce tak szybko, jak to możliwe.
W tym celu funkcja wykorzystuje dane o ruchu i trasie, a także żądany poziom naładowania akumulatora w miejscu docelowym. Przerwy na ładowanie są dobierane dynamicznie na podstawie liczby wolnych punktów ładowania. W efekcie, funkcja planowania trasy może sugerować dwie krótkie przerwy na ładowanie z dużą mocą zamiast długiego postoju i ładowania z małą mocą.
Volkswagen, jako pierwszy producent samochodów, wspiera w Europie rozwój energii ze źródeł odnawialnych za pomocą nowych farm wiatrowych i słonecznych. Celem jest dodatkowe generowanie i dostarczanie do sieci takiej ilości „zielonej” energii elektrycznej, jaką samochody z rodziny ID. potrzebują do działania, a która do tej pory nie pochodziła ze źródeł odnawialnych. Do 2025 roku planuje się wybudowanie około 20 nowych instalacji. Każdego roku mają one generować około siedmiu terawatogodzin energii elektrycznej, co odpowiada ponad 300 nowym turbinom wiatrowym. Do 2025 roku Volkswagen zainwestuje w to około 40 milionów euro.
Sercem programu dekarbonizacji „Way to ZERO” – w ramach strategii marki ACCELERATE – jest przyspieszone przejście na mobilność elektryczną. Najpóźniej do 2050 roku Volkswagen zamierza osiągnąć neutralność dla klimatu. Jako cel pośredni do 2030 roku planuje się zmniejszenie emisji CO2 na samochód w Europie o 40% (w porównaniu z poziomem emisji w 2018 roku). Celem jest również, aby proces produkcji, w tym łańcuch dostaw i eksploatacja samochodów elektrycznych były neutralne dla klimatu. Uzupełnieniem tego ma być systematyczny recykling zużytych akumulatorów ze starych aut elektrycznych.
Całkowita elektryfikacja gamy modeli to cel, który stawia sobie Volkswagen. Do 2030 roku planuje się, że co najmniej 70 procent sprzedaży marki w Europie będą stanowić samochody elektryczne, co oznacza znacznie ponad milion egzemplarzy. W Ameryce Północnej i Chinach celem jest, aby auta elektryczne stanowiły co najmniej 50 procent sprzedaży. Volkswagen ma co roku wprowadzać na rynek co najmniej jeden samochód elektryczny, aby zrealizować te założenia.
* – ID.5 GTX – zużycie energii w cyklu mieszanym w kWh/100 km (WLTP): 17,9; emisja CO2 w g/km: 0
Źródło: Volkswagen