Webasto kontynuuje inwestycje w mobilność przyszłości | MOTOFAKTOR

Webasto kontynuuje inwestycje w mobilność przyszłości

Webasto na dorocznej konferencji prasowej, która odbyła się w Monachium, podsumowało rok 2018 i przede wszystkim przedstawiło plany na przyszłość.

Sprzedaż wygenerowana przez Grupę Webasto w 2018 roku była, pierwszy raz po czterech latach wzrostu, nieco poniżej poziomu z ubiegłego roku i wyniosła 3,4 mld euro (na poziomie z poprzedniego roku, po skorygowaniu o wpływ różnic w kursach walut). Sprzedaż szyberdachów, dachów panoramicznych i dachów do kabrioletów stanowiła w tym 2,8 miliarda euro (82 proc.), sprzedaż rozwiązań z zakresu ogrzewania i chłodzenia – prawie 600 milionów euro (17 proc.), a sprzedaż w dziale start-up’ów wyniosła prawie 20 milionów euro (1 proc.) – co można przypisać przede wszystkim działalności w zakresie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.

 

Na poziomie regionalnym, 42 proc. sprzedaży Grupy Webasto w 2018 roku przypada na Azję, 41 proc. na Europę i 17 proc. na Amerykę. Po raz pierwszy sprzedaż w Azji była nieco wyższa, niż sprzedaż w Europie. Przyczyną jest ciągły rozwój firmy w Chinach: tam, wbrew rynkowym trendom, możliwe było zwiększenie sprzedaży o ponad sześć procent – do ponad 1,2 mld euro.

Rok 2018 nie był szczególnie inspirujący, ale był bardzo ważny pod względem podejmowania strategicznych decyzji w Webasto.

Prezes Zarządu Webasto SE - dr Holger Engelmann

 

Głównym celem w roku budżetowym 2018 było wzmocnienie pozycji technologicznego lidera, dla zapewnienia strategicznego rozwoju w długoterminowej perspektywie. Przykładem może być 271 mln euro, wydanych na badania i rozwój, które stanowią 16,5 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem poprzednim. Wydatki te wpłynęły przede wszystkim na rozwój produktów w zakresie systemów akumulatorowych, stacji ładowania i elektrycznego ogrzewania, wzmacniając wiedzę z dziedziny mechatroniki i działania związane z zaawansowaną inżynierią we wszystkich działach firmy.

 

W kontekście długoterminowego kierunku przyszłych działań, zwiększyły się również inwestycje w budynki i fabryki. Łącznie, Grupa Webasto dokonała inwestycji w wysokości 248 mln euro – o 40 proc. większych, niż w 2017 roku. Inwestycje te były skoncentrowane na tworzeniu i rozwijaniu zdolności produkcyjnych we wszystkich regionach – zarówno w podstawowej działalności, jak również w nowych obszarach biznesowych.

Zgodnie z tym, co ogłosiliśmy w ubiegłym roku, w ciągu trzech lat zainwestujemy w sumie 600 mln euro w nasz strategiczny rozwój. W pierwszym roku dokonaliśmy już zaliczkowych płatności w wysokości około 210 mln euro”. Ze względu na wysoki poziom przyszłych inwestycji, po kilku latach wzrostu, marża zysku w wysokości 5,9 proc. była niższa od ubiegłorocznej (7,1 proc.).

- dr Holger Engelmann

 

Liczba pracowników wzrosła o całe pięć procent w porównaniu z ubiegłym rokiem.

W trakcie naszego strategicznego rozwoju, inwestujemy również w tworzenie i zwiększanie kluczowych umiejętności zawodowych. Większość naszych nowych kolegów i koleżanek pracuje w nowych obszarach biznesu, wzmacniając kompetencje firmy w dziedzinie elektroniki lub przyczyniając się do zwiększenia mocy produkcyjnych w dziedzinie systemów dachowych, szczególnie w Meksyku i Chinach.

- dr Holger Engelmann

Nowa struktura organizacyjna dla wzmocnienia przyszłego kierunku działań

Podczas konferencji prasowej dr Holger Engelmann poinformował również o nowej formalnej organizacji Webasto – globalnej strukturze macierzowej. Od początku 2019 roku grupa spółek została podzielona na trzy działające globalnie jednostki biznesowe:

 

  • Roof & Components (Dachy i Komponenty): Rozwój i produkcja szyberdachów, dachów panoramicznych i dachów do kabrioletów
  • Energy & Components (Energia i Komponenty): Rozwój i produkcja systemów akumulatorowych, rozwiązań w zakresie ładowania oraz elektrycznych i paliwowych systemów grzewczych.

 

Obie jednostki ściśle ze sobą współpracują, ponieważ obsługują te same grupy docelowe: producentów samochodów i pojazdów użytkowych.

 

  • Trzecia jednostka, Customized Solutions (Indywidualne Rozwiązania), oferująca rozwiązania i usługi, oparte na gamie produktów Webasto klientom końcowym, partnerom handlowym oraz producentom pojazdów specjalnych.

 

Nowa struktura organizacyjna opiera się głównie na dwóch aspektach: z jednej strony jest silnie zorientowana na grupy klientów, odpowiedzialnych globalnie za wszystkie jednostki biznesowe. Z drugiej strony organizacja mocno skupia się na produktach w podstawowej działalności, jak również w nowych obszarach biznesowych.

Nowy podział organizacyjny pozwala nam lepiej wykorzystać istniejące struktury w nowych obszarach biznesu i dzięki temu szybko go rozwijać. Ponadto, możemy osiągnąć synergię, dzięki elastycznemu i globalnemu wykorzystaniu zasobów.

- dr Holger Engelmann

 

Po wprowadzeniu na początku 2019 roku nowej struktury organizacyjnej, główny nacisk położono na dalsze rozszerzanie standaryzacji. Plan działania oparto na doskonałych, wieloletnich doświadczeniach, zdobytych w dziale systemów dachowych. Kolejną zaletą macierzowej struktury organizacji jest to, że bliższa formalna współpraca promuje również bardziej intensywną i osobistą wymianę wiedzy oraz najlepszych praktyk w całej firmie. Ta skuteczna metoda pracy, która wywodzi się z podstawowej działalności, z łatwością może być teraz przeniesiona do nowych grup produktowych.

Nasi klienci również czerpią z tego korzyści w postaci skrócenia czasu rozwoju i wysokiej dojrzałości produktu. Kolejną ważną kwestią jest dla nas wzmocnienie i lepsza integracja wiedzy z zakresu mechatroniki we wszystkich segmentach. W nadchodzących latach, liczba urządzeń sterujących w pojazdach będzie wykładniczo rosnąć. Właśnie dlatego koncentrujemy naszą wiedzę w dziedzinie mechaniki i elektroniki, by do 2025 roku stać się firmą, która myśli i działa mechatronicznie.

- dr Holger Engelmann

Perspektywy

Prognoza na bieżący rok jest powiązana z wynikami z ubiegłego roku. Sprzedaż w pierwszym kwartale 2019 roku odpowiadała poziomowi z poprzedniego roku, po uwzględnieniu różnic kursowych. Marża zysku za pierwszy kwartał była niższa niż w ujęciu rok do roku, co wynika z wysokiego poziomu przyszłych inwestycji, które zostały poczynione już na początku roku.

 

Oczekiwania na ten rok: W kontekście inwestycji w nowe obszary działalności i przejęcia udziałów joint venture od wieloletniego, południowokoreańskiego partnera Donghee, Webasto spodziewa się wzrostu sprzedaży i marży zysku nieco poniżej poziomu z minionego roku.

 

Po raz kolejny możliwe było zwiększenie portfela zamówień. Jego obecna wartość to 22,8 mld euro, z czego 2,6 mld euro dotyczy produktów z obszaru nowych technologii. Ma to pozytywny wpływ na średnioterminową prognozę sprzedaży.

Zmierzamy ku mobilnej przyszłości z innowacyjną siłą, za cel postawiliśmy sobie podwojenie sprzedaży do 2025 roku.

- dr Holger Engelmann

 

Źródło: Webasto

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).