Sprzedaż wygenerowana przez Grupę Webasto w 2018 roku była, pierwszy raz po czterech latach wzrostu, nieco poniżej poziomu z ubiegłego roku i wyniosła 3,4 mld euro (na poziomie z poprzedniego roku, po skorygowaniu o wpływ różnic w kursach walut). Sprzedaż szyberdachów, dachów panoramicznych i dachów do kabrioletów stanowiła w tym 2,8 miliarda euro (82 proc.), sprzedaż rozwiązań z zakresu ogrzewania i chłodzenia – prawie 600 milionów euro (17 proc.), a sprzedaż w dziale start-up’ów wyniosła prawie 20 milionów euro (1 proc.) – co można przypisać przede wszystkim działalności w zakresie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.
Na poziomie regionalnym, 42 proc. sprzedaży Grupy Webasto w 2018 roku przypada na Azję, 41 proc. na Europę i 17 proc. na Amerykę. Po raz pierwszy sprzedaż w Azji była nieco wyższa, niż sprzedaż w Europie. Przyczyną jest ciągły rozwój firmy w Chinach: tam, wbrew rynkowym trendom, możliwe było zwiększenie sprzedaży o ponad sześć procent – do ponad 1,2 mld euro.
Rok 2018 nie był szczególnie inspirujący, ale był bardzo ważny pod względem podejmowania strategicznych decyzji w Webasto.
Prezes Zarządu Webasto SE - dr Holger Engelmann
Głównym celem w roku budżetowym 2018 było wzmocnienie pozycji technologicznego lidera, dla zapewnienia strategicznego rozwoju w długoterminowej perspektywie. Przykładem może być 271 mln euro, wydanych na badania i rozwój, które stanowią 16,5 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem poprzednim. Wydatki te wpłynęły przede wszystkim na rozwój produktów w zakresie systemów akumulatorowych, stacji ładowania i elektrycznego ogrzewania, wzmacniając wiedzę z dziedziny mechatroniki i działania związane z zaawansowaną inżynierią we wszystkich działach firmy.
W kontekście długoterminowego kierunku przyszłych działań, zwiększyły się również inwestycje w budynki i fabryki. Łącznie, Grupa Webasto dokonała inwestycji w wysokości 248 mln euro – o 40 proc. większych, niż w 2017 roku. Inwestycje te były skoncentrowane na tworzeniu i rozwijaniu zdolności produkcyjnych we wszystkich regionach – zarówno w podstawowej działalności, jak również w nowych obszarach biznesowych.
Zgodnie z tym, co ogłosiliśmy w ubiegłym roku, w ciągu trzech lat zainwestujemy w sumie 600 mln euro w nasz strategiczny rozwój. W pierwszym roku dokonaliśmy już zaliczkowych płatności w wysokości około 210 mln euro”. Ze względu na wysoki poziom przyszłych inwestycji, po kilku latach wzrostu, marża zysku w wysokości 5,9 proc. była niższa od ubiegłorocznej (7,1 proc.).
- dr Holger Engelmann
Liczba pracowników wzrosła o całe pięć procent w porównaniu z ubiegłym rokiem.
W trakcie naszego strategicznego rozwoju, inwestujemy również w tworzenie i zwiększanie kluczowych umiejętności zawodowych. Większość naszych nowych kolegów i koleżanek pracuje w nowych obszarach biznesu, wzmacniając kompetencje firmy w dziedzinie elektroniki lub przyczyniając się do zwiększenia mocy produkcyjnych w dziedzinie systemów dachowych, szczególnie w Meksyku i Chinach.
- dr Holger EngelmannPodczas konferencji prasowej dr Holger Engelmann poinformował również o nowej formalnej organizacji Webasto – globalnej strukturze macierzowej. Od początku 2019 roku grupa spółek została podzielona na trzy działające globalnie jednostki biznesowe:
Obie jednostki ściśle ze sobą współpracują, ponieważ obsługują te same grupy docelowe: producentów samochodów i pojazdów użytkowych.
Nowa struktura organizacyjna opiera się głównie na dwóch aspektach: z jednej strony jest silnie zorientowana na grupy klientów, odpowiedzialnych globalnie za wszystkie jednostki biznesowe. Z drugiej strony organizacja mocno skupia się na produktach w podstawowej działalności, jak również w nowych obszarach biznesowych.
Nowy podział organizacyjny pozwala nam lepiej wykorzystać istniejące struktury w nowych obszarach biznesu i dzięki temu szybko go rozwijać. Ponadto, możemy osiągnąć synergię, dzięki elastycznemu i globalnemu wykorzystaniu zasobów.
- dr Holger Engelmann
Po wprowadzeniu na początku 2019 roku nowej struktury organizacyjnej, główny nacisk położono na dalsze rozszerzanie standaryzacji. Plan działania oparto na doskonałych, wieloletnich doświadczeniach, zdobytych w dziale systemów dachowych. Kolejną zaletą macierzowej struktury organizacji jest to, że bliższa formalna współpraca promuje również bardziej intensywną i osobistą wymianę wiedzy oraz najlepszych praktyk w całej firmie. Ta skuteczna metoda pracy, która wywodzi się z podstawowej działalności, z łatwością może być teraz przeniesiona do nowych grup produktowych.
Nasi klienci również czerpią z tego korzyści w postaci skrócenia czasu rozwoju i wysokiej dojrzałości produktu. Kolejną ważną kwestią jest dla nas wzmocnienie i lepsza integracja wiedzy z zakresu mechatroniki we wszystkich segmentach. W nadchodzących latach, liczba urządzeń sterujących w pojazdach będzie wykładniczo rosnąć. Właśnie dlatego koncentrujemy naszą wiedzę w dziedzinie mechaniki i elektroniki, by do 2025 roku stać się firmą, która myśli i działa mechatronicznie.
- dr Holger EngelmannPrognoza na bieżący rok jest powiązana z wynikami z ubiegłego roku. Sprzedaż w pierwszym kwartale 2019 roku odpowiadała poziomowi z poprzedniego roku, po uwzględnieniu różnic kursowych. Marża zysku za pierwszy kwartał była niższa niż w ujęciu rok do roku, co wynika z wysokiego poziomu przyszłych inwestycji, które zostały poczynione już na początku roku.
Oczekiwania na ten rok: W kontekście inwestycji w nowe obszary działalności i przejęcia udziałów joint venture od wieloletniego, południowokoreańskiego partnera Donghee, Webasto spodziewa się wzrostu sprzedaży i marży zysku nieco poniżej poziomu z minionego roku.
Po raz kolejny możliwe było zwiększenie portfela zamówień. Jego obecna wartość to 22,8 mld euro, z czego 2,6 mld euro dotyczy produktów z obszaru nowych technologii. Ma to pozytywny wpływ na średnioterminową prognozę sprzedaży.
Zmierzamy ku mobilnej przyszłości z innowacyjną siłą, za cel postawiliśmy sobie podwojenie sprzedaży do 2025 roku.
- dr Holger Engelmann
Źródło: Webasto