Aby zbadać podejście polskich kierowców do zakupu aut używanych, Santander Consumer Multirent zlecił badanie na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”, w którym zapytał ankietowanych m.in. o to gdzie kupili ostatni pojazd z drugiej ręki, ile auto miało lat w momencie zakupu i w jaki sposób go szukali. Jak wynika z zebranych danych, przeważająca liczba ankietowanych skorzystała z oferty prywatnej, kupując samochód bezpośrednio od sprzedawcy (55%). Byli to głównie mężczyźni (59% w porównaniu do 46% kobiet) i osoby przed 30 rokiem życia (78%). Co szósty z nas udał się do autokomisu (17%). W tej grupie znalazło się więcej kobiet niż mężczyzn (21% w zestawieniu z 16%), ta opcja była też najpopularniejsza wśród respondentów między 50 a 59 i powyżej 60 roku życia (w obu przypadkach po 23% wskazań).
Dodatkowo co ósmy z nas skorzystał z oferty dealera samochodowego – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent – Na tę formę kupna zdecydowało się 12% ankietowanych. Była ona niemal równie popularna wśród kobiet i mężczyzn (kolejno 13 i 12%). Najchętniej korzystali z niej respondenci w średnim wieku między 40 a 49 lat oraz seniorzy od 60 lat w górę. Jest to korzystna opcja ze względu na to, że dealer samochodowy zawsze dokładnie sprawdza auto zanim je zakupi i przeznaczy do sprzedaży, na co nie zawsze możemy liczyć u prywatnego sprzedawcy. Pracownik dealera ma również obowiązek poinformowania nas o całej historii pojazdu, dzięki czemu mamy szansę uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości – dodaje.
Co ciekawe, według danych zebranych w badaniu, ostatni samochód używany zakupiony przez ankietowanych w wieku 18-29 lat miał od 13 do 15 lat (33% wskazań) lub więcej (22%). Z kolei pozostałe grupy wiekowe sięgały raczej po auta 10-12 letnie. Różnica ta może być związana z rozbieżnością dochodów. Osoby w wieku 18-29 lat z racji ograniczonych środków lub pozostawaniu na utrzymaniu rodziców często nie mogą pozwolić sobie na zakup „młodszego” auta.
Ile samochodów używanych oglądali polscy kierowcy zanim zdecydowali się na zakup? Tutaj wyniki są różne i można założyć, że zależą zarówno od oferty w miejscu poszukiwania pojazdu, jak i od tego na ile sprecyzowane są wymagania samego szukającego. 28% Polaków przed zakupem ostatniego auta używanego obejrzało tylko ten konkretny model. Ten sam odsetek oglądał 7 i więcej pojazdów. Następnie 22% obejrzało 2-3 samochody, a 16% od 4 do 6 aut.
Santander Consumer Multirent w zleconym badaniu zapytał również polskich kierowców o to, gdzie szukają ofert aut używanych. Większość osób korzysta w tym celu z portali z ogłoszeniami aut (46%). Są to głównie mężczyźni (52% w porównaniu do 30% kobiet). Na kolejnym miejscu znalazło się poszukiwanie wśród znajomych (28%), gdzie również przeważali panowie (31% w porównaniu do 20% pań).
Ankietowani chętnie korzystają również z internetowych platform zakupowych np. Carvago (23%) oraz z ofert dealerów samochodowych czy komisów (w obu przypadkach po 16%). 9% respondentów wskazało sklepy internetowe firm finansujących samochody – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent – Warto pamiętać o korzystaniu z tych ostatnich, zwłaszcza gdy prowadzi się własną firmę. Do auta można otrzymać wtedy dopasowaną ofertę leasingu, który nadal pozostaje niezwykle popularnym i korzystnym sposobem finansowania pojazdu.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.
Źródło: Santander Consumer Multirent