Niemiecka firma Hengst, wiodący specjalista w dziedzinie filtracji, opracowała wielofunkcyjny moduł filtracji oleju silnikowego dla nowych 4-cylindrowych silników wysokoprężnych grupy VAG o oznaczeniu EA288 Evo. Najważniejszym założeniem dla konstruktorów było podniesienie sprawności silnika, utrzymanie relatywnie niskiej masy oraz zapewnienie optymalnego przepływu oleju podczas całego okresu eksploatacji w ustalonym interwale wymian. Wszystkie te założenia musiały zostać podporządkowane utrzymaniu bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych. Dodatkowym wyzwaniem dla konstruktorów był fakt iż w niektórych modelach Audi silnik ten będzie montowany wzdłużnie, w pozostałych modelach koncernu VAG – poprzecznie. W pierwszej kolejności silniki te trafią do pojazdów Audi i będą montowane wzdłużnie. Produkcja tych modułów rozpoczęła się już w trzecim kwartale 2018 roku. Hengst będzie również dostarczał moduły filtracyjne do silników montowanych poprzecznie w pozostałych pojazdach grupy, a ich produkcja seryjna rozpocznie się w 2019 roku.
Od 60 lat firma Hengst ściśle współpracuje z wieloma producentami aut oraz silników już na etapie opracowania koncepcji filtracji oraz konstrukcji układów filtracji. Filtry i systemy filtracyjne opracowane na pierwszy montaż, są następnie oferowane na rynku wtórnym przy zachowaniu tej samej, najwyższej jakości, precyzji produkcji i dopasowania. Wkład filtra oleju dla silnika 2.0 TDI nowej generacji pojawi się w przyszłym roku również na niezależnym rynku części zamiennych.
Nowo opracowany moduł spełnia wszystkie wymagania dotyczące zarządzania płynami w nowoczesnych silnikach Diesla. Lekka konstrukcja łączy doskonałą filtrację i odpowiednie chłodzenie oleju w module zajmującym niewiele miejsca w komorze silnikowej. Kanały przepływu, które w porównaniu do poprzedniego modułu zostały znacznie zoptymalizowane, pozwalają na zmniejszenie ciśnienia różnicowego, a tym samym obniżenie wymagań dotyczących wydajności pompy olejowej. W rezultacie system opracowany przez firmę Hengst bezpośrednio przyczynia się znacząco do redukcji emisji dwutlenku węgla oraz poprawy bilansu energetycznego silnika.
Siódma już, najnowsza generacja koncepcji wkładów filtracyjnych Energetic została opracowana na potrzeby modułu lejowego w silniku EA288 Evo. Moduł, którego oczywiście głównym elementem pozostaje filtr oleju, cechuje szczególna trwałość i oszczędność materiałów, których nie trzeba wymieniać razem z filtrem a tym samym nie trzeba utylizować.
Moduł ten ma zintegrowany zawór spustowy oleju, natomiast wewnętrzna rama nośna wbudowanego filtra została tak wzmocniona, aby wytrzymywała bardzo wysokie ciśnienie. Wymienny wkład filtracyjny jest chroniony patentem, a blokada uszczelniająca wkład w obudowie została zintegrowana, aby zapobiec instalacji niewłaściwego filtra.
VAG wiąże bardzo duże nadzieje z nową rodziną silników. Mają być one montowane we wszystkich modelach grupy, zarówno w samochodach osobowych jak i dostawczych, przecząc tym samym pogłoskom o szybkiej śmierci silników dieslowskich. Rodzina EA288 Evo ma być przyszłością silników wysokoprężnych koncernu VAG. Silnik ten ma pojemność 2 litrów i będzie dostępny w wariantach mocy do 150 kW (204 KM). Będzie on również wyposażony w 12-woltowy generator rozruchowy, dzięki czemu stanie się on łagodną wersją hybrydy. Nowy silnik EA288 Evo spełnia wszystkie aktualne normy emisji spalin EU6d-temp i jest również gotowy na normę emisji EU6d.
Źródło: Hengst