Zastrzeżona technologia Virtual Tyre Development pozwala projektować opony w przestrzeni cyfrowej, testować je wirtualnie i wprowadzać odpowiednie ulepszenia, zanim wyprodukujemy prototypy i przejdziemy do testów w świecie rzeczywistym.
Proces zapewnia wiele korzyści w zakresie wydajności i zrównoważonego rozwoju – skraca czas opracowywania produktu, ogranicza zużycie surowców i emisje CO2, a także zapewnia większą dokładność i elastyczność.
Dzięki technologii Virtual Tyre Development, w każdym projekcie, w którym Bridgestone ją wykorzystuje, firma oszczędza około 200 opon – w procesie projektowania nie produkuje prototypowych egzemplarzy, dzięki czemu zmniejsza zużycie surowców i emisje CO2 o około 60% na tym etapie.
Rzeczywisty świat jest docelową przestrzenią dla każdej opony, więc testy wyprodukowanych opon zawsze będą stałym elementem procesu, jednak dzięki Virtual Tyre Development testy fizyczne można przeprowadzić później w procesie rozwoju, zamykając ostatni etap i kończąc prace nad oponą.
Tradycyjnie opracowywane opony prototypowe wymagają przejechania nawet 40 tys. km na torze. Virtual Tyre Development to rozwiązanie, które ogranicza zakres testów fizycznych, a co się z tym wiąże – emisje spalin, czyniąc proces bardziej wydajnym i przyjaźniejszym dla środowiska.
Innowacyjne podejście pomaga firmie Bridgestone osiągać cele związane z odpowiedzialną produkcją, określone w strategii CSR „Our Way to Serve”. Technologia okazała się dużym sukcesem, więc jest stosowana we wszystkich procesach rozwoju opon, a najnowsze produkty klasy premium, takie jak Bridgestone Potenza Sport, zostały wprowadzone na rynek właśnie dzięki Virtual Tyre Development.
Bridgestone EMIA zaczęło wykorzystywać technologię modelowania wirtualnego ponad 10 lat temu, ale tylko na etapie badawczym. Technologia Virtual Tyre Development została wdrożona przez zespół projektujący opony w Bridgestone w 2015 roku. Od tego czasu zwiększaliśmy nasze możliwości w zakresie symulacji i modelowania, osiągając bardzo wysoki poziom precyzji.
Bridgestone wykorzystuje technologię wirtualnego modelowania opon w znacznej części procesu projektowania, testując zachowanie poszczególnych opon w różnych warunkach przed ich fizycznym wyprodukowaniem.
Większa elastyczność, jaką zapewnia wirtualne projektowanie opon umożliwia testowanie znacznie większej liczby wariantów danego produktu. Ważne jest też możliwosć błyskawicznego modyfikowania parametrów cyfrowego „bliźniaka” opony i natychmiastowe testowanie go w symulatorze jazdy. Oznacza to nie tylko ogromne korzyści dla środowiska, ale również krótszy nawet o połowę czas opracowywania produktu i testów opon na drodze i testów flotowych, a także szybsze wprowadzenie produktu na rynek i niższe koszty.
Jako pionier technologii wirtualnego modelowania opon, od kilku lat firma współpracuje z producentami samochodów, udostępniając im bardzo dokładne modele cyfrowe opon będących standardowym wyposażeniem produkowanych pojazdów, a także wykorzystując technologię do opracowywania opon zamiennych klasy premium.
Dzięki temu producenci samochodów mogą wykorzystać wirtualne modele opon w symulatorach jazdy przy opracowywaniu własnych pojazdów. Virtual Tyre Development zapewnia dokładne i spójne informacje na temat tego, jak nasze opony będą się zachowywać na drodze. Testy fizyczne przeprowadzane na końcowym etapie rozwoju opony potwierdzają zbieżność wyników testów opon wirtualnych i fizycznych.
Virtual Tyre Development pozwala zajrzeć w przyszłość technologii opon, choć dla Bridgestone to dopiero początek drogi. Firma wprowadza również inne rozwiązania, dzięki którym zrewolucjonizuje proces projektowania opon.
Świetnym przykładem jest platforma WEBFLEET firmy Webfleet Solutions. WEBFLEET zapewnia możliwość rejestrowania w czasie rzeczywistym informacji o warunkach pracy i rzeczywistym użytkowaniu naszych opon. Informacje te posłużą nam do ciągłego ulepszania naszych produktów.
W przyszłości, Virtual Tyre Development i dane rejestrowane w czasie rzeczywistym będą wykorzystane w zaawansowanych rozwiązaniach analitycznych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, które już teraz zapewniają szerokie możliwości precyzyjnego prognozowania w czasie rzeczywistym oraz poprawiania osiągów opon i pojazdów.
Źródło: Bridgestone