Każdy model dystrybucji części zamiennych ma swoje wady i zalety. Tradycyjni dystrybutorzy prowadzą jeden centralny magazyn, z którego zaopatrują lokalne filie. Z filii zlokalizowanych w dużych miastach nawet kilka razy dziennie wyruszają samochody dostawcze, żeby dowieść zamówienia do klientów. Dzięki temu warsztat może zamówić część np. w poniedziałek o godz. 17 i otrzymać ją już we wtorek o godz. 8. Jest jeszcze jedna zaleta takiego rozwiązania. Kiedy warsztat zamawia kilka różnych części, te które okażą się niepotrzebne, wracają do magazynu dystrybutora następnym kursem. To jednak bardzo drogie rozwiązanie. Utrzymanie magazynu głównego, filii w kraju oraz floty samochodów dostawczych generuje wysokie koszty. Dlatego na rynku coraz częściej pojawiają się firmy, które łącza ze sobą dwa sposoby dystrybucji części zamiennych – własny transport i dostawę kurierem. Są już też tacy, którzy całkowicie powierzyli logistykę firmom kurierskim.
Jeśli firma decyduje się na obie opcje, to własną logistykę organizują w bezpośredniej bliskości magazynu centralnego, a zamówienia klientów z sąsiednich miast realizują już kurierem. Tak działa na przykład Saga Auto – wyspecjalizowany dystrybutor części do pojazdów japońskich i koreańskich, z siedzibą w Warszawie.
Przy wykorzystaniu własnego transportu na pewno czas dostawy części do warsztatu jest dużo szybszy niż przy dostawie kurierem. Kolejna, bardzo istotna zaleta, to codzienny kontakt z klientami. Szybko możemy zareagować na ewentualne reklamacje czy pomyłki, które mogą się zdarzyć. Własny transport to także zwiększona liczba dostaw w ciągu dnia.
dyrektor handlowy Saga Auto - Piotr Sędziak
Jednak wysyłanie towaru własnymi samochodami nie jest pozbawione minusów. Koszty transportu są dość wysokie, dlatego ten model dystrybucji nie sprawdza się przy zamówieniach o małej wartości, bo jest po prostu nieopłacalny. Wydatek na transport przekroczyłby znacznie zysk ze sprzedaży części. Do tego dochodzą zwolnienia lekarskie i urlopy kierowców oraz konieczność posiadania dodatkowego auta na wypadek awarii.
Dlatego dostarczanie towaru własnym transportem opłaca się tylko w miejscu prowadzenia działalności i maksymalnie do 25 km od centrali.
- Piotr Sędziak
Z tego powodu firma Saga Auto zdecydowała się na współpracę z firmą kurierską przy dostawach powyżej 25 km od swojej siedziby.
Kurier gwarantuje niskie koszty transportu na terenie kraju, a niektóre firmy wprowadziły też dostawy nocne, dzięki którym warsztat nie czeka długo na zamówione części.
- Piotr Sędziak
Dodatkowa zaleta to możliwość ubezpieczenia towaru na czas transportu. Ale i to rozwiązanie ma swoje wady, podobnie jak korzystanie z własnych samochodów dostawczych. Zlecenie usług firmom kurierskim uniemożliwia dostawy kilka razy dziennie, wydłuża także czas reakcji na reklamacje.
Przy tym modelu dystrybucji brakuje również codziennego kontaktu z klientem, a koszt zwrotu towaru leży po jego stronie.
- Piotr Sędziak
Nie zawsze też godziny dostawy części przez firmę kurierską są wygodne dla zamawiającego.
Biorąc pod uwagę wysoki koszt dowozu zamówienia do klienta własnym transportem, część firm w ogóle z niego rezygnuje i decyduje się na wysyłanie części tylko za pośrednictwem firm kurierskich.
sługi kuriera są w dzisiejszych czasach bardzo praktyczne. Nie trzeba mieć własnych samochodów dostawczych, które są drogie w utrzymaniu.
dyrektor magazynu NFC Europe w Sieradzu - Oskar Pięta
Firma produkuje łożyska i zajmuje się także ich dystrybucją. Mimo, że jak przyznaje Oskar Pięta, kurierzy czasem są niepunktualni, to dostosowują się do potrzeb firmy.
Wraz ze wzrostem odbiorców na danym terenie niewykluczone, że będziemy chcieli uruchomić własną flotę aut, która będzie obsługiwać np. hurtownie motoryzacyjne.
- Oskar Pięta
Opłacalność każdego modelu dystrybucji części motoryzacyjnych zależy od wielkości firmy, zasięgu dostaw oraz wartości zamówienia. Szczególnie dla mniejszych firm współpraca z firmami kurierskimi jest szansą na konkurowanie z większymi graczami, których stać na budowę i utrzymanie własnej logistyki.
Zdjęcie: firma kurierska Siódemka