W maju Toyota Motor Europe (TME) zawarła współpracę z VDL Groep (VDL), firmą specjalizującą się od 20 lat w rozwiązaniach z dziedziny napędów elektrycznych i wodorowych do pojazdów drogowych i terenowych, a pierwszym efektem jest nowa ciężarówka zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi. Partnerstwo z VDL ma pomóc Toyocie zdekarbonizować jej logistykę w Europie.
Pierwsza ciężarówka rozpocznie testy drogowe oraz serię sprawdzianów, które pomogą w kolejnych etapach projektu. VDL przygotowuje cztery kolejne pojazdy z ogniwami paliwowymi Toyoty, które mają być wykorzystywane przez firmy VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT oraz Yusen, czyli logistycznych partnerów Toyoty. Ciężarówki będą poruszać się między najważniejszymi punktami w Belgii (Antwerpia), Francji (Lille), Niemczech (Kolonia) oraz Holandii (Amsterdam i Rotterdam). Na każdej z tras jest przynajmniej jedna stacja tankowania wodoru, przygotowano też warianty awaryjne.
Wspólny projekt Toyoty z VDL ma pomóc zebrać informacje, jak najlepiej wdrażać pojazdy ciężarowe z ogniwami paliwowymi oraz przyczynić się do ekologicznej transformacji sektora energetycznego w Europie. Pięcioletnie testy mają przyczynić się do budowy europejskiej infrastruktury, która pomoże zrealizować cele Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych (AFIR) oraz utorować drogę dla kolejnych rozwiązań z dziedziny wodorowej mobilności.
Partnerstwo Toyoty z VDL ma na celu dekarbonizację transportu drogowego i przybliżyć TME do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2040 roku. Poza elektryfikacją samochodów osobowych koncern dąży do szerokiej współpracy z wieloma partnerami, żeby przyczynić się do stworzenia zrównoważone gospodarki opartej na wodorze. Toyota realizuje liczne projekty z firmami zajmującymi się mobilnością, by przetestować, a następnie wprowadzić niezawodne i efektywne rozwiązania.
Źródło: Toyota