Respondenci, zapytani o najczęstsze sposoby zamawiania potrzebnych komponentów, przy pomocy ankiety wielokrotnego wyboru, zdecydowanie najczęściej wybierali telefon – odpowiedź ta zyskała aż 88 proc. głosów.
Drugim, najchętniej wybieranym sposobem zawierania transakcji przez reprezentantów krajowej branży warsztatowej były osobiste odwiedziny w oddziale dostawcy – tę opcję wskazało bowiem 57 proc. uczestników badania. Elektroniczne formy komunikacji handlowej cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Warto zwrócić uwagę, iż zamówienia przy pomocy poczty e-mail składa 22 proc. respondentów. Dokładnie taki sam odsetek właścicieli warsztatów wykorzystuje do tego celu internetowe serwisy umożliwiające zakup autoczęści, udostępniane przez dystrybutorów.
Z całą pewnością „z obiegu” wychodzi już fax, którego użycie deklaruje jedynie 4 proc. ankietowanych, zaś na portalach aukcyjnych pożądanych produktów szuka tylko 3 proc. z nich.
Jak można zauważyć, w polskiej branży warsztatowej wciąż dominują tradycyjne metody komunikacji i składania zamówień, jednak biorąc pod uwagę dobry poziom informatyzacji stacji naprawczych i wyższą funkcjonalność narzędzi online sytuacja powinna systematycznie ulegać zmianie. Warto także zwrócić uwagę na pewną prawidłowość wynikającą z efektów naszej analizy - im większy warsztat, tym wyższe wykorzystanie Internetu do celów wymiany handlowej.
twórca i prezes zarządu platformy Woop Automotive - Karol Prozner
W przypadku najmniejszych warsztatów zatrudniających do 2 pracowników, składanie zamówień online zadeklarowało 13 proc. respondentów. Dla warsztatów, w których pracuje od 2 do 5 osób odsetek ten wrósł już do 31 proc., zaś w dla warsztatów o skali zatrudnienia przekraczającej 5 pracowników – 40 proc.
Wynika to z faktu, że im więcej osób zatrudnia dana stacja naprawcza, oraz im więcej zleceń obsługuje, tym dysponuje mniejszą ilością czasu na obsługę wszystkich procesów związanych z zamówieniami. Tutaj z pomocą przychodzą więc automatyzujące je rozwiązania internetowe, którym jednak w większości wciąż brakuje pewnych funkcjonalności, choćby takich jak gromadzenie ofert wielu dostawców w jednym miejscu czy możliwość rozmowy z nimi w czasie rzeczywistym.
- Karol ProznerWnioskiem wynikającym z badania Woop Automotive jest także fakt, iż po rozbiciu stopnia wykorzystania w procesach składania zamówień narzędzi internetowych na dwa segmenty okazuje się, iż w przypadku warsztatów specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów ciężarowych wynosi on niemal 40 proc. To znacznie więcej niż w drugim sektorze – warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze autobusów, gdzie odsetek ten wyniósł 20 proc.
Źródło: Woop Automotive