Zimowe warunki w połączeniu z wilgocią, błotem i solą na drogach – to uliczne standardy podczas zimy. Ma to wpływ na kondycję pojazdów silnikowych, w których jednym
z najważniejszych układów jest bez wątpienia układ hamulcowy.
Intensywnie eksploatowany samochód w warunkach zimowych wymaga szczególnej troski. Początkiem „wiosennych porządków” powinno być oczyszczenie najważniejszych elementów układu hamulcowego:
Warto także zwrócić uwagę na stan okładzin ściernych, aby zamontowane układy hamulcowe po demontażu nie były przegrzane, a klocki hamulcowe były matowe.
Wyżej wymienione czynności najlepiej wykonać przy okazji wymiany opon zimowych na letnie.
Dodatkowo tarcze i klocki hamulcowe powinno się wymieniać razem. Dlaczego? Ponieważ tarcze i klocki bezpośrednio współpracują ze sobą. Stąd istotne, aby dokonując wymiany tarcz, wymieniać je kompletami. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, związanych z uszkodzeniem klocków lub tarczy. Reasumując, wymieniając tarcze starajmy się wymieniać komplet – tarczę i klocek. Pozwoli to nam na uniknięcie uszkodzeń spowodowanych łączeniem niekompatybilnych (uszkodzonych) układów.
Marką wysoko pozycjonowaną na rynku wśród zestawów klasy premium jest Quaro, który posiada tarcze hamulcowe charakteryzujące się małym biciem osiowym, co świadczy o ich dokładnym wykonaniu. Przekłada się to chociażby na bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach atmosferycznych.
Zestawy hamulcowe Quaro zapewniają bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni w porównaniu z zestawami konkurencyjnych marek.
Ponadto klocki hamulcowe wyposażone są w nakładki antywibracyjne, które skutecznie redukują piski i drgania, a same tarcze pokryte są specjalną powłoką antykorozyjną.
Dzięki zastosowaniu ww. powłoki tarcze znacznie wolniej korodują na krawędziach powierzchni bezpośredniego styku z okładziną cierną klocka hamulcowego.
manager marki Quaro - Damian Tybuszewski
Badania przeprowadzone przez niezależne biuro ekspertyz wskazały, że tarcze Quaro wyróżniają się największą grubością, co w praktyce (przy poprawnej eksploatacji) wydłuża żywotność tego elementu układu hamulcowego. Badanie pokazało, że grubość tarcz Quaro po przejechaniu 15 tys. kilometrów zmniejszyła się o zaledwie 1 milimetr.
W przypadku używania dwóch oddzielnych kompletów felg i opon (zimowych i letnich) sprawa jest prosta, pod warunkiem że odpowiednio zabezpieczyliśmy felgi (np. specjalnym preparatem do czyszczenia felg MaXgear) i opony letnie przed zimą w poprzednim sezonie. Zmieniamy koła i cieszymy się jazdą.
Gdy używamy jednego kompletu felg stalowych zarówno zimą, jak i latem, warto przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się stanowi technicznemu i wizualnemu obręczy.
Po zdjęciu opony sprawdzamy stan zużycia felg i opon – diagnozujemy i analizujemy ewentualne ubytki w strukturze felgi, tzn. uszkodzenia, rysy, uderzenia, odpryski itp. Natomiast w strukturze opony zwracamy uwagę na pęknięcia, dziury, rysy, deformacje, odkształcenia, czy tzw. „przyszczypania opony”. Przypominamy – o prawidłowym stanie technicznym obręczy i opony świadczy sprawność koła jako całości – elementu bezpośredniego styku całego pojazdu z podłożem.
Czynność należy wykonać w przypadku zdiagnozowania defektu opony lub felgi. Naprawę warto zlecić fachowcom, wykonują je m.in. warsztaty należące do sieci MaXserwis.
Artykuł sponsorowany przez Auto Partner S.A.