Po pierwsze, przed montażem należy porównać nowe łożysko z zamontowanym. Wybór niewłaściwego łożyska to najczęstszy błąd popełniany przez mechaników. Jeśli łożysko zostanie wybrane prawidłowo, można je szybko sprawdzić ponownie za pomocą katalogu online NSK. W razie konieczności uzyskania dalszych informacji należy bezpośrednio skontaktować się z firmą NSK.
Niektóre łożyska piast wyposażone są w enkoder magnetyczny dla sygnału ABS i wymagają zwiększonej uwagi przy montażu. Uszczelki enkodera zawierają wiele biegunów N+S, których położenie jest odczytywane przez czujnik prędkości (Fot 1). Jeśli bieguny N + S ulegną uszkodzeniu podczas instalacji, może to doprowadzić do awarii układu ABS.
Używając karty testowej NSK mechanicy są w stanie określić, czy łożysko piasty zostało wyposażone w enkoder. Tej samej karty testowej można również użyć do ustalenia, czy zamontowane łożysko ma uszkodzone bieguny (jeśli wynik różni się od pokazanego na Fot. 2), co z kolei może pomóc technikom w identyfikacji problemów z sygnałem ABS.
Dobrą praktyką jest niedopuszczanie do kontaktu enkodera z narzędziami, takimi jak klucze czy śrubokręty, ponieważ mogą one zmieniać biegunowość, co również prowadzi do problemów z sygnałem ABS. Mając to na uwadze, łożysko należy wyciągać z opakowania ochronnego dopiero bezpośrednio przed montażem.
Enkodery są umieszczone tylko po jednej stronie łożysk kół generacji Hub I – tak jak identyfikuje to karta testowa – dlatego ważne jest, aby zapewnić ich prawidłową orientację po wciśnięciu łożysk w zwrotnicę. Przed rozpoczęciem tej operacji zawsze należy sprawdzić, czy po montażu powierzchnia enkodera będzie przylegać do czujnika.
Do wciskania łożysk należy użyć narzędzia, które styka się tylko z powierzchnią czołową pierścienia zewnętrznego łożysk piast generacji Hub I (Fot. 3). Nigdy nie należy naciskać na uszczelkę enkodera i na pierścień wewnętrzny, ponieważ doprowadzi to do uszkodzenia łożyska już po paru kilometrach jazdy. Po wybraniu odpowiedniego narzędzia, należy ustawić łożysko w jednej linii z otworem zwrotnicy i wcisnąć je pionowo w zwrotnicę.
Podczas całego procesu wymiany łożysk należy pamiętać o wielu ogólnych wskazówkach, takich jak zabezpieczenie wszystkich części zawieszenia w celu uniknięcia uszkodzeń. Dodatkowo, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie łożyska, szczególnie ważne jest kontrolowanie pozycji piasty i zwrotnicy podczas montażu oraz wcześniejsze oczyszczenie wszystkich powierzchni mających kontakt z łożyskiem (Fot. 4 i 5)
Na koniec, dla zapewnienia bezpiecznego ponownego montażu, technicy powinni stosować wyłącznie momenty dokręcania zalecane przez danego producenta samochodów. W szczególności należy pamiętać, że przyłożenie nadmiernego momentu obrotowego do nakrętki CVJ (przegubu homokinetycznego) może prowadzić do uszkodzenia łożyska (Fot. 6).
Prawidłowy montaż łożysk kół piast generacji Hub I z enkoderami magnetycznymi jest szczególnie wymagający, dlatego firma NSK opublikowała film pokazujący szczegółowo każdy etap procesu. NSK oferuje również specjalne szkolenia skupiające się na łożyskach kół. Wszyscy zainteresowani są proszeni o bezpośredni kontakt.
Źródło: NSK