Uszkodzenie akumulatora to jedna z najczęstszych przyczyn problemów z rozruchem silnika. Nic w tym dziwnego, ponieważ wymagania stawiane akumulatorowi są obecnie bardzo wysokie, co wynika z coraz większej liczby systemów elektronicznych w samochodzie.
Problemy pojawiają się najczęściej w przypadku częstych jazd na krótkich trasach, ponieważ akumulator traci wtedy więcej energii, niż może otrzymać z alternatora. Wysokie i niskie temperatury również wpływają na stopień naładowania i trwałość akumulatora.
Idealna temperatura pracy wynosi 20°C. Szczególnie latem wysokie temperatury przyspieszają reakcje starzenia się akumulatora. Z kolei w niskich temperaturach w zimie zmniejsza się szybkość reakcji chemicznej, co może prowadzić do obniżenia wydajności, zwłaszcza w przypadku starych akumulatorów.
Ponadto do niskiego stanu naładowania akumulatora prowadzą długie okresy postoju. Ze wszystkimi nieprzyjemnymi konsekwencjami.
Poniżej Bosch podaje kilka wskazówek, jak temu zapobiec.
Jeżeli dojdzie do rozładowania akumulatora, to należy uruchomić silnik z zewnętrznego źródła prądu za pomocą na przykład kabli rozruchowych i udać się do najbliższego warsztatu w celu ustalenia przyczyny usterki.
Pierwsza najważniejsza rzecz: samochód z rozładowanym akumulatorem i samochód podłączany jako zewnętrzne źródło prądu nie mogą mieć ze sobą kontaktu, w przeciwnym razie istnieje ryzyko zwarcia.
Najpierw zacisk czerwonego kabla mocujemy do dodatniego zacisku akumulatora w pojeździe asystującym.
Następnie drugi koniec czerwonego kabla mocujemy do dodatniego zacisku samochodu z rozładowanym akumulatorem.
Z kolei czarny zacisk mocujemy do ujemnego zacisku akumulatora w pojeździe asystującym. Drugi koniec czarnego kabla podłączamy do nielakierowanego metalowego elementu z dala od uszkodzonego akumulatora, na przykład do bloku silnika.
Najpierw uruchamiamy silnik w samochodzie asystującym, a następnie silnik w samochodzie z rozładowanym akumulatorem.
Zdejmowanie zacisków odbywa się w kolejności odwrotnej.
Akumulator należy naładować przed planowanym długim okresem postoju jak i bezpośrednio po nim za pomocą profesjonalnej ładowarki w warsztacie lub w domu z ładowarki do domowego użytku.
Aby podłączyć ładowarkę do akumulatora, najpierw należy podłączyć czerwony kabel do zacisku dodatniego, a następnie czarny kabel do nielakierowanego metalowego elementu z dala od akumulatora, na przykład do bloku silnika.
Następnie można podłączyć ładowarkę do sieci.
W przypadku ładowania akumulatora bez odłączania go od instalacji elektrycznej pojazdu (w celu zachowania pamięci ustawień urządzeń elektrycznych czy radia) należy upewnić się, że ładowarka dysponuje systemem przeciwprzepięciowym. Podczas ładowania nieodpowiednią może dochodzić do pików napięciowych, podczas których skoki napięcia mogą sięgać nawet kilkudziesięciu wolt. W efekcie może dojść do uszkodzenia elektroniki np. komputera, oprogramowania itp. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia ekranów, czy wystrzelenia poduszek powietrznych.
Po zakończeniu ładowania, najpierw odłączamy ładowarkę od sieci, a następnie zdejmujemy kable z akumulatora.
Artykuł sponsorowany przez Bosch