Patrząc na liczbę sprzedanych pojazdów, Chiny są obecnie największym na świecie graczem w obszarze elektromobilności. W czołówce największych producentów „elektryków” znajdują się dwie chińskie firmy (BYD i Geely), jedna amerykańska (Tesla) oraz jedna niemiecka (Volkswagen).
W Chinach wszystko liczone jest w milionach. Samochody, infrastruktura, z miesiąca na miesiąc przybywa ich coraz więcej. Widać to na ulicach chińskich miast, gdzie coraz częściej spotykane są zielone tablice oznaczające >>elektryki<< oraz hybrydy typu plug-in. To najbardziej przekonujący argument za tym, by właśnie tam szukać partnera do rozwijania elektromobilnego biznesu w Europie czy w Polsce.
dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych - Maciej Mazur
Założony w 1986 r. koncern Geely zajmował się początkowo produkcją części do lodówek. W 1997 r. wszedł do branży motoryzacyjnej, rozpoczynając produkcję aut na rynek chiński. Trzynaście lat później nabył Volvo, co wywołało spore zamieszanie na rynku. Potem kupił Lotusa, jest również udziałowcem Smarta i Mercedesa. W 2019 r. Geely utworzyło markę luksusowych aut elektrycznych Zeekr, którą zamierza podbijać także Europę.
Koncern Geely i wszystkie wchodzące w jego skład marki dają mu 4. miejsce na świecie pod względem liczby rejestracji samochodów elektrycznych. Stąd bardzo dobrze się stało, że projekt ElectroMobility Poland zyskał takiego partnera. To z całą pewnością game-changer i najważniejsza informacja, która się pojawiła w historii tego projektu. Oczywiście to nie oznacza, że będzie się on rozwijał bez żadnych wyzwań do samego końca. Cały czas jest to ogromne wyzwanie biznesowe i organizacyjne.
dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych - Maciej Mazur
Ogłoszona przez ElectroMobility Poland w listopadzie ubiegłego roku współpraca z Geely obejmuje zakup przez EMP technologii platformy, którą inżynierowie polskiego producenta będą mogli rozwijać i dostosowywać do potrzeb projektu, a także współdziałanie zespołów R&D obydwu firm w zakresie opracowania i integracji architektury elektrycznej samochodu Izera, jego układów napędowych oraz nadwozia.
Platforma SEA, której technologię nabyła polska marka od chińskiego koncernu, daje szerokie możliwości, jeśli chodzi o właściwości jezdne czy inne funkcje samochodu. Muszą one zostać w sposób optymalny dostosowane do pozycjonowania i charakteru marki czy założeń biznesowych Izery. Od EMP zależy to, w jaki sposób wykorzysta potencjał, jaki daje zakupiona technologia oraz jaki charakter będą miały polskie auta. Optymalne wykorzystanie architektury SEA to także jeden z najważniejszych elementów prac prowadzonych przez inżynierów EMP.
W ElectroMobility Poland skupiamy kompetencje związane zarówno z technologiami poszczególnych podsystemów samochodu, jak i np. stylistyką. Współpraca z Geely gwarantuje nam realizację prac zgodnie ze sprawdzonym w branży procesem technologicznym i świetne kompetencje techniczne, które są niezbędne do tego, by projektować i wdrażać do produkcji poszczególne komponenty auta.
dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - Łukasz Maliczenko
Biuro inżynieryjne ElectroMobility Poland znajduje się w Warszawie. I choć przedstawiciele partnera są głównie w Chinach, współczesna technologia umożliwia codzienną współpracę poprzez różnego typu narzędzia wirtualne.
Stworzyliśmy interfejsy odzwierciedlające struktury po obu stronach, dzięki czemu jest możliwa efektywna współpraca mimo różnicy w skali wielkości EMP i Geely. Mamy zespoły związane z inżynierią nadwozi, architektury elektrycznej, układami napędowymi.
dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - Łukasz Maliczenko
Kontakt osobisty, poznanie drugiej strony są jednak niezbędne.
Dlatego jak najczęściej staramy się realizować zadania w jednej lokalizacji. Co jakiś czas zespoły ElectroMobility Poland wybierają się do Chin, ale też zespoły chińskiego partnera przyjeżdżają do Europy.
dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - Łukasz Maliczenko
Projekt polskiej marki motoryzacyjnej Izera realizowany jest w różnych szerokościach geograficznych przez zespoły wywodzące się z odmiennych kultur wynikających nie tylko z narodowości, ale i sposobu pracy.
Projekt realizowany jest na najwyższym poziomie. W naszym zespole pracują inżynierowie z wieloletnim doświadczeniem nabytym u producentów samochodów z całego świata, którzy współpracują z zespołami o podobnym poziomie kompetencji po stronie Geely.
dyrektor rozwoju technicznego produktu w ElectroMobility Poland - Łukasz Maliczenko
Źródło: PAP MediaRoom