„Miniony rok okazał się dla firmy Bosch trudniejszy, niż początkowo zakładaliśmy. Dzięki intensywnym wysiłkom udało się nam zwiększyć sprzedaż i poprawić wysokość marży. Poczyniliśmy znaczące postępy pomimo niepomyślnych okoliczności” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, podczas prezentacji wstępnych wyników finansowych spółki – „Biorąc po uwagę trudne warunki ekonomiczne, jest to imponujące osiągnięcie naszego zespołu. Nadchodzące lata także postawią przed nami wiele wyzwań”.
W ubiegłym roku Bosch kontynuował rozwój w ważnych dla siebie, perspektywicznych sektorach, przyspieszał transformację działalności związanej z mobilnością i wzmacniał konkurencyjność we wszystkich obszarach biznesowych.
„Aktywnie inwestujemy w technologie, które kształtują przyszłość, zwłaszcza te związane z działaniami na rzecz klimatu. Jednak zauważamy opóźnienie w adaptacji tych technologii na rynku, a jego dynamika wyraźnie osłabła. Musimy elastycznie reagować na obecne wyzwania związane z mniejszą liczbą zamówień, pracując jednocześnie nad konkurencyjnością. Tylko w ten sposób możemy finansować przyszły wzrost” – powiedział dr Stefan Hartung.
W tej sytuacji Bosch przewiduje konieczność wdrożenia zmian w kilku obszarach, zwłaszcza w sektorze Mobility. Niedawno firma rozpoczęła dialog z przedstawicielami pracowników w tej sprawie – wszelkie niezbędne zmiany kadrowe mają zostać przeprowadzone w społecznie jak najbardziej akceptowalny sposób.
Bosch zamierza natomiast rozwijać zatrudnienie w szczególnie obiecujących obszarach biznesowych oraz przekwalifikowywać jak najwięcej pracowników, aby przenieść ich z obszarów o malejącym znaczeniu do tych, które się rozwijają. Do 2030 r. firma planuje przeznaczyć łącznie około 4 mld euro na szkolenia. Realizacja tych planów będzie również wymagała gotowości i otwartości ze strony współpracowników.
Według wstępnych danych Grupa Bosch w Polsce zakończyła rok obrotowy 2023 ze skonsolidowaną sprzedażą na poziomie blisko 1,8 mld euro, odnotowując tym samym wzrost obrotów ze sprzedaży o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim.
„Pomimo wyzwań w otoczeniu społeczno-gospodarczym, w 2023 roku Bosch osiągnął na polskim rynku dwucyfrowy wzrost. Wyniki są satysfakcjonujące, zwłaszcza w sektorze mobilności” – powiedział Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch i reprezentant Grupy Bosch w Polsce.
Według wstępnych danych, na dzień 31 grudnia 2023 r. liczba pracowników zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wynosiła 9 580 osób.
Walka ze zmianami klimatycznymi pozostaje ważną kwestią dla firm technologicznych i otwiera wiele możliwości biznesowych. Na tegorocznych targach CES w USA, Bosch zaprezentował technologie i rozwiązania w zakresie zrównoważonego zużycia energii. Stefan Hartung uważa, że obecna polityka klimatyczna destabilizuje środowisko biznesowe wielu firm.
„Kiedy podejmowane są niekonsekwentne decyzje, jak to miało miejsce ostatnio w przypadku niespodziewanego zniesienia przez Niemcy dopłat do samochodów elektrycznych, pojawiają się trudności” – powiedział – „Chaotyczna polityka w tym obszarze utrudnia podejmowanie długoterminowych decyzji dotyczących inwestycji. Gospodarka potrzebuje większej przewidywalności – tak dużej, jak to tylko możliwe”.
Jednocześnie Hartung wykazał zrozumienie dla decydentów politycznych: wiele rządów w krajach zachodnich obecnie zmaga się z presją oszczędności, krytyką o charakterze populistycznym oraz koniecznością ochrony dobrobytu i łagodzenia skutków globalnego ocieplenia.
Mimo trudnej sytuacji gospodarczej firma Bosch stawia na rozwój i utrzymuje swoje cele strategiczne: chce być jednym z trzech największych dostawców na kluczowych dla siebie rynkach i dąży do skutecznego umacniania pozycji we wszystkich regionach świata.
„Nasza obecność w wielu branżach i na różnych rynkach okazuje się nieoceniona – zwłaszcza w okresie transformacji” – powiedział Hartung – „Nie wyklucza to jednak świadomego i ukierunkowanego podejścia do zarządzania naszym portfolio”.
Koncern Bosch z powodzeniem rozwija także zdefiniowane przez siebie obszary rozwoju, takie jak biznes półprzewodnikowy. W 2023 roku firma zainwestowała w europejską spółkę joint venture ESMC oraz przejęła fabrykę układów scalonych w Roseville w USA. Celem jest dalszy rozwój produkcji chipów z węglika krzemu (SiC). Półprzewodniki są wykorzystywane w elektronice mocy pojazdów elektrycznych i mogą zwiększyć ich zasięg. Od 2026 r., Bosch planuje produkować pierwsze chipy SiC o strukturze pionowej na 200-milimetrowych płytkach.
„Budując struktury z węglika krzemu w sposób pionowy, nie na płaskiej powierzchni, możemy jeszcze bardziej zwiększyć gęstość mocy chipów. Byliśmy pierwszym producentem SiC, który wprowadził tę technologię, a dzięki chipom drugiej generacji w 2023 roku mogliśmy zwiększyć wydajność o kolejne 30%” – powiedział Hartung, wskazując na innowacyjność firmy – „W Bosch inwestycje uzupełniają innowacje”.
Firma Bosch odpowiada na transformację przemysłu motoryzacyjnego, dokonując największej w swojej historii zmiany w obszarze podstawowej działalności. Od początku 2024 roku sektor biznesowy Mobility rozpoczął działalność w nowej, zintegrowanej strukturze. Wraz z rozwojem w kierunku mobilności przyszłości, Bosch planuje zoptymalizować wykorzystanie nowych i uznanych technologii, aby maksymalizować swoje możliwości biznesowe.
Rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne układy hamulcowe, zwłaszcza te wspierające rozwój zautomatyzowanej i zelektryfikowanej jazdy, to dobry przykład. Stefan Hartung ogłasza, że Bosch chce osiągać roczne wzrosty w tym obszarze na poziomie 10% do 2030 roku:
„Sprzedaż naszych systemów hamulcowych rozwija się dwukrotnie szybciej niż u konkurencji. Utrzymujemy również sprzedaż w zakresie ESP, mimo spadku wolumenu rynku”.
W kontekście elektromobilności Hartung zauważa, że jest jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w zakresie niewystarczającej liczby stacji ładowania oraz ograniczonej dostępności przystępnych cenowo samochodów elektrycznych w Europie.
„Chiny zwiększyły eksport samochodów o 60% w ubiegłym roku, co powinno dać nam do myślenia” – podkreślił – „Wiemy, że nasi chińscy klienci preferują standaryzację rozwiązań układów napędowych – pozwala to na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów poprzez masową produkcję jednolitych komponentów. Europa nie może tego przegapić”.
W 2023 r. sprzedaż w sektorach biznesowych Bosch rozwijała się w sposób zróżnicowany. Dział Mobility pozostał największym sektorem biznesowym Bosch pod względem osiągniętych obrotów sprzedaży, które wyniosły 56,3 miliarda euro. Oznacza to wzrost na poziomie 7% (11% po uwzględnieniu różnic kursowych).
„Nasze produkty cieszą się popytem zarówno w tradycyjnych, jak i nowych obszarach działalności. To inspiruje nas do kontynuowania rozwoju tego sektora” – powiedział dr Markus Forschner, członek zarządu i dyrektor finansowy firmy Robert Bosch GmbH.
Sektor Industrial Technology osiągnął sprzedaż o wartości 7,5 miliarda euro – to o 8% więcej r/r dzięki przejęciu HydraForce (wzrost o 10% po uwzględnieniu różnic kursowych).
Sprzedaż firmy Bosch w poszczególnych regionach również kształtowała się w sposób zróżnicowany.
„Europa i Ameryka Północna odnotowały nominalnie najsilniejszy wzrost” – powiedział Forschner.
W Europie sprzedaż wzrosła o 6% r/r, do 46,8 miliarda euro (8% po uwzględnieniu różnic kursowych). W Ameryce Północnej odnotowano wzrost o 4% r/r (8% po uwzględnieniu różnic kursowych), do 15,2 miliarda euro. W Ameryce Południowej sprzedaż wyniosła 1,7 miliarda euro, co oznacza spadek o 6% r/r, jednak po uwzględnieniu różnic kursowych region wzrósł o 4%.
„Decydującym czynnikiem było osłabienie brazylijskiego reala” – wyjaśnił Forschner.
Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła nieznacznie o 1%, osiągając poziom 27,9 miliarda euro (wzrost o 9% po uwzględnieniu różnic kursowych).
„Liczby te odzwierciedlają słabszy rozwój kilku sektorów chińskiej gospodarki. Nasz silny wzrost w Indiach i Japonii tylko częściowo był w stanie to zrównoważyć” – stwierdził Forschner.
Na dzień 31 grudnia 2023 r. Grupa Bosch zatrudniała około 427 600 pracowników na całym świecie – według wstępnych danych to około 7 600 więcej niż w roku poprzednim, co stanowi wzrost o 2%.
W bieżącym roku Bosch nadal spodziewa się jedynie umiarkowanego wzrostu gospodarczego na świecie, na poziomie 2–2,5%.
„Według naszych szacunków światowa gospodarka zacznie nabierać tempa dopiero w 2025 r.” – powiedział Forschner – „Perspektywy rozwoju wszystkich ważnych dla nas branż nakazują powściągliwość”.
Jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną, koncern Bosch przewiduje, że poziom produkcji w 2024 roku będzie zbliżony do tego z poprzednich 12 miesięcy. Firma prognozuje, że pogorszenie koniunktury gospodarczej w branży budowy maszyn będzie się utrzymywać.
„Nie tracimy z oczu naszego celu, jakim jest marża na poziomie 7%, nawet jeśli będziemy dokonywać znaczących inwestycji w niesprzyjających warunkach gospodarczych” – powiedział Forschner.
Bosch przesuwa termin realizacji celu w zakresie marży docelowej o rok lub dwa lata. Firma zamierza jeszcze bardziej zintensyfikować wysiłki na rzecz poprawy kosztów i konkurencyjności, aby skutecznie wejść na przyszłościowe rynki.
„Dążymy do znalezienia równowagi między rentownością a efektywnym wykorzystaniem naszych zasobów kapitałowych, jednocześnie podejmując inwestycje niezbędne dla przyszłości” – dodał Forschner.
Źródło: Bosch
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?