Asortyment Gates obejmuje ponad 1300 pasków Micro-V i pokrywa ponad 96% europejskiej floty pojazdów wyposażonych w pasek wielorowkowy. Chociaż jest to zdecydowanie dobra wiadomość, dobór odpowiedniego paska może być wyzwaniem ze względu na fakt, że wszystkie mają swoje własne wymiary i właściwości. Samochód przyjeżdżający do warsztatu powinien mieć założony odpowiedni pasek, ale nie zawsze tak jest.
W tym artykule firma Gates omawia zagrożenia związane z montażem takiego samego paska bez zastanowienia. Weryfikuje również błędne teorie mówiące o tym, że niewielka różnica długości pomiędzy oryginalnym paskiem OE a zamiennikiem może być przyczyną uszkodzenia paska.
1. Sprawdź oznaczenie
Oznaczenie paska zawiera wiele informacji o jego podstawowych wymiarach. Jako przykład weźmy pasek, który jest zamontowany w ponad milionie pojazdów. Oznaczenie tego paska, 6PK1893, zawiera następujące informacje:
A co z szerokością, długością i grubością paska?
2. Szerokość paska
Szerokość paska zależy od jego profilu i liczby klinów. Najczęściej stosowanym profilem w branży motoryzacyjnej jest profil PK. Ten standardowy profil ma szerokość 3,56 mm na każdy klin (tzw. podziałka):
3PK = 10,68 mm
4PK = 14,24 mm
5PK = 17,80 mm
6PK = 21,36 mm
3. Długość paska
Żaden dostawca na rynku wtórnym nie produkuje oddzielnych pasków do każdego silnika. Zamiast tego paski o zbliżonych rozmiarach są grupowane w jeden pasek, który pasuje do wielu długości OE pod warunkiem, że nie przekracza zakresu tolerancji.
Niewielkie różnice długości nie mają negatywnego wpływu na działanie pasków. Przecież tolerancje są też powszechnie stosowane w oryginalnych paskach. Z czasem paski stają się nieco dłuższe pod wpływem zużycia i rozciągania.
Produkcja oddzielnych pasków do każdego zastosowania musiałaby oznaczać znaczne zwiększenie liczby dostępnych referencji, a więc konieczność utrzymywania olbrzymich zapasów. Produkcja pasków zamiennych odpowiadających konkretnym paskom OE wygenerowałaby tak duży asortyment, że byłoby to nie tylko nieefektywne, ale również nieopłacalne. Innymi słowy, konsolidacja i dostosowanie liczby dostępnych referencji do potrzeb rynku pozwala zaoszczędzić cenne miejsce w magazynie i zapobiega zbędnym wydatkom.
4. Grubość paska
Grubość paska nie jest określona w jego oznaczeniu. Zależy to od typu paska — czy jest to np. Gates Stretch Fit, pasek do napędów elektromechanicznych (EMD), czy też pasek do ciężkich zastosowań (HD). Tak więc podczas gdy profil paska jest znormalizowany, jego grubość nie jest. Może się ona różnić w zależności od dostawcy.
To jest naprawdę bardzo ważne: dobierając nowy pasek, nie kieruj się tym, jaki pasek był założony wcześniej, zwłaszcza jeśli klient zgłasza problem głośnej pracy. Chociaż zakłada się, że samochód przyjeżdżający do warsztatu ma założony odpowiedni pasek, może się zdarzyć, że wcale tak być nie musi.
1. Próby usunięcia (a raczej zamaskowania) głośnej pracy
Aby wyeliminować głośną pracę, niektórzy mechanicy zakładają pasek o jeden rozmiar krótszy. Nawet jeśli zwiększenie napięcia w układzie może rzeczywiście wyeliminować głośną pracę, jest to raczej przykrycie, a nie rozwiązanie problemu. Poza tym może to również spowodować poważniejsze konsekwencje, narażając układ na nadmierne naprężenia.
Dobrym sposobem na obsługę paska pomocniczego i uniknięcie ewentualnych problemów jest zainstalowanie paska razem z napinaczem, kołem pasowym luźnym, kołem pasowym z tłumikiem drgań skrętnych i wolnym kołem pasowym alternatora dostarczanych w zestawie Micro-V.
2. Różnice związane z marką
Oznaczenie paska może się różnić w zależności od marki. Na przykład w przypadku pasków Stretch Fit Gates posługuje się oznaczeniem zgodnym z nomenklaturą OE, ale inne marki mogą używać w nazwie odniesienia do rozmiaru po montażu, a pomiędzy obydwoma oznaczeniami mogą występować znaczne różnice.
3. Ta sama długość, inny typ
Co równie ważne, nie należy montować paska o tej samej długości, ale należącego do innego typu (np. EMD, SF, XS lub HD), ponieważ każdy typ paska ma swoją własną charakterystykę i budowę, dostosowaną do konstrukcji silnika. Na przykład pomimo podobieństwa pasek 5PK1665 jest skonstruowany inaczej niż 5PK1665XS, więc nie są one wymienne.
Dla bezpieczeństwa należy poprosić dostawcę części zamiennych o dobór właściwego paska Micro-V podając dane pojazdu lub weryfikując je w katalogu.
Nie można dać się zwieść przekonaniu, że niewielka różnica w długości może spowodować uszkodzenie paska. Prawdziwymi przyczynami problemów są: nieprawidłowe napięcie lub nieosiowość paska albo zużyte elementy układu.
Więcej wskazówek technicznych na www.gatestechzone.com.
Źródło: Gates