Tradycyjne czy bezszkieletowe? Takie pytanie bardzo często zadają sobie kierowcy w chwili zakupu wycieraczek. Te drugie są oczywiście nowocześniejsze, ale zazwyczaj droższe, ponadto nie zawsze idealnie pasują do samochodu pod względem wizualnym. A zatem co wybrać i czy warto dopłacać?
Tradycyjne wycieraczki z widocznym szkieletem to rozwiązanie stosowane w starszych samochodach jako wyposażenie oryginalne. W obrębie tej grupy mamy wiele produktów, które – choć wyglądają bardzo podobnie – istotnie różnią się specyfikacją oraz wykonaniem. Chodzi np. o konstrukcję samego szkieletu, jakość ruchomych połączeń, obecność spojlera lub jego brak a także o gatunek zastosowanych materiałów (stal, guma, tworzywa sztuczne) i zabezpieczenie antykorozyjne.
Tak naprawdę dobrze wykonana wycieraczka z widocznym szkieletem może być droższa w produkcji od taniego bezszkieletowego zamiennika. Oczywiście mówimy tu o zestawieniu markowej wycieraczki szkieletowej np. TRICO, która spełnia wszelkie wymagania OE oraz taniej wycieraczki bezmarkowej, kupionej gdzieś w internecie.
Największym wyzwaniem dla producentów wycieraczek szkieletowych jest opracowanie ruchomych połączeń pomiędzy częściami szkieletu, tak aby całe pióro po zamontowaniu dopasowywało się do wyprofilowanych, przednich szyb. Tylko najlepszej jakości produkty spełniają wymagania niektórych modeli samochodów i dolegają całą swoją długością w całym zakresie pracy ramienia. Tańsze wycieraczki szkieletowe po prostu odstają na końcach od szyby i nie da się tego w żaden sposób wyregulować.
Warto zaznaczyć, że droższe modele wycieraczek szkieletowych mogą być wyposażone w specjalne elementy aerodynamiczne, które dociskają pióro do szyby podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Warto zaznaczyć, że droższe modele wycieraczek szkieletowych mogą być wyposażone w specjalne elementy aerodynamiczne, które dociskają pióro do szyby podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.
Wycieraczki bezszkieletowe pojawiły się na rynku znacznie później niż szkieletowe, ale szybko zdobyły popularność. Ich główną zaletą jest fakt, że dzięki elementom wzmacniającym zatopionym w piórze na ogół idealnie dolegają na całej długości szyb – także tych mocno profilowanych. Oczywiście wiele zależy od jakości samego produktu, ale można przyjąć, że porównując produkty szkieletowe i bezszkieletowe z różnych półek cenowych, te drugie statystycznie wypadają lepiej. Wycieraczki bezszkieletowe są obecnie najczęściej montowanym typem wycieraczek w nowych samochodach.
W przypadku wycieraczek TRICO (model ExactFit) elementem gwarantującym sztywność pióra jest zatopiona w nim oryginalna „belka” wykonana w technologii Memory Curve Steel, która zapewnia maksymalny kontakt pióra z szybą i równomiernie rozkłada jego nacisk. Po zamontowaniu do samochodu dopasowuje się do szyby, a później „zapamiętuje” swoje wykrzywienie. To coś w rodzaju odkształcenia plastycznego, które zapewnia idealną pracę pióra wycieraczki w każdym miejscu przylegania. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w samochodach z mocno wyprofilowanymi szybami przednimi, czyli tam, gdzie tanie zamienniki wycieraczek oryginalnych nie spełniają swojego zadania i pozostawiają smugi lub nieoczyszczone pola.
Wycieraczki bezszkieletowe lepiej od szkieletowych radzą sobie przy prędkościach autostradowych, ale różnice te są bardzo wyraźne tylko w przypadku porównania z wycieraczkami szkieletowymi bez spojlerów. Inną zaletą wycieraczek bezszkieletowych jest lepsza praca zimą. Brak zewnętrznego szkieletu to brak problemów z jego oblodzeniem i zablokowaniem części ruchomych.
Generalnie wycieraczki bezszkieletowe są rozwiązaniem doskonalszym, ale wiele zależy mimo wszystko od upodobań kierowcy i konkretnego modelu samochodu. Opinię warto wyrobić sobie we własnym zakresie.
Jeśli ktoś zastanawia się nie tylko nad wyborem rodzaju wycieraczek, ale także nad wyborem producenta, powinien mieć świadomość, że pełną ocenę wycieraczkom można wystawić dopiero po… rocznej eksploatacji. Żeby w pełni docenić jakość tego czy innego modelu, należy wypróbować go we wszystkich porach roku, ponieważ może się okazać, że dany egzemplarz bardzo dobrze sprawdza się np. latem, ale zimą, przy ujemnych temperaturach nie zdaje już egzaminu. Inne czynniki, które weryfikują jakość wycieraczek, to szybkość zużycia po kolejnych miesiącach pracy czy odporność na promieniowanie UV. Nie bez znaczenia jest także łatwość i precyzja montażu. Co z tego, że dana wycieraczka ma świetnej jakości gumowe ostrze, jeśli np. ma fatalne adaptery, na których po zamontowaniu pozostanie wyczuwalny luz.
Produkty TRICO dostępne są w sieciach dystrybucji Inter Cars oraz Motogama.
Źródło: TRICO