Aż 37,5 mld USD to wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. Daje to 15. wynik na świecie i stanowi 2,1% światowego oraz 5,9% unijnego eksportu*. Dane wskazują także, że w latach 2004-2020 aż o 230% wzrosła produktywność liczona jako dochód realny na AWU (ang. Annual Work Unit – roczna jednostka pracy).
Jednym z czynników, który przyczynił się do poprawy wydajności rodzimego rolnictwa, było uruchomienie funduszy ze Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. W ramach tego wsparcia rolnicy otrzymali m.in. dotacje na modernizację gospodarstw oraz wsparcie finansowe na inwestycje w nowoczesne technologie i maszyny rolnicze. Wzrost wydajności polskiego rolnictwa wynikał także z postępującej mechanizacji roli, co pozwoliło na zwiększenie efektywności pracy i poprawę jakości produkowanych dóbr.
Ta rosnąca wydajność nie byłaby możliwa bez nowoczesnych maszyn, które również potrzebują nowoczesnego ogumienia gwarantującego niezawodną pracę w zmiennym terenie i warunkach pogodowych.
Nowoczesne opony do maszyn rolniczych charakteryzują się wysoką wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia, co zapewnia długą żywotność i minimalizuje ryzyko awarii w trakcie pracy. Ponadto, innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają na optymalizację przyczepności i stabilności maszyn rolniczych – co zwiększa bezpieczeństwo pracy i poprawia jej efektywność. Wśród dostępnych na rynku opon wyróżniają się modele o zróżnicowanych bieżnikach i rozmiarach, pozwalające na dopasowanie do różnych warunków pracy – takich, jak rodzaj gleby czy topografia terenu. Dzięki temu rolnicy mają większą swobodę w wyborze opon i mogą dobrać je do swoich indywidualnych potrzeb – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Sezon prac polowych już się rozpoczął, co oznacza, że warto dokładnie przyjrzeć się stanowi ogumienia i zdecydować o ewentualnej wymianie. Aby pomóc w wyborze najlepszych opon, PZPO proponuje kilka istotnych wskazówek, które pozwolą uniknąć niepotrzebnych kosztów.
Przede wszystkim należy wybierać markowe opony produkowane przez uznane firmy. Ich producenci posiadają kilkudziesięcioletnie doświadczenie oraz uznaną pozycję na rynku, co gwarantuje najwyższą jakość i najlepsze technologie i parametry. Kolejnym ważnym elementem jest dobór opon odpowiednio do profilu i mocy maszyn rolniczych. Do nowych i mocnych pojazdów najlepiej wybierać opony radialne, a do starszych i słabszych diagonalne – zgodnie z wytycznymi producenta – radzi Piotr Sarnecki.
Opony radialne lepiej i bardziej efektywnie przenoszą moc maszyny na grunt, a te najbardziej nowoczesne zapobiegają też nadmiernemu ugniataniu gleby. Z kolei diagonalne charakteryzują się bardziej wytrzymałą i odporną konstrukcją wewnętrzną, dzięki czemu są bardziej odporne na trudy jazdy na wymagającym gruncie. Jeśli chcesz zminimalizować koszty i zwiększyć efektywność prac polowych, warto pamiętać o powyższych zasadach i zainwestować w odpowiednie opony do Twojej maszyny rolniczej. W czasach, kiedy trudno przewidzieć pogodę podczas prac polowych – czy gleba będzie bardziej zbita od słońca, czy bardziej rozmokła i wymagająca efektywnego przeniesienia napędu kół – warto pomyśleć o oponach, które pozwolą na uniwersalność przy zachowaniu wysokiej wydajności kosztowej i dłuższej liczby motogodzin.
Ogumienie maszyn rolniczych powinno charakteryzować się wysoką jakością wykonania oraz trwałością, ponieważ narażone jest na duże obciążenia i trudy jazdy w zmiennym terenie. Opony te powinny również zapewniać dobry poziom przyczepności i stabilności, co jest szczególnie ważne podczas pracy na mokrych, śliskich lub nierównych powierzchniach. Co więcej, muszą być także dobrze dopasowane do charakterystyki maszyny, uwzględniające moc, ciężar, prędkość oraz rodzaj prac, do których jest ona przeznaczona. Do tego dodajmy konieczny aspekt w kontekście eksploatacji, czyli naprawialność. Jeśli opona ma odpowiednią konstrukcję oraz liczbę i wytrzymałość warstw wewnętrznych – to można ją umiejętnie naprawiać, osiągając wyniki bliskie parametrów fabrycznych.
Jeśli szukamy oszczędności – to trzeba to zrobić mądrze. Możemy na przykład poszukać modelu opon z poprzedniego sezonu od uznanego producenta. Albo jego marki z nieco niższej półki cenowej. To oczywiście nie będą najlepsze technologie z danej firmy – ale konstrukcja opon, wytrzymałość i możliwości naprawy będą nadal na dobrym poziomie. Lepszy taki kompromis niż słabsza budowa z mniejszej liczby warstw – jak to jest w przypadku najtańszych opon egzotycznych producentów. Tutaj sprawdza się powiedzenie – tanio kupujesz, drogo używasz.
Wybór odpowiednich opon do maszyn rolniczych jest też kluczowy dla wydajności i efektywności prac polowych. Opony powinny być wykonane z trwałych materiałów, aby zapewnić wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Konstrukcja opon radialnych i diagonalnych różni się liczbą warstw gumy użytej do produkcji. Modele radialne charakteryzują się mniejszą liczbą warstw na froncie i boku opony – dzięki czemu są bardziej elastyczne i wytrzymałe na trudy jazdy w terenie. Z kolei modele diagonalne, które w większości wykorzystują dętki, są bardziej odporne na przebicie – ale posiadają skromniejsze parametry trakcyjne. Niezależnie od wybranej konstrukcji ważne jest, aby ogumienie pochodziło od uznanych producentów. Należy unikać zakupu używanych opon lub od chińskich producentów, które często nie spełniają wymagań dotyczących jakości i trwałości. W przypadku wątpliwości, warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych sprzedawców – podpowiada ekspert PZPO.
Opony radialne cieszą się coraz większą popularnością na rynku dzięki możliwości pracy z obniżonym ciśnieniem, co zmniejsza nacisk na podłoże podczas prac polowych. Operatorzy najcięższych maszyn szczególnie doceniają tę zaletę, ponieważ maszyny te mają tendencję do grzęźnięcia w luźnym gruncie z powodu swojej masy. Opony radialne charakteryzują się również mniejszym zużyciem paliwa i niższymi kosztami eksploatacji.
Na rynku pojawiły się nowe kategorie opon radialnych: modele klasy IF (zwiększona elastyczność) oraz VF (bardzo zwiększona elastyczność). Charakteryzują się one jeszcze większą elastycznością boczną ścian oraz większą nośnością – nawet do 40% większą niż zwykłe ogumienie radialne w tym samym rozmiarze. Co ważne, nie wymagają one zwiększenia nominalnego ciśnienia. Jest to istotna zaleta, która nie wymusza na operatorze/kierowcy maszyny jego regulacji w trakcie prac polowych, zwłaszcza na terenach wilgotnych i grząskich. Dodatkowo klasy IF/VF minimalizują zagęszczanie gleby, nie uszkadzając roślin i nie wpływając negatywnie na ilość zebranych plonów.
Ogumienie stosowane w maszynach rolniczych musi poradzić sobie z różnymi trudnymi warunkami – takimi jak piasek, błoto, woda, glina i asfalt. Nie powinno też reagować z substancjami chemicznymi używanymi do uprawy roli. Te wymagające warunki pracy są kluczowe dla efektywności rolnictwa, a tylko markowe ogumienie może sprostać tym wyzwaniom. Jednak nawet takie ogumienie może ulec uszkodzeniu.
W odróżnieniu od opon stosowanych w pojazdach osobowych, warianty rolnicze są w pełni naprawialne – chociaż ten proces wymaga wiedzy i umiejętności. Najczęstszym uszkodzeniem opon radialnych jest przecięcie ścian bocznych, które w przypadku nienaruszenia karkasu może być poddane regeneracji. Wskazane jest, aby procedurę niezwulkanizowanego nakładania ubytków mieszanki gumowej powierzyć specjalistom.
Naprawa opon rolniczych nie jest łatwa, ale wykonalna i tylko w przypadku jakościowo dobrych opon. Tanie odpowiedniki nie są trwałe, a ich naprawa może nie zakończyć się sukcesem, co oznacza ponowny wydatek na nowe ogumienie. W praktyce to od kilku do kilkunasty tysięcy złotych – podsumowuje Sarnecki.
Dlatego warto wybierać serwisy posiadające Certyfikat Oponiarski®. Żeby go dostać musiały przejść audyt umiejętności technicznych, wyposażenia oraz obsługi. Jest dostępny dla wszystkich serwisów zajmujących się obsługą opon – sieciowych, niezależnych i ASO. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest TUTAJ.
Źródło: PZPO