Dotychczas, największą przeszkodą dla funkcjonowania pojazdów autonomicznych produkowanych i testowanych głównie w ciepłym klimacie były trudne warunki pogodowe. Gacha korzysta jednak z zupełnie nowego oprogramowania sterującego, którego niezawodność sprawdzona została w arktycznych warunkach Laponii, co zapewnia mu konkurencyjną przewagę nad innymi pojazdami samojeżdżącymi. Gacha to stylowy, rewolucyjny autobus nowej generacji będący owocem współpracy fińskiej firmy Sensible 4 i japońskiego MUJI.
Przede wszystkim chcieliśmy stworzyć autonomiczny autobus, który byłby odporny nawet na najgorszą pogodę. Jednak trudne warunki to także wysokie wymagania stawiane oponom, które są jedynym punktem styku pomiędzy pojazdem a drogą. Z tego właśnie względu naturalnym wyborem były dla nas opony zimowe Nokian Hakkapeliitta stanowiące doskonałe uzupełnienie naszego systemu.
prezes Sensible 4 - Harri Santamala
Stworzone do jazdy w ekstremalnych warunkach, Nokian Hakkapeliitta to wynik wieloletniego doświadczenia w trudnych, zmiennych warunkach. Opony te opracowane zostały z myślą o kierowcach w regionach, gdzie nagłe zmiany pogody są na porządku dziennym. Niezawodność Nokian Hakkapeliitta potwierdziły kompleksowe testy na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym przeprowadzone w White Hell (Białe Piekło), największym na świecie ośrodku testowym opon zimowych. Ponad 200 mroźnych dni w ciągu roku sprawia, że panujące tam niezwykle trudne warunki idealne nadają się do projektowania i testowania najbezpieczniejszych opon zimowych na świecie.
Opony to jedyny punkt styku samochodu z drogą, dlatego też mają one ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa – dotyczy to także pojazdów autonomicznych. Według ostatniego badania przeprowadzonego przez Nokian Tyres w Europie, niemal 60% kierowców uważa opony zimowe za kluczowe dla bezpieczeństwa zimą.
Jakich opon będą potrzebować pojazdy przyszłości?
W przyszłości w przemyśle motoryzacyjnym z pewnością wiele się zmieni. Technologia ruchu drogowego będzie nadal prężnie się rozwijać, a autonomiczne pojazdy staną się codziennością. Systemy sterowania w pojazdach samojeżdżących wymagają zarówno zaawansowanych technologicznie opon jak i kompleksowych danych dotyczących ich funkcjonowania, aby zapewnić proaktywną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Rozwój nowych rodzajów usług oraz ogumienia wykorzystującego inteligentne technologie pozwoli nam odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby ruchu drogowego i klientów.
starszy wiceprezes ds. produktów i technologii w Nokian Tyres - Jukka Kasi
Autobus Gacha wyposażony w bezkolcowe opony zimowe Nokian Hakkapeliitta R3 został publicznie zaprezentowany w tym miesiącu. Wiosną ma on zostać wprowadzony do regularnego ruchu pasażerskiego w trzech fińskich miastach. Docelowo Sensible 4 i MUJI chcą stworzyć samojeżdżące minibusy do publicznego użytku i oferować konsumentom usługi transportowe już w 2021 roku.
Źródło: Nokian Tyres