Jak podczas przednich edycji konkursu na „Wzorowego Kierowcę” i w tym roku zainteresowanie uczestników przerosło oczekiwania organizatorów. W konkursie wzięło udział kilkudziesięciu uczestników wśród, których wykryto sporo wykroczeń, wynikających głównie z niewiedzy.
Przyczyna, skutki oraz tok prawidłowego postępowania wykrytych wykroczeń zostały indywidualnie omówione z każdym uczestnikiem, dlatego za rok organizatorzy oczekują progresu podczas kolejnej edycji konkursu.
Celem konkursu było zwiększenie świadomości kierowców co do prawidłowego stosowania przepisów dotyczących norm czasu pracy, odpoczynków oraz obsługi tachografów – co ma przyczynić się do zwiększenia „spokoju” kierowcy choćby w przypadku kontroli drogowych oraz poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Wyłoniono następujących zwycięzców:
Większość, bo aż 3104 pkt. wynika z błędów obsługi tachografów co okazuje się jest zmorą wielu kierowców. Błędy polegają na nieprawidłowym wpisie manualnym, błędnym wpisie kraju rozpoczęcia lub zakończenia zmiany, brakiem prawidłowego operowania selektorem tachografu w zakresie aktywności czy też nieprawidłowym zastosowanie funkcji „specjalnych” taki jak OUT, PROM/KOLEJ.
36 pkt. – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej
28 pkt. – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz 6 godz. pracy
9 pkt. – Okresy prowadzenia pojazdu
145 pkt. – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej
21 pkt. – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz 6 godz. pracy
10 pkt. – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
5 pkt. – Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz.
85 pkt. – wykroczenia dotyczące przekroczenia odcinka jazdy 4:30 min. (o czas do 30 min.)
25 pkt. – za niespełnienie wymogu odebrania dziennego okresu odpoczynku 9 godz. (o czas do 1 godz.)
17 pkt. – za przekroczenie przedłużonego czasu prowadzenia pojazdu 10 godz. (o czas do 1 godz.)
10 pkt. – Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku
5 pkt. – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
2 pkt. – Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej
(o czas do 1 godz.)
1 pkt. – Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
Ciekawą informacją je to, że gdyby wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie byli kontrolowani na drodze co 28 dni, wówczas suma nałożonych kar finansowych wyniosłaby:
312 tys. złotych (Polska)
212 tys. euro (Niemcy)
Źródło: Lontex