Sprzęgło ciągnione jest dosyć rzadko spotykane w samochodach osobowych i dostawczych. Jego montaż jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w porównaniu do wersji pchanej. Z tego powodu stanowi ono wyzwanie dla warsztatu. Aby uniknąć problemów mechanik musi zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów podczas montażu nowego jak i oceny starego zestawu. Podstawową różnicą jest sposób działania. Łożysko oporowe jest trwale połączone ze sprężyną talerzową docisku i jego odciśnięcie w stronę skrzyni biegów powoduje rozłącznie układu.
Zanim zdejmiemy skrzynię biegów konieczne jest rozłączenie układu wysprzęglania. Zgodnie z technologią, obowiązkowe jest wyprasowanie trzpienia podtrzymującego widełki łożyska za pomocą specjalnego narzędzia. Niestety dość często dla ułatwienia procesu odkręcany jest docisk poprzez rewizję. Z tego powodu nie znamy stanu technicznego połączenia sworzniowego w układzie wysprzęglania, a to powoduje problemy z montażem nowego sprzęgła lub jego eksploatacją. Schaeffler rekomenduje wymianę widełek i trzpienia z każdą wymianą zestawu sprzęgła.
Pozostawienie starych elementów powoduje problemy z zapięciem nowego łożyska oporowego w docisku, wyłamanie jednego z elementów nośnych łożyska (ucha), ze względu na nieliniowe prowadzenie widełek, które też ulegają zużyciu. Powstały w ten sposób luz w układzie wysprzęglania degraduje pierścień osadczy. Drgania w układzie powodują ocieranie sprężyny talerzowej o wieszaki docisku co zwiększa opory na pedale sprzęgła. Dalsza eksploatacja prowadzi do przyśpieszonej awarii w postaci rozpięcia się układu sprzęgła i kolejnego demontażu skrzyni biegów.
Jeśli łożysko oporowe posiada plastikową tuleję prowadzącą musi ona znajdować się na pierścieniu (może zsunąć się podczas transportu). Zatrzaśniecie łożyska ze zsuniętą prowadnicą będzie niemożliwe. Nie wolno smarować pierścienia osadczego!
Po zamontowaniu skrzyni biegów zatrzaśniecie łożyska odbywa się poprzez wypchnięcie widełek w stronę przeciwną do pracy siłownika. Charakterystyczny trzask potwierdza właściwe osadzenie współpracujących elementów.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler