Wymiana klocków hamulcowych | MOTOFAKTOR

Wymiana klocków hamulcowych

Wiele osób, z różnych względów, możliwie jak najdłużej zwleka z wymianą części w swoim samochodzie.

Przychodzi jednak moment, gdy dalsze opóźnienia skutkują nie tylko trwałym uszkodzeniem auta, ale również zagrażają bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu. Doskonałym przykładem są klocki hamulcowe.

 

Bardzo często opóźnienie w wymianie części to tak naprawdę pozorne oszczędności. Odsuwanie wydatku o miesiąc lub kwartał może sprawić, że gdy w końcu pojawimy się u mechanika, koszt naprawy będzie zdecydowanie wyższy niż w momencie wystąpienia pierwszych awaryjnych sygnałów.

Nadmierna eksploatacja klocka hamulcowego prowadzi do starcia się mieszanki ciernej. Przez to metalowa część klocka, czyli blaszka nośna, zaczyna trzeć o tarczę hamulcową powodując jej przyśpieszone niszczenie. W rezultacie podczas wizyty u mechanika będziemy musieli wymienić od razu zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, zwiększając tym samym koszty naprawy.

specjalista ds. badań i rozwoju w firmie Lumag, producencie klocków hamulcowych Breck - Maciej Młodzikowski

 

Przeciąganie wymiany klocków hamulcowych sprawia, że są one również bardziej wrażliwe na warunki atmosferyczne. Wysoki poziom wilgoci, zmienne temperatury, a także sól drogowa sprzyjają wzrostowi korozji, a w rezultacie przyśpieszają niszczenie się klocków hamulcowych. Każde drobne mikropęknięcie może być następnie wypełniane wilgocią i doprowadzić do przyspieszonego niszczenia części.

 

Jednocześnie kwestie finansowe nie powinny przesłonić aspektów związanych z bezpieczeństwem. Zużycie materiału ciernego do poziomu poniżej 3 mm przekłada się na drastyczne obniżenie efektywności hamowania pojazdu. Wówczas, w przypadku konieczności wykonania hamowania awaryjnego może się okazać, że zabraknie nam miejsca na bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Zbyt późna wymiana klocków hamulcowych może ponieść za sobą znacznie wyższe koszty - nie tylko finansowe. W sytuacji ekstremalnej, w której zużytym klockom hamulcowym towarzyszy również zbyt mocno wyeksploatowana tarcza, może dojść do wysunięcia się klocka z jarzma zacisku, czyli, mówiąc inaczej, do całkowitego wypadnięcia z hamulca. Skutkiem tego typu sytuacji jest całkowita utrata możliwości zahamowania pojazdu. Konsekwencje naprawdę łatwo można sobie wyobrazić.

- Maciej Młodzikowski

 

Należy więc, możliwie na bieżąco kontrolować stan klocków hamulcowych, na przykład w ramach sezonowej wymiany opon. Weryfikacja kondycji kluczowych dla układu hamulcowego części pozwoli uniknąć nie tylko wyższych kosztów, ale również znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa podczas podróży.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).