W przypadku modelu 500 z omawianym silnikiem, Fiat zaleca sprawdzenie paska rozrządu co 60 tys. km lub co dwa lata, a jego wymianę po przejechaniu 120 tys. km lub po upływie 5 lat. Jeśli jednak samochód był użytkowany w trudnych warunkach (np. wyłącznie w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach), pasek rozrządu powinien zostać wymieniony maksymalnie po 4 latach, nawet jeśli przebieg w tym czasie był mniejszy niż 120 tys. km.
Wymiana paska rozrządu powinna zająć 2,35 jednostki roboczej (ok. 2 godziny i 20 minut), przy czym oprócz samego paska należy wymienić również koło pasowe, napinacz i pompę wody.
Ustal położenie wałka rozrządu przy użyciu blokady OE 2000004400. (Zdj. 1 i 2)
W tym celu należy obrócić wał korbowy w kierunku biegu silnika (w prawo) za pomocą odpowiedniego narzędzia, aż wycięcie wałka rozrządu (oznaczone na zdjęciu kolorem czerwonym) skierowane będzie do góry (na godzinie 12). (Zdj. 3)
Zabezpieczyć wałek rozrządu mocując przyrząd przy użyciu dwóch śrub. (Zdj. 4)
Założyć blokadę wału korbowego OE 2000004500. (Zdj. 5 i 6)
Następnie należy odkręcić nakrętkę napinacza, poluzować go i zdjąć pasek rozrządu.
Najpierw wymieniamy napinacz i – jeśli to konieczne – także pompę wody (Zdj. 7). W tym drugim przypadku koniecznie jest dokładne odtłuszczenie powierzchni styku bloku silnika z pompą wody. (Zdj. 8)
Przed nałożeniem pasty uszczelniającej należy upewnić się, że powierzchnia styku jest całkowicie sucha – jej osuszenie może potrwać nawet godzinę. Pastę należy nałożyć w ilości przewidzianej w instrukcji i pokryć nią wyłącznie powierzchnię elementu uszczelniającego. Nadmiar pasty jest najczęstszą przyczyną wycieków płynu chłodzącego.
Zakładanie paska zaczynamy od koła pasowego wałka rozrządu, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Ostatnim etapem zakładania jest ułożenie go na napinaczu. Należy upewnić się, że pasek dokładnie przylega do kół pasowych i nigdzie nie jest skręcony lub zagięty.
Następnie, przy użyciu narzędzia OE 1860987000 obracamy napinacz w lewo aż do osiągnięcia maksymalnej wartości napięcia, po czym dokręcamy nakrętkę. (Zdj. 9)
Pasek rozrządu jest teraz napięty do maksymalnego zakresu. Teraz należy zdjąć blokady wału korbowego i wałka rozrządu. Obracamy wał korbowy o dwa obroty w prawo, dzięki czemu nowy pasek rozrządu precyzyjnie ułoży się w zębach kół pasowych. Następnie ponownie zakładamy blokady wału korbowego i wałka rozrządu.
Kolejny etap to ustawienie napinacza zgodnie ze wskaźnikiem. W tym celu trzeba poluzować nakrętkę, a następnie – używając narzędzia OE 1860987000 obracamy napinacz w lewo aż wskaźnik nałoży się na punkt odniesienia. (Zdj. 9 i 10)
Ponownie dokręcamy nakrętkę używając klucza dynamometrycznego z ustawieniem 25 Nm. Ponieważ wskaźnik widoczny jest tylko od dołu, warto użyć małego lusterka. (Zdj. 11)
Usuń blokady wału korbowego i wałka rozrządu. Ponownie obróć wał korbowy o dwa obroty w prawo za pomocą dwóch obrotów w kierunku silnika. Jeszcze raz załóż blokady. Jeśli nie uda się tego zrobić, pasek nie został założony prawidłowo. Niezależnie od wyniku próby, trzeba sprawdzić wartość napięcia paska i w razie potrzeby skorygować. (Zdj. 12)
Zdejmij blokady i zamontuj zdemontowane wcześniej części w odwrotnej kolejności. W pudełku z oryginalnym paskiem ContiTech zawsze znajduje się naklejka informacyjna, którą należy wypełnić informacjami o następnej wymianie paska rozrządu, po czym przykleić w widocznym miejscu w komorze silnika. (Zdj. 13)
Jeśli wymieniana była pompa wody, należy napełnić układ chłodzenia płynem zgodnym ze specyfikacją producenta pojazdu, po czym upewnić się, że nie ma wycieku. Przed wydaniem samochodu klientowi trzeba przeprowadzić jazdę próbną.
Artykuł sponsorowany przez firmę ContiTech