Dzięki funkcjonalnemu wnętrzu, Ford Focus C-Max spełnia wszelkie obecne wymagania auta rodzinnego, jak również auta do małego biznesu. Popularność swoją zdobył między innymi dzięki zastosowaniu nowoczesnych jednostek silnikowych. Silniki benzynowe dostarczane do tych pojazdów charakteryzują się długą żywotnością, a dzięki ich popularności dostępność części na rynku jest nieograniczona.
Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska rozrządu i podczas jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci Continental przedstawiają szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska.
Producent zaleca sprawdzenie i, jeśli to konieczne, wymianę paska rozrządu co 160 000 km, lub przed upływem 8 lat.
Czas wymiany trwa 2,9 godziny.
Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz, rolka prowadząca i pompa wody również powinny zostać wymienione. Mimo, iż pompa wody napędzana jest paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, jednak w tym silniku napinacz paska rozrządu jest zamocowany do pompy wody. W przypadku późniejszego uszkodzenia pompy wody, procedura wymiany musi być powtórzona przy użyciu nowych części, ponieważ Ford zabrania ponownego użycia starego paska rozrządu w takiej sytuacji. Konieczne jest zatem, aby zmienić pompę wody, jako część zestawu, w celu uniknięcia późniejszych awarii, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.
UWAGA: Przed odłączeniem akumulatora zapisać lub zapamiętać kod radia.
Demontaż: Zdjąć koło przednie prawe i osłonę błotnika, zbiornik układu wspomagania (nie odłączać przewodów) i alternator, paski napędu pomocniczego (uwaga: są to paski elastyczne!). Aby usunąć paski elastyczne należy je przeciąć nożem lub szczypcami, lub usunąć za pomocą specjalnego paska z zestawu narzędzi Conti Uni Tool Elast. Zdemontować pokrywę, rozrusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika ciśnieniowego wspomagania układu kierowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego (nie odłączać węży), koło pasowe pompy wody, prawą poduszkę silnika wraz z uchwytem, a następnie usunąć górną osłonę paska rozrządu, zaślepkę z boku bloku silnika (zdj. 1 i 2).
1. Ustawić położenie zaworów tuż przed GMP 1 cylindra aż oznaczenia na kołach zębatych wałków rozrządu będą w położeniu godziny 11-tej. Na kole zębatym zaworów wydechowych widoczna jest szczelina, a na kole zębatym zaworów ssących – kropka.
2. Trzpień ustalający położenie wału korbowego – OE (303-748) zamontować w blok silnika (Zdj. 3) i następnie powoli obracać wałem korbowym w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu dotknięcia wału do trzpienia. Obydwa znaki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą być teraz w położeniu godziny 12-tej.
3. Zamontować blokadę wałków rozrządu – OE (303-1097) na kołach zębatych wałków rozrządu. Znaczniki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na krawędzi blokady wałków rozrządu. (Zdj. 4).
4. Włożyć blokadę koła zamachowego – OE (303-393 and 303-393-02) w miejsce rozrusznika (Zdj. 5, 6 i 7).
5. Następnie zdjąć koło pasowe wału korbowego. Użyć uchwytu koła pasowego wału korbowego – OE (205-072), aby poluzować śrubę koła pasowego.
6. Zdemontować dolną osłonę paska rozrządu (Zdj. 8).
7. Poluzować śrubę rolki napinającej i zwolnić naciąg paska/napięcie rolki napinającej, aż do momentu, gdy będzie możliwe jej zablokowanie za pomocą trzpienia blokującego rolki napinającej – OE (303-1054).
8. Zdemontować pasek rozrządu.
Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.
Artykuł sponsorowany przez Continental