Wymiana paska rozrządu w Oplu Zafira B (A05) 1.9 CDTI | MOTOFAKTOR

Wymiana paska rozrządu w Oplu Zafira B (A05) 1.9 CDTI

Eksperci firmy Schaeffler radzą jak prawidłowo dokonać wymiany paska rozrządu wraz z pompą płynu chłodzącego w Oplu Zafira B (A05) 1.9 CDTI.

 

  • W samochodach Opla z silnikiem diesla 1.9 CDTI niezależnie od modelu instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona, a różnice mogą występować w demontażu i montażu dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika
  • Opel zaleca wymianę paska rozrządu co 150 tys. kilometrów lub 10 lat
  • Zgodnie z zalecaniami Opla, podczas wymiany paska rozrządu należy również wymienić wszystkie elementy współpracujące z paskiem czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody i elementy mocujące tj. śruby, szpilki czy nakrętki
  • Schaeffler opisuje proces wymiany z zastosowaniem zestawu rozrządu INA KIT 530 0624 30
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Silnik 1.9 CDTI z układem zasilania typu Common Rail jest stosowany w wielu modelach produkowanych przez koncern Opel. Niezależnie od modelu instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona, różnice jakie mogą występować to demontaż i montaż dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika. Zalecenie producenta odnośnie wymiany paska rozrządu to wymiana co 150 tys. kilometrów lub 10 lat, jednakże producent podaje również wymaganie kontroli układu rozrządu podczas obsługi okresowej.

 

Nowy pasek rozrządu należy zakładać w silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Silnik należy zawsze obracać w kierunku normalnego trybu pracy, chyba że w instrukcji montażu producenta podano inaczej. Należy zawsze przestrzegać zalecanych wartości momentów dokręcania. Zgodnie z zalecaniami producenta, podczas wymiany paska rozrządu należy również wymienić wszystkie elementy współpracujące z paskiem czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody i elementy mocujące tj. śruby, szpilki czy nakrętki.

 

Podczas poniższych czynności serwisowych zastosowano zestaw rozrządu INA KIT 530 0624 30.

 

Pierwszą czynnością w ramach naprawy jest zdjęcie pokrywy silnika, demontaż obudowy filtra powietrza oraz zdjęcie osłony paska rozrządu.

Następnie należy podnieść pojazd, zdjąć prawe przednie koło i nadkole, poluzować napinacz paska napędu osprzętu, zdjąć pasek i zdemontować koło pasowe wału korbowego.

W dalszej kolejności należy obrócić wałem korbowym w prawo, aby znak na kole zębatym wałka rozrządu pokrył się ze znakiem na osłonie z tworzywa sztucznego.

Następnie należy zablokować wał korbowy używając narzędzia specjalnego. Po wykręceniu jednej ze śrub mocujących obudowę pompy oleju zlokalizowanej z lewej strony wału korbowego przy misce oleju należy wkręcić króciec oraz zamontować blokadę przykręcając ją do koła zębatego wału.

W tym momencie należy podeprzeć silnik. Kolejny etap prac to demontaż podpory silnika. Teraz można poluzować napinacz paska rozrządu, zdjąć pasek i zdemontować pozostałe komponenty zestawu. Aby wymontować pompę płynu chłodzącego, z uwagi na ograniczone miejsce manewru, należy zdemontować koło zębate wałka rozrządu.

Oczyścić miejsce montażu i zamontować nową pompę płynu chłodzącego dokręcając ją momentem 25 Nm.

 

Przed montażem elementów rozrządu należy odkręcić podstawę napinacza i wymienić kwadratową nakrętkę wykorzystaną do wkręcenia śruby napinacza osadzoną w podstawie.

Następnie należy zamontować napinacz paska rozrządu i koło zębate wałka rozrządu oraz rolkę prowadzącą. Pasek rozrządu założyć tak, aby zaznaczenie na pasku pokryło się z oznaczeniem na kole zębatym wałka rozrządu.

i wału korbowego

W celu prawidłowego napięcia paska rozrządu, należy dokręcić ręcznie śrubę mocującą napinacz, a następnie wkrętakiem ze specjalnym wycięciem przesunąć napinacz w lewą stronę, aby przepiąć wskaźnik napięcia do pozycji B.

Dokręcić napinacz momentem 30 Nm, zdjąć blokadę wału korbowego, obrócić wałem korbowym 2 x 360°, założyć blokadę wału korbowego i sprawdzić ustawienie znaku na kole wałka rozrządu. Dokonać korekty ustawienia wskaźnika napinacza paska rozrządu jeśli jest wymagana zgodnie z rysunkiem poniżej:

Ostatnim etapem będzie zamontowanie wymontowanych części. Procedura zakładania pozostałych części jest odwrotna do procedury ich demontażu. Należy również uzupełnić płyn chłodniczy dokonać odpowietrzenia układu chłodniczego i wykonać jazdę próbną.

 

Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie: www.repxpert.pl.

 

Zdjęcie główne: Wikipedia

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).