Zdarzają się wizualne różnice pomiędzy nową pompą wodną a zdemontowaną starą. Nowa pompa może mieć na przykład metalowe koło łopatkowe, chociaż stara miała plastikowe, albo różnić się trochę wyglądem. Nie przejmuj się drobnymi różnicami: najważniejsza jest pozycja koła pasowego pompy wodnej. Powinno się znajdować na tej samej wysokości, co w starej pompie, ponieważ — jeśli pasek zacznie trzeć o koło — może się szybko postrzępić. Aby sprawdzić, czy nowa pompa wodna jest odpowiednia, postaw obie pompy wodne na stole skierowane frontem (stroną, która dotyka silnika) do dołu i porównaj ustawienie kół.
Niepłukanie układu chłodzenia jest częstym błędem, który może dużo kosztować. Stare chłodziwo prawdopodobnie jest zanieczyszczone. Powstałe nieczystości mogą gromadzić się tam, gdzie powinno się tworzyć uszczelnienie dynamiczne. Mogą one również powodować zadrapania powierzchni uszczelnienia dynamicznego, co doprowadzi do przedwczesnego zużycia pompy. Kluczowym procesem dla usunięcia wszystkich niepożądanych elementów z układu chłodzenia jest płukanie. Być może do tej czynności wystarczy użycie węża i standardowego środka czyszczącego, lecz zastosowanie płukarki, takiej jak Gates Power Clean Flush tool umożliwi prawidłowe wykonanie tej czynności. Wskazówka: jeśli chcesz wypłukać układ chłodzenia z założoną pompą wodną, użyj starej pompy zamiast nowej, aby ochronić nową pompę przed zanieczyszczeniem.
Podczas wymiany pompy wodnej wymień stare uszczelnienia i uszczelki na nowe. Jeśli nowa pompa została dostarczona razem z uszczelką, upewnij się, czy uszczelka ta jest w idealnym stanie. (Niektóre uszczelki są tak cienkie, że można je uszkodzić podczas rozpakowywania). Być może odczuwasz pokusę, aby nałożyć uszczelniacz na O-ring lub na suchą uszczelkę „dla pewności”. Uszczelki te jednak nie wymagają uszczelniacza! Jeśli gumowy pierścień nie chce pozostać na miejscu, wystarczy nanieść kroplę chłodziwa lub oleju.
Stosuj uszczelniacz wyłącznie, jeśli takie jest zalecenie producenta pojazdu. Nie używaj zbyt dużej ilości! Nałóż cienki i równy pasek wzdłuż krawędzi i zetrzyj jego nadmiar przed założeniem pompy wodnej. Jeżeli zrobisz to po zamontowaniu pompy, nie zauważysz nadmiaru uszczelniacza po wewnętrznej stronie, czyli tam, gdzie może spowodować uszkodzenie układu chłodzenia. Uszczelniacz zbryli się, zanieczyszczając chłodziwo, co może być przyczyną wycieku lub poważnego uszkodzenia termostatu.
Spuszczenie starego chłodziwa do ponownego użycia może się wydawać rozsądnym (i oszczędnym) rozwiązaniem, ale stanowczo to odradzamy. Chłodziwo starzeje się: ma termin przydatności do użycia. Napełnij układ chłodzenia nowym płynem chłodzącym pamiętając, aby:
Wielu mechaników postępuje według następującego schematu: wymienić pompę wodną, przykręcić śruby, założyć pasek, napiąć napinacz, napełnić układ chłodzenia i… uruchomić silnik (choćby na chwilę). Chłodziwo potrzebuje jednak trochę czasu, żeby przedostać się do wszystkich miejsc, więc pompa wodna przez kilka sekund pracuje na sucho. W ten sposób można zniszczyć uszczelnienie i spowodować przedwczesny wyciek lub głośną pracę pompy. Sugerujemy opuszczenie samochodu po założeniu nowej pompy wodnej, napełnienie układu chłodzenia, ponowne podniesienie samochodu i ręczne obrócenie pompy około dziesięciu razy, sprawdzając, czy obraca się swobodnie. Dzięki tym obrotom chłodziwo zostanie zassane do niewielkiego otworu, gdzie uszczelnienie stworzy uszczelkę mechaniczną stanowiącą skuteczną barierę chroniącą przed wyciekiem płynu chłodzącego.
Każda napędzana mechanicznie pompa wodna ma otwór drenażowy, z którego na początku może się sączyć płyn. Niewielki wyciek z otworu drenażowego nowej pompy wodnej jest czymś zupełnie normalnym: uszczelka mechaniczna ma około dziesięciu minut na ułożenie się (czyli całkowite uszczelnienie następuje dopiero po około dziesięciu minutach pracy). Jeśli wyciek będzie nadal widoczny po kilku dniach od montażu nowej pompy, jego intensywność wzrasta lub pojawiają się krople w otworze drenażowym, masz problem: te symptomy wskazują na niewłaściwy montaż.
Po wymianie pompy wodnej warto odpowietrzyć układ chłodzenia, aby uwolnić uwięzione w nim powietrze. Niektóre termostaty mają niewielki otwór na godzinie 12 oraz zawór kulisowy, który umożliwia ujście powietrza (bez wpuszczania nowego).
Weryfikacja paskowego układu napędowego jest bardzo istotna, ponieważ napędza on pompę wodną. Uszkodzony pasek bądź napinacz może być przyczyną przedwczesnej usterki łożyska lub wałka i doprowadzić do skrócenia czasu eksploatacji pompy. Nieszczelna pompa wodna będzie miała z kolei negatywny wpływ na pasek i napinacz. Dlatego też zalecamy jednoczesną wymianę pompy wodnej, paska i innych elementów napędowych. Zestawy pasków rozrządu i zestawy pasków pomocniczych Gates zawierają pompę wodną lub nawet pompę wodną z termostatem.
Płyn chłodzący zawiera substancje antykorozyjne, inhibitory korozji i środki smarne do pompy wodnej, a skuteczność tych czynników z czasem maleje. Obowiązuje zasada: wymieniaj chłodziwo co pięć lat, aby zapobiec kawitacji. Z czasem płyn chłodzący staje się coraz bardziej kwaśny, co zwiększa ryzyko kawitacji — to dziwne zjawisko, które wygląda jakby wyskakiwały maleńkie „pęcherzyki powietrza”, które niszczą koło łopatkowe i inne części. (W rzeczywistości te „pęcherzyki powietrza” zawierają supergorącą parę, która po implozji powoduje pękanie plastiku i erozję metalu). Pęcherzyki kawitacyjne („pęcherzyki powietrza” nagromadzone w chłodziwie pękają z siłą eksplozji, wżerając się w poszczególne części pompy). są niewidoczne, ale przegrzewanie się silnika i wyciek z otworu drenażowego świadczą o ich powstawaniu.