Firma Schaeffler to producent sprzęgieł również do pojazdów ciężarowych i autobusów. Ze względu na ten fakt prowadzi ona szereg szkoleń teoretyczno – praktycznych oraz wymian elementów sprzęgła ze swoimi wskazówkami.
Schaeffler wykonał wymianę sprzęgła w jednym z pojazdów firmy przewozowej Trans-Kachel z Wrześnicy k. Sławna. Był to ciągnik siodłowy Scania seria R z silnikiem 420 KM. Wymiany dokonano profilaktycznie przy przebiegu około 800 tys. km. Wymiany profilaktyczne elementów sprzęgła przy takich przebiegach, firma Trans -Kachel stosuje w celu wyeliminowania tzw. niespodziewanych awarii swoich pojazdów.
Ten pojazd jest wyposażony w zrobotyzowaną skrzynię biegów (zdj.1), której komputer sterujący, po wymianie sprzęgła wymaga przyuczeń dla parametrów nowego sprzęgła.
Jednak w tym ciągniku siodłowym przyuczenia dokonywane są samoczynnie podczas pierwszej jazdy próbnej, bez użycia przyrządu diagnostycznego. Dlatego przy wymianie sprzęgła Schaeffler skupił się tylko na weryfikacji zużytych części.
Podczas wymiany elementów sprzęgła należy dokonać takiej weryfikacji w celu zapobieżenia awarii nowego sprzęgła na skutek występujących ewentualnych nieprawidłowości w elementach układu wysprzęglającego. Układ ten odpowiedzialny jest między innymi za tzw. napięcie wstępne, czyli permanentny kontakt łożyska oporowego z końcówkami sprężyny talerzowej docisku sprzęgła. Brak prawidłowego napięcia wstępnego skutkuje wycieraniem się końcówek sprężyny talerzowej, pierścienia pomocniczego, przytwierdzającego do niej łożysko oporowe jak i przedwczesnym uszkodzeniem łożyska oporowego.
Oprócz elementów układu wysprzęglającego należy skontrolować stan powierzchni ciernej koła zamachowego.
Po zdemontowaniu skrzyni biegów poddano weryfikacji elementy sprzęgła i części z nim współpracujących.
Stan powierzchni ciernej koła zamachowego nie posiadał śladów uszkodzeń mechanicznych, termicznych oraz zużycia eksploatacyjnego (zdj.2).
Koło zamachowe zostało tylko oczyszczone i odtłuszczone. Okładziny (zdj.3) na tarczy sprzęgła nie osiągnęły pełnego zużycia oraz nie nosiły śladów przeciążeń cieplnych (mogły być eksploatowane przez około 200 tys. km), tłumik drgań skrętnych też nie posiadał luzów, zużycia.
Taki stan tłumika świadczy o prawidłowej pracy silnika oraz prawidłowym użytkowaniu pojazdu i funkcjonowaniu układu sterującego pracą sprzęgła. Stan wielowypustu w piaście tarczy (zdj.4) i na wałku sprzęgłowym (zdj.5) nie posiadał śladów nadmiernego zużycia. Ponadto nie stwierdzono luzów na łożyskowaniu wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów. Stan powierzchni wałka sprzęgłowego współpracującej z łożyskiem podporowym bez śladów zużycia.
Natomiast stwierdzono niewielki luz (zużycie ) na wielowypuście wewnętrznym tarczy sprzęgła (połączenie piasty z tłumikiem drgań skrętnych) (zdj.6, 7), co potwierdziło zgłoszony delikatny stuk podczas zmiany biegów.
Powierzchnia płyty dociskowej docisku sprzęgła bez śladów przeciążeń termicznych i zużycia mechanicznego. W docisku stwierdzono wytarcie końcówek sprężyny talerzowej (zdj.8), co wskazywało na zużycie jednego z elementów układu wysprzęglającego. Na ten problem wskazywała minimalnie podwyższona głośność pracy łożyska oporowego .
Po dokonaniu kontroli elementów układu wysprzęglającego stwierdzono luz na osi widełek przenoszących siłę załączenia i rozłączenia na łożysko oporowe.
W związku z powyższym wymieniono docisk , tarczę i łożysko oporowe sprzęgła oraz oś widełek.
Po wykonaniu montażu części (zdj.9) zgodnie z technologią LuK (informacje dostępne na portalu REPXPERT) i producenta pojazdu, wykonano jazdę próbną. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości, pojazd został dopuszczony do dalszej eksploatacji.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler