Toyota Hilux pick-up to jeden z podstawowych filarów marki. Od roku 1968 wyprodukowano ponad 18 milionów egzemplarzy i to nie tylko jako model Hilux, ponieważ w Ameryce Północnej pomiędzy rokiem 1972 a 1995 stosowano nazwę ‘Toyota Pickup’. Pomijając różnice w nazwie, w tym czasie wprowadzono na rynek osiem generacji, a aktualny model oferowany od roku 2015 należy do najlepszych pickupów na rynku. To godny spadkobierca i kontynuator reputacji Hiluxa jako wytrzymałego i niezawodnego pojazdu nawet w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Testy i porównania najnowszego modelu Hiluxa również podkreślają jego bezpieczeństwo, wytrzymałość i niezawodność, jak również komfortową jazdę, przestronną kabinę i dużą przestrzeń ładunkową.
Opisywany w tym artykule egzemplarz to pochodzący z roku 2014 model siódmej generacji. Samochód był ciągle używany na farmie – głównie do ciągnięcia przyczep oraz jazdy w terenie, a więc dokładnie zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi. Chociaż to sprawdzony “koń roboczy” do pracy na farmie, po przebiegu 180 000 km (112 000 mil) sprzęgło zaczęło się ślizgać. Dlatego konieczny stał się montaż wysokiej jakości nowego zestawu sprzęgła.
Pojazd został odprowadzony do warsztatu. Uniesienie maski rozpoczęło procedurę naprawy. Pierwszym krokiem było odłączenie obydwu akumulatorów.
To samochód z napędem na cztery koła o tradycyjnej konstrukcji opartej na ramie kratownicowej, w której silnik został zamontowany wzdłużnie. W celu wyciągnięcia skrzyni biegów należy zdemontować dwie dźwignie biegów w kabinie. Zanim dywanik otaczający dźwignie biegów zostanie ostrożnie odwinięty na bok, najpierw należy zdemontować końcówki dźwigni zmiany biegów oraz zabudowę konsoli środkowej. Pozwala to uzyskać dostęp do pierścienia mocującego mieszek dźwigni zmiany biegów. Odkręcenie czterech śrub oraz demontaż dwóch spinek razem z dwoma mieszkami umożliwia dostęp do dźwigni zmiany przełożeń zamontowanych w górnej części skrzyni biegów (Zdj. 1).
Po usunięciu tych elementów obydwie dźwignie zmiany przełożeń można odkręcić od skrzyni biegów, co umożliwi kontynuowanie prac od spodu pojazdu.
Po podniesieniu samochodu należy zaznaczyć ustawienie i pozycję przedniego i tylnego wału napędowego. Następnie odkręcić wszystkie śruby mocujące wały z kołnierzami napędowymi. Zdemontować wały napędowe, a przed odłożeniem ich na bok skontrolować przeguby krzyżakowe pod kątem nadmiernego luzu lub zbyt utrudnionej pracy.
Kolejnym krokiem jest odkręcenie dwóch śrub oraz jednej mocującej siłownik sprzęgła do obudowy sprzęgła. Po usunięciu wszystkich śrub skrzynia biegów jest gotowa do wymontowania.
Przed demontażem filtra cząstek stałych (DPF) oraz przewodów czujnika różnicy ciśnień należy odłączyć przewody trzech czujników temperatury spalin oraz sondy lambda (Zdj. 2).
Skrzynię biegów podeprzeć podnośnikiem, od podwozia odkręcić drążek poprzeczny oraz zdemontować mocowanie skrzyni biegów. Pozwala to uzyskać wystarczającą ilość miejsca do demontażu filtra DPF. Odkręcić z tyłu dwie śruby mocujące filtr do układu wydechowego, a następnie trzy śruby mocujące z pionową rurą wydechową biegnącą od kolektora. Po wyciągnięciu śrub ostrożnie zdemontować filtr DPF i odłożyć go na podłoże.
Ze skrzyni biegów odłączyć i bezpiecznie podwiesić na boku wszystkie pozostałe przełączniki, czujniki, przewody odpowietrzające oraz linki.
Odkręcić i zdemontować kryzę napędową z przedniej osi. Pozwoli to uzyskać dodatkową przestrzeń, tym bardziej, że ilość miejsca pomiędzy skrzynią biegów, tunelem środkowym, pionową rurą wydechową biegnąca od kolektora a kryzą napędu przedniej osi jest bardzo ograniczona (Zdj. 3).
Po bezpiecznym podparciu zespołu skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej odkręcić wszystkie śruby i nakrętki mocujące obudowę sprzęgła. Należy zapamiętać umiejscowienie poszczególnych śrub, ponieważ różnią się one długością.
Rozrusznik może zostać na miejscu, ponieważ do wyciągnięcia skrzyni biegów nie wymaga całkowitego demontażu.
Wtedy można ostrożnie oddzielić skrzynię biegów od silnika, a następnie opuścić ją na podłoże.
Z koła zamachowego zdemontować docisk i tarczę sprzęgła, a następnie skontrolować pod kątem nietypowych śladów zużycia. W przypadku naprawianego Hiluxa koło zamachowe było w dobrym stanie i przed montażem nowego sprzęgła wymagało jedynie wyczyszczenia. Natomiast okładzina cierna sprzęgła była na skraju całkowitego zużycia. Dlatego podjęto decyzję o wymianie zespołu sprzęgła, a do naprawy wybrano zestaw sprzęgła Blue Print ADT330285.
Ustawić względem koła zamachowego nowy docisk i tarczę sprzęgła, a następnie używając odpowiedniego momentu dokręcić wszystkie sześć śrub metodą “na krzyż”. Pozwoli to zachować odpowiedni docisk podczas operacji dokręcania – chroniąc przed skręcaniem, drganiami oraz unoszeniem docisku sprzęgła (Zdj. 4).
Obok zwrócenia uwagi na mechanizm wysprzęglający, należy koniecznie oczyścić obudowę sprzęgła z resztek smaru, zanieczyszczeń oraz pozostałości po ścieraniu starej tarczy sprzęgła. Z widełek wysprzęglających zdemontować łożysko wyciskowe i pod kątem zużycia skontrolować tuleję prowadzącą.
Zdemontować widełki sprzęgła i dźwignię w ysprzęglającą, a następnie sprawdzić je pod kątem pęknięć, ubytków materiału oraz innych uszkodzeń. Przed ponownym montażem przesmarować punkty obrotu.
Następnie zamontować nowe łożysko wyciskowe dokładnie lokalizując położenie na widełkach wysprzęglających spinek mocujących oraz z wracając uwagę na właściwe ustawienie łożyska wyciskowego. W przeciwnym razie mogą pojawić się problemy z działaniem mechanizmu wysprzęglającego (Zdj. 5). Przed zamontowaniem skrzyni biegów na wieloklin wałka sprzęgłowego należy nałożyć niewielką ilość smaru.
Po zamontowaniu nowego zestawu sprzęgła skrzynia biegów jest gotowa do połączenia ze silnikiem. Wtedy można zamontować i dokręcić wszystkie śruby i nakrętki mocujące obudowę sprzęgła.
Zlokalizować i założyć wiązki przewodów skrzyni biegów oraz filtra DPF – pozwoli to podpiąć wszystkie czujniki i przełączniki skrzyni biegów. Wtedy w u kładzie wydechowym można zamontować filtr DPF oraz podłączyć wszystkie przewody gumowe i czujniki.
Następnie przykręcić do podwozia drążek poprzeczny, który podpiera skrzynię biegów. Teraz bezpiecznie można wyciągnąć podnośnik użyty do podparcia przekładni.
Teraz, pracując wewnątrz pojazdu, zamontować na skrzyni biegów obydwa drążki zmiany przełożeń, a następnie gumowe mieszki. Należy je przymocować do podłogi przy pomocy ramek (“FR” oznacza kierunek montażu). Teraz można umieścić na swoim miejscu wykładzinę dywanową, a następnie zabudowę konsoli środkowej.
Podłączyć akumulatory i zamknąć maskę. Ustawić zegarek i przeprowadzić kompleksową jazdę próbną w celu sprawdzenia działania nowego sprzęgła. Opisywany w tym artykule Hilux wrócił do pracy na farmie.
Cały asortyment elementów sprzęgła od Blue Print dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.
Źródło: bilstein group