Podczas wymiany termostatu do układu dostaje się powietrze. Pozbycie się pęcherzyków powietrza po zakończeniu tej czynności jest bardzo istotne. W dalszej części artykułu opisane zostaną konsekwencje niewystarczającego odpowietrzania, działanie odpowietrznika termostatu i jego prawidłowe położenie na godzinie 12 oraz narzędzia, które należy stosować w nowoczesnych silnikach wyposażonych w trzy różne układy chłodzenia.
Temperatura robocza silnika powinna umożliwiać jego najefektywniejszą pracę. Aby osiągnąć lub utrzymać konkretną temperaturę funkcjonowania i uniknąć szkodliwych dla silnika wahań, układ musi być chłodzony. Dlatego też termostat pracuje przez cały czas, regulując przepływ chłodziwa do chłodnicy. Niezwykle istotne jest stosowanie odpowiedniego chłodziwa.
Gdy konieczna jest wymiana termostatu, trzeba rozszczelnić układ chłodzenia silnika. Oprócz częściowego wycieku chłodziwa, czynność ta powoduje przedostanie się powietrza do układu. Aby usunąć pęcherzyki powietrza, po wymianie termostatu należy całkowicie i ostrożnie odpowietrzyć układ chłodzenia.
W przypadku nowoczesnych silników z trzema różnymi układami chłodzenia wymaga to zastosowania specjalnych narzędzi diagnostycznych, które pomimo tego, że mogą nie być dostępne w każdym warsztacie, są do tego celu niezbędne. Jeżeli pozostaną w układzie jakiekolwiek pęcherzyki powietrza, zakłócą działanie czujnika temperatury. W wyniku tego do deski rozdzielczej zostaną wysłane niewłaściwe informacje, co może być przyczyną ewentualnego przegrzania silnika.
Odpowietrznik termostatu jest umieszczony w małym otworze w kołnierzu termostatu. Podczas montażu zawsze powinien znajdować się w położeniu odpowiadającym godzinie 12:00. Umożliwi to skuteczne odpowietrzenie układu chłodzenia, pozwalając na przepływ uwięzionego powietrza do chłodnicy, a następnie usunięcie go z układu.
Odpowietrznik znacząco ułatwia odpowietrzanie podczas napełniania pustego układu chłodzenia. Otwór zapobiega tworzeniu się korka powietrznego, gdy zawór jest zamknięty. Należy pamiętać, że termostaty tego typu powinny być zawsze umieszczone w taki sposób, aby odpowietrznik znajdował się w górnej części zaworu. Odprowadzenie uwięzionego powietrza możliwe jest wyłącznie przy ustawieniu na godzinę dwunastą.
Należy pamiętać, że nie wszystkie termostaty są wyposażone w odpowietrznik. Niektóre termostaty posiadają zawory odpowietrzające, które znajdują się bezpośrednio w ich obudowie lub w przewodzie układu chłodzenia biegnącym do wymiennika ciepła lub zbiornika wyrównawczego.
Niektóre współczesne pojazdy wyposażone są w trzy różne układy chłodzenia. Również w ich przypadku niezbędne jest odpowietrzenie układu chłodzenia. To właśnie powietrze uwięzione w układzie podczas wymiany termostatu jest główną przyczyną problemów z temperaturą. Z tego powodu do odpowietrzenia układu należy użyć diagnostycznych systemów odpowietrzania lub narzędzi do sprawdzania i uzupełniania układu chłodzenia wymienionych w instrukcji obsługi pojazdu.
Źródło: Gates