Wyniki ankiety – Programy lojalnościowe dystrybutorów części zamiennych | MOTOFAKTOR

Wyniki ankiety – Programy lojalnościowe dystrybutorów części zamiennych

Tuż przed Majówką dobiegła końca nasza ankieta skierowana do warsztatów samochodowych nt. programów lojalnościowych dystrybutorów części zamiennych. Przedstawiamy wyniki.
9/05/2023

 

  • Blisko połowa (48,6%) ankietowanych uczestniczyła w programach lojalnościowych dystrybutorów części zamiennych
  • Do najpopularniejszych programów lojalnościowych należały kolejno: Premia CASH (Inter Cars), AP EXPERT (Auto Partner SA), motoPROFIT (Moto-Profil), EuroClub (Groupauto). Ta sama kolejność zachodzi w przypadku zadowolenia mechaników z profitów oferowanych przez te programy
  • Warsztaty przystępują do programów lojalnościowych m.in. ze względu na częste zakupy u danego dystrybutora, zaufanie do niego i oferowane nagrody
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

W zeszłym miesiącu przeprowadziliśmy wśród naszych Czytelników ankietę dotyczącą programów lojalnościowych oferowanych przez dystrybutorów części zamiennych.

 

Spośród ankietowanych prawie połowa (48,6%) bierze czynny udział w tego typu akcjach i korzysta z ofert programów lojalnościowych.

Ilustracja 1. Spośród ankietowanych prawie polowa (48,6%) bierze czynny udział w tego typu akcjach i korzysta z ofert programów lojalnościowych.

Nie tylko siła skali

Wśród warsztatów biorących udział w ankiecie największą popularnością cieszył się program lojalnościowy oferowany przez Inter Cars (Premia CASH). Aż 60,1% warsztatów zadeklarowało uczestnictwo w tym programie. W wyniku tym można by się doszukiwać efektu skali, który jest osiągany dzięki dużej liczbie warsztatów zrzeszonych w sieciach tej firmy oraz dużym pokryciu kraju przez filie i lokalnych dystrybutorów. Respondenci podkreślali między innymi, że Inter Cars oferuje im daleko idące wsparcie w tak zwanych ciężkich przypadkach i dobrą współpracę, a program lojalnościowy, z którego korzystali jest dodatkiem wiążącym klienta w dobrych relacjach z dostawcą części zamiennych.

 

Respondenci podkreślali również, że ze zgromadzonych jako premia środków istniała możliwość spłaty urządzeń i wyposażenia warsztatu oraz przeznaczenia tych punktów na szkolenia techniczne.

 

Kolejne miejsce wśród najpopularniejszych programów partnerskich zajęły programy AP EXPERT firmy Auto Partner SA (32,3%). Tutaj podkreślano dobry stosunek jakości do ceny oferowanych produktów oraz na mniej wyśrubowane warunki w porównaniu do innych sieci oferujących programy partnerskie.

 

W przypadku programu motoPROFIT firmy Moto-Profil (20,9%), który uplasował się na 3. miejscu, zwracano uwagę na bardzo czytelne warunki oraz na możliwość wyboru między punktami na zakupy części lub wyposażenia, a zbieraniem ekwiwalentu pieniężnego w postaci karty przedpłaconej, którą można dowolnie wykorzystać.

 

EuroClub oferowany przez Groupauto (8,9%) zajął 4. miejsce. Głównym argumentem przy głosach na tę sieć i jej program lojalnościowy był szeroki wybór części oraz dobra opinia wśród klientów. Podkreślano również długoletni związek z tym dostawcą części zamiennych.

Ilustracja 2. Najpopularniejsze programy lojalnościowe wśród respondentów ankiety.

Podobnie jak popularność programów lojalnościowych wygląda zadowolenie respondentów z nagród oferowanych w poszczególnych programach. Tutaj podium wygląda tak samo. Pierwsze miejsce przypadło Inter Carsowi, drugie – Auto Partnerowi SA, trzecie – Moto-Profilowi, zaś czwarte – Groupauto.

Ilustracja 3. Który program oferował najbardziej atrakcyjne nagrody?

Dlaczego korzystasz z programów lojalnościowych?

Motywacja korzystania z programów lojalnościowych przede wszystkim wynika z robienia zakupów u danego dystrybutora, więc automatycznie serwisy biorą udział w promocjach i programach. Drugim najważniejszym czynnikiem motywującym jest chęć nawiązania dobrych relacji z danym dystrybutorem. Trzecim czynnikiem motywującym okazały się konkretne nagrody, które przyciągały nowych klientów do danego programu. A było o co walczyć, bo jak wiadomo najlepsze warsztaty w danej sieci były nagradzane wyposażeniem warsztatu wartym nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, a nawet nowym samochodem.

Ilustracja 4. Dlaczego bierzesz udział w programie lojalnościowym danego dystrybutora części zamiennych?

Do programów lojalnościowych przystępuje się przy okazji, dla konkretnych nagród lub w celu budowania dobrej pozycji warsztatu. Ale jakie nagrody były dla właścicieli warsztatów najbardziej atrakcyjne?

 

  • 27,2% respondentów wskazało na nagrody rzeczowe,
  • 22,8% respondentów wskazało na rabaty na zakupy części zamiennych,
  • 17,7% za najcenniejsze uznało rabaty na wyposażenie warsztatowe,
  • 13,9% wytypowało karty przedpłacone,
  • 12% zwróciło uwagę na wyposażenie warsztatu w plafony, stojaki, elementy wizualne.

Jak miałby wyglądać idealny program lojalnościowy?

W kolejnym pytaniu poprosiliśmy o określenie jaka forma programu lojalnościowego byłaby najbardziej atrakcyjna z punktu widzenie warsztatu. Według respondentów najbardziej atrakcyjna forma programu lojalnościowego to zbieranie punktów i przeliczanie ich na konkretne kwoty do wykorzystania (44,3%). Kolejne miejsce zajęło zbieranie punktów i przeliczanie ich na późniejsze nagrody (25,9%). Trzecie miejsce zdobyło przyznawanie nagród za regularność zakupów (19,6%).

 

Jeśli chodzi o najlepszy okres rozliczania programów lojalnościowych, to nasi respondenci mieli bardzo różne zdanie. 34,8% z odpowiadających uznaje 1 rok za optimum, natomiast 24.7% – 6 miesięcy, 24,7% – 3 miesiące, a 13,3% – 1 miesiąc.

 

Trzy czwarte respondentów (76,6%) przyznała, że była na bieżąco informowana o zebranych punktach, bądź o możliwości odebrania nagród za zebrane kwoty.

 

Jeśli chodzi o największe korzyści w związku z udziałem w programie lojalnościowym, to tutaj sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku określenia atrakcyjności nagród – 4 pierwsze miejsca zajęły kolejno:

 

  • Premia CASH Inter Carsu (46,2%)
  • AP EXPERT Auto Partnera SA (19,6%)
  • motoPROFIT Moto-Profilu (17,7%)
  • EuroClub Groupauto (4,4%)

Wady programów lojalnościowych

Zapytaliśmy właścicieli warsztatów również o wady programów lojalnościowych. Najczęściej wymienianą był zbyt długi okres trwania wymagający długiego związania się z dostawcą części zamiennych i wyposażenia. Drugą w kolejności najczęściej wskazywaną wadą była zamiana nagród ze względu na brak dostępności danego towaru. Co ciekawe, ponad 20% respondentów biorących udział w programach lojalnościowych zwracała uwagę na małą atrakcyjność oferowanych nagród. Ponad 17% właścicieli warsztatów zwracało uwagę na niejasne zasady uczestnictwa i skomplikowaną procedurę przystąpienia oraz udziału w programie. Piątą najczęściej wymienianą wadą programów lojalnościowych była zmiana zasad uczestnictwa w programie narzucana w trakcie trwania danego programu.

Ilustracja 5. Co jest największą wadą programów lojalnościowych?

 

 

* Badanie Inetrnetowe przeprowadzone w dniach od 14 do 28.04.2023.

* W badaniu udział wzięło 325 przedstawicieli warsztatów niezależnych.

* Partnerem ankiety był serwis DobryMechanik.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).