W zeszłym miesiącu przeprowadziliśmy wśród naszych Czytelników ankietę dotyczącą programów lojalnościowych oferowanych przez dystrybutorów części zamiennych.
Spośród ankietowanych prawie połowa (48,6%) bierze czynny udział w tego typu akcjach i korzysta z ofert programów lojalnościowych.
Wśród warsztatów biorących udział w ankiecie największą popularnością cieszył się program lojalnościowy oferowany przez Inter Cars (Premia CASH). Aż 60,1% warsztatów zadeklarowało uczestnictwo w tym programie. W wyniku tym można by się doszukiwać efektu skali, który jest osiągany dzięki dużej liczbie warsztatów zrzeszonych w sieciach tej firmy oraz dużym pokryciu kraju przez filie i lokalnych dystrybutorów. Respondenci podkreślali między innymi, że Inter Cars oferuje im daleko idące wsparcie w tak zwanych ciężkich przypadkach i dobrą współpracę, a program lojalnościowy, z którego korzystali jest dodatkiem wiążącym klienta w dobrych relacjach z dostawcą części zamiennych.
Respondenci podkreślali również, że ze zgromadzonych jako premia środków istniała możliwość spłaty urządzeń i wyposażenia warsztatu oraz przeznaczenia tych punktów na szkolenia techniczne.
Kolejne miejsce wśród najpopularniejszych programów partnerskich zajęły programy AP EXPERT firmy Auto Partner SA (32,3%). Tutaj podkreślano dobry stosunek jakości do ceny oferowanych produktów oraz na mniej wyśrubowane warunki w porównaniu do innych sieci oferujących programy partnerskie.
W przypadku programu motoPROFIT firmy Moto-Profil (20,9%), który uplasował się na 3. miejscu, zwracano uwagę na bardzo czytelne warunki oraz na możliwość wyboru między punktami na zakupy części lub wyposażenia, a zbieraniem ekwiwalentu pieniężnego w postaci karty przedpłaconej, którą można dowolnie wykorzystać.
EuroClub oferowany przez Groupauto (8,9%) zajął 4. miejsce. Głównym argumentem przy głosach na tę sieć i jej program lojalnościowy był szeroki wybór części oraz dobra opinia wśród klientów. Podkreślano również długoletni związek z tym dostawcą części zamiennych.
Podobnie jak popularność programów lojalnościowych wygląda zadowolenie respondentów z nagród oferowanych w poszczególnych programach. Tutaj podium wygląda tak samo. Pierwsze miejsce przypadło Inter Carsowi, drugie – Auto Partnerowi SA, trzecie – Moto-Profilowi, zaś czwarte – Groupauto.
Motywacja korzystania z programów lojalnościowych przede wszystkim wynika z robienia zakupów u danego dystrybutora, więc automatycznie serwisy biorą udział w promocjach i programach. Drugim najważniejszym czynnikiem motywującym jest chęć nawiązania dobrych relacji z danym dystrybutorem. Trzecim czynnikiem motywującym okazały się konkretne nagrody, które przyciągały nowych klientów do danego programu. A było o co walczyć, bo jak wiadomo najlepsze warsztaty w danej sieci były nagradzane wyposażeniem warsztatu wartym nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, a nawet nowym samochodem.
Do programów lojalnościowych przystępuje się przy okazji, dla konkretnych nagród lub w celu budowania dobrej pozycji warsztatu. Ale jakie nagrody były dla właścicieli warsztatów najbardziej atrakcyjne?
W kolejnym pytaniu poprosiliśmy o określenie jaka forma programu lojalnościowego byłaby najbardziej atrakcyjna z punktu widzenie warsztatu. Według respondentów najbardziej atrakcyjna forma programu lojalnościowego to zbieranie punktów i przeliczanie ich na konkretne kwoty do wykorzystania (44,3%). Kolejne miejsce zajęło zbieranie punktów i przeliczanie ich na późniejsze nagrody (25,9%). Trzecie miejsce zdobyło przyznawanie nagród za regularność zakupów (19,6%).
Jeśli chodzi o najlepszy okres rozliczania programów lojalnościowych, to nasi respondenci mieli bardzo różne zdanie. 34,8% z odpowiadających uznaje 1 rok za optimum, natomiast 24.7% – 6 miesięcy, 24,7% – 3 miesiące, a 13,3% – 1 miesiąc.
Trzy czwarte respondentów (76,6%) przyznała, że była na bieżąco informowana o zebranych punktach, bądź o możliwości odebrania nagród za zebrane kwoty.
Jeśli chodzi o największe korzyści w związku z udziałem w programie lojalnościowym, to tutaj sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku określenia atrakcyjności nagród – 4 pierwsze miejsca zajęły kolejno:
Zapytaliśmy właścicieli warsztatów również o wady programów lojalnościowych. Najczęściej wymienianą był zbyt długi okres trwania wymagający długiego związania się z dostawcą części zamiennych i wyposażenia. Drugą w kolejności najczęściej wskazywaną wadą była zamiana nagród ze względu na brak dostępności danego towaru. Co ciekawe, ponad 20% respondentów biorących udział w programach lojalnościowych zwracała uwagę na małą atrakcyjność oferowanych nagród. Ponad 17% właścicieli warsztatów zwracało uwagę na niejasne zasady uczestnictwa i skomplikowaną procedurę przystąpienia oraz udziału w programie. Piątą najczęściej wymienianą wadą programów lojalnościowych była zmiana zasad uczestnictwa w programie narzucana w trakcie trwania danego programu.
* Badanie Inetrnetowe przeprowadzone w dniach od 14 do 28.04.2023.
* W badaniu udział wzięło 325 przedstawicieli warsztatów niezależnych.
* Partnerem ankiety był serwis DobryMechanik.pl