Jak wynika z treści rozporządzenia, ma ono na celu określenie minimalnych wymagań w zakresie wyposażenia i przyrządów kontrolno-pomiarowych stosowanych na mobilnych SKP oraz wyznaczonych punktach do przeprowadzania kontroli drogowej. Jest ono też związane z wdrażaniem w Polsce dyrektywy unijnej 2014/47/UE w sprawie kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się po drogach Unii.
Mobilne SKP i punkty do przeprowadzania kontroli drogowej, wymienione w rozporządzeniu, powinny być przystosowane do przeprowadzenia szczegółowej kontroli technicznej pojazdów, w szczególności w kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4 oraz ciągnika kołowego kategorii T5, a także zespoły pojazdów, których d.m.c. przekracza 3,5 t.
Rozporządzenie ustala m.in., że:
Inspekcja Transportu Drogowego aktualnie posiada 3 mobilne stacje kontroli drogowej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje jeszcze zakup 16 takich stacji oraz pojazdów do ich przewożenia w ramach realizowanego projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych ITD.
W trakcie szczegółowej kontroli technicznej inspektor Inspekcji Transportu Drogowego będzie mógł dokonać np. pomiaru emisji spalin za pomocą analizatora spalin w przypadku kontroli pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym lub dymomierza w odniesieniu do pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym. Mobilna stacja kontroli drogowej i wyznaczony punkt przeprowadzania kontroli drogowej powinny być wyposażone w oprogramowanie umożliwiające komunikację z urządzeniami i przyrządami, z wyjątkiem urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu bez podnoszenia osi, ponieważ służy ono do kontroli organoleptycznej luzów w badanych elementach układu jezdnego pojazdu. Oprogramowanie zapewni odczyt, archiwizację i dokumentowanie wyników kontroli. Jednocześnie będzie możliwe dokonanie oceny stanu pojazdu na podstawie określonych dla danego pojazdu wartości granicznych parametrów.
Możliwość przeprowadzania kontroli stanu technicznego pojazdów w mobilnych stacjach kontroli drogowej czy w wyznaczonych punktach przeprowadzania kontroli drogowej ma przyczynić się do zwiększenia liczby kontrolowanych pojazdów, wyeliminowania z dróg pojazdów niesprawnych i zagrażających środowisku, a w konsekwencji do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W przypadku uchwalenia projektu, wejdzie on w życie tego samego dnia, co ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o transporcie drogowym, związanej z wdrażaniem w Polsce dyrektywy unijnej 2014/47/UE w sprawie kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się po drogach Unii, w wyniku opisanego w niej upoważnienia.
Zgodnie z ww. ustawą drogowe kontrole techniczne dzielą się na wstępne i szczegółowe. Na podstawie wyników wstępnej drogowej kontroli technicznej, kontrolujący może skierować pojazd zaprojektowany i wykonany do przewozu osób, powyżej 9 osób łącznie z kierowcą – kategoria pojazdu M2 i M3, pojazd przeznaczony do przewozu ładunków o d.m.c. przekraczającej 3,5 t – kategoria pojazdu N2 i N3, przyczepę o d.m.c. przekraczającej 3,5 t – kategoria pojazdu O3 i O4 oraz ciągnika kołowego – kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy, na szczegółową drogową kontrolę techniczną. W celu umożliwienia przeprowadzenia szczegółowej kontroli mobilne stacje kontroli drogowej i wyznaczone punkty przeprowadzania kontroli drogowej powinny być wyposażone w odpowiednie przyrządy.
Projekt rozporządzenia dostępny jest TUTAJ
Źródło: Rządowe Centrum Legislacji