Wyposażenie mobilnych stacji kontroli pojazdów | MOTOFAKTOR

Wyposażenie mobilnych stacji kontroli pojazdów

Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie wyposażenia i przyrządów kontrolno-pomiarowych mobilnych SKP.

Jak wynika z treści rozporządzenia, ma ono na celu określenie minimalnych wymagań w zakresie wyposażenia i przyrządów kontrolno-pomiarowych stosowanych na mobilnych SKP oraz wyznaczonych punktach do przeprowadzania kontroli drogowej. Jest ono też związane z wdrażaniem w Polsce dyrektywy unijnej 2014/47/UE w sprawie kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się po drogach Unii.

 

Mobilne SKP i punkty do przeprowadzania kontroli drogowej, wymienione w rozporządzeniu, powinny być przystosowane do przeprowadzenia szczegółowej kontroli technicznej pojazdów, w szczególności w kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii O3 i O4 oraz ciągnika kołowego kategorii T5, a także zespoły pojazdów, których d.m.c. przekracza 3,5 t.

 

Rozporządzenie ustala m.in., że:

 

  • mobilne SKP powinny być ustawiane na dowolnej utwardzonej powierzchni (o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej, z płyt betonowych lub kamienno-betonowych o wymiarach umożliwiających przeprowadzenie kontroli), której umiejscowienie nie może jednocześnie powodować zagrożenia dla ruchu drogowego i innych osób znajdujących się w obszarze kontroli;
  • minimalne wyposażenie mobilnej SKP i punktu kontroli będzie obejmować: urządzenie rolkowe do kontroli działania hamulców; szarpaki wbudowane w płyty najazdowe podnośnika umożliwiające organoleptyczną ocenę luzów w elementach układu zawieszenia i kierowniczego bez podnoszenia osi;
  • dodatkowe wyposażenie mobilnej SKP i punktu kontroli będzie obejmować: miernik nacisku na pedał hamulca; miernik ciśnienia powietrza w pneumatycznych układach hamulcowych; dymomierz; analizator spalin; przyrząd do pomiaru głębokości bieżnika w oponach; urządzenie do połączenia z elektronicznym interfejsem pojazdu; miernik poziomu hałasu oraz inne wyposażenie kontrolno-pomiarowe do oceny stanu technicznego pojazdu.

 

Inspekcja Transportu Drogowego aktualnie posiada 3 mobilne stacje kontroli drogowej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje jeszcze zakup 16 takich stacji oraz pojazdów do ich przewożenia w ramach realizowanego projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych ITD.

 

W trakcie szczegółowej kontroli technicznej inspektor Inspekcji Transportu Drogowego będzie mógł dokonać np. pomiaru emisji spalin za pomocą analizatora spalin w przypadku kontroli pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym lub dymomierza w odniesieniu do pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym. Mobilna stacja kontroli drogowej i wyznaczony punkt przeprowadzania kontroli drogowej powinny być wyposażone w oprogramowanie umożliwiające komunikację z urządzeniami i przyrządami, z wyjątkiem urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu bez podnoszenia osi, ponieważ służy ono do kontroli organoleptycznej luzów w badanych elementach układu jezdnego pojazdu. Oprogramowanie zapewni odczyt, archiwizację i dokumentowanie wyników kontroli. Jednocześnie będzie możliwe dokonanie oceny stanu pojazdu na podstawie określonych dla danego pojazdu wartości granicznych parametrów.

 

Możliwość przeprowadzania kontroli stanu technicznego pojazdów w mobilnych stacjach kontroli drogowej czy w wyznaczonych punktach przeprowadzania kontroli drogowej ma przyczynić się do zwiększenia liczby kontrolowanych pojazdów, wyeliminowania z dróg pojazdów niesprawnych i zagrażających środowisku, a w konsekwencji do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

W przypadku uchwalenia projektu, wejdzie on w życie tego samego dnia, co ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o transporcie drogowym, związanej z wdrażaniem w Polsce dyrektywy unijnej 2014/47/UE w sprawie kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się po drogach Unii, w wyniku opisanego w niej upoważnienia.

 

Zgodnie z ww. ustawą drogowe kontrole techniczne dzielą się na wstępne i szczegółowe. Na podstawie wyników wstępnej drogowej kontroli technicznej, kontrolujący może skierować pojazd zaprojektowany i wykonany do przewozu osób, powyżej 9 osób łącznie z kierowcą – kategoria pojazdu M2 i M3, pojazd przeznaczony do przewozu ładunków o d.m.c. przekraczającej 3,5 t – kategoria pojazdu N2 i N3, przyczepę o d.m.c. przekraczającej 3,5 t – kategoria pojazdu O3 i O4 oraz ciągnika kołowego – kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy, na szczegółową drogową kontrolę techniczną. W celu umożliwienia przeprowadzenia szczegółowej kontroli mobilne stacje kontroli drogowej i wyznaczone punkty przeprowadzania kontroli drogowej powinny być wyposażone w odpowiednie przyrządy.

 

Projekt rozporządzenia dostępny jest TUTAJ

 

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).