Wysokość wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej | MOTOFAKTOR

Wysokość wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej

Automotive i produkcja urządzeń to sektor, w którym odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń w branży przemysłowej - wynika z "Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym" firmy Grafton Recruitment.

  • W branży automotive wzrasta zatrudnienie w usługach posprzedażowych.
  • Największe wyzwania w sektorze automotive to rosnąca konkurencja ze strony krajów o niższych kosztach pracy.
  • Sektor elektromobilności staje się jednym z priorytetowych dla polskiej gospodarki.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Nasze podsumowania dotyczące rynku motoryzacyjnego można znaleźć TUTAJ
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

W branży motoryzacyjnej zaobserwować można zarówno rozwój projektów greenfield, rozbudowę zakładów, powstawanie nowych jednostek badawczo-rozwojowych (R&D), jak i ograniczanie produkcji, a nawet jej wygaszanie. Niejednorodny obraz automotive nie oznacza jednak drastycznego spadku zatrudnienia, które pod koniec 2023 roku zwiększyło się o 2,9% w porównaniu do roku poprzedniego.

Głównym motorem wzrostu pozostaje nadal produkcja części i komponentów, zapewniająca co najmniej 75% wszystkich miejsc pracy w sektorze – wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment.

Rok 2023, który można określić jako dobry dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, był jednocześnie zapowiedzią pogorszenia się koniunktury. Wyrazem spowolnienia jest niższa dynamika zatrudnienia w 2024 roku. Warto jednak wskazać obszary, w których pojawiają się nowe miejsca pracy.

W branży automotive wzrasta zatrudnienie w usługach posprzedażowych tj. serwisowych i obsłudze klienta. Jednak największe zapotrzebowanie na kadry występuje w obszarze zrównoważonego rozwoju produkcji, gdzie nowoczesne sposoby wytwarzania produktów generują popyt na wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

Szczególnie istotnym przykładem jest elektromobilność oraz prace nad pojazdami autonomicznymi, które powodują wzrost zapotrzebowania na kompetencje inżynierów technologii ekologicznych, doświadczonych programistów czy specjalistów ds. automatyki i robotyki. Automotive inwestuje także w badania i rozwój, tworząc jednostki R&D, w których zatrudniani są m.in. pracownicy naukowi” – mówi Katarzyna Kloc-Pawlik, ekspert ds. rekrutacji w Grafton Recruitment.

Największe wyzwania w sektorze automotive to rosnąca konkurencja ze strony krajów o niższych kosztach pracy, a także wzrost kosztów produkcji wynikający ze zmian preferencji konsumentów w zakresie jakości i funkcjonalności produktów. Do tego dochodzą rosnące ceny surowców, takich jak stal czy aluminium.

Branża motoryzacyjna nadal odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego na kluczowych rynkach zbytu, co przekłada się na mniejszy popyt. Wyzwaniem jest również niedobór wykwalifikowanych pracowników, w tym specjalizujących się w nowych technologiach oraz konieczność dalszej transformacji branży i zmiany profilu produkcji na pojazdy elektryczne. Jednocześnie rosnąca konkurencja i wynikająca z niej większa presja na produktywność są źródłem niepewności wśród pracowników” – kontynuuje Katarzyna Kloc-Pawlik.

Elektromobilność i szanse na stabilne oraz intratne zatrudnienie

Ze względu na trwającą zieloną transformację, sektor elektromobilności staje się jednym z priorytetowych dla polskiej gospodarki. Jego rozwój jest dodatkowo stymulowany przez regulacje unijne w zakresie ESG, wymuszające zmiany w całej branży automotive, również na poziomie stawek wynagrodzeń.

W roku 2023 Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wsparła projekty inwestycyjne o wartości ponad 7,4 mld euro. Projekty obsługiwane przez PAIH obejmują praktycznie każdy etap łańcucha dostaw.

Nawet pojedyncza inwestycja jednego z wiodących przedsiębiorstw sektora może pociągnąć na sobą dziesiątki mniejszych projektów. Przykładem może być LG Energy Solution w podwrocławskich Kobierzycach, która spowodowała, że Polska zaistniała na mapie potencjalnych lokalizacji dla inwestycji związanych z elektromobilnością” – wyjaśnia Monika Kisiel, Manager Direct Investments Department, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Co więcej, powiązane projekty poddostawców LG osiągnęły wartość prawie 3,2 mld euro, dorównując wartości pierwotnego projektu inwestycyjnego. Skorzystały na tym również polskie przedsiębiorstwa, które nawiązały współpracę z nowymi przedstawicielami sektora” – dodaje Wojciech Rydel, Manager Direct Investments Dapartment, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Wysokość wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej

W branży motoryzacyjnej dyrektor zakładu zarabia do 38 000 zł, kierownik produkcji do 22 000 zł, a inżynier produkcji do 14 000 zł w zależności od doświadczenia i regionu. Kierownik utrzymania ruchu może liczyć na maksymalnie 19 000 zł, mechanik otrzyma płacę do 9 000 zł, a elektryk do 10 000 zł.

Niższe wynagrodzenia oferowane są operatorowi CNC – do 8 000 zł, operatorowi produkcji – do 7 000 zł oraz pracownikowi linii montażowej i operatorowi wózka widłowego – do 6 500 zł czy kontrolerowi jakości – do 6 000 zł.

Jak wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym”, automotive i produkcja urządzeń to sektor, w którym odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń w branży przemysłowej – o 7,6%. Rok wcześniej było to 9%. W centrach dystrybucyjnych wyniósł on 7,1%, podobnie jak rok wcześniej. Najmniejsze podwyżki pensji otrzymali pracownicy centrów badawczo-rozwojowych i centrów inżynieryjnych (2,4%, rok wcześniej 11,6%).

Wzrost wynagrodzeń_automotive wykres

 

Przed automotive jest wciąż wiele możliwości, ale też szereg wyzwań. Zdolność do szybkiej adaptacji i gotowość do uczenia się przez cale życie są kluczowe nie tylko w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego pracowników, ale również w odniesieniu do rozwoju firm” – tłumaczy Danuta Protasewicz, Regional Manager w Grafton Recruitment.

Link do pełnej wersji raportu: https://pl.grafton.com/pl/raport-wynagrodzen-sektor-przemyslowy-2024

Źródło: Grafton Recruitment

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).