Dane Instytutu pokazują, że miniony miesiąc był już siódmym z rzędu z rosnącym importem aut używanych. Prognoza na ten rok to ok. 870 – 900 tys. sztuk. Wyraźną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 66 006 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 44,3% więcej niż rok temu. Import pojazdów użytkowych – 6 736 sztuk – jest o 26,9% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut nieco spadł i dla aut sprowadzonych w styczniu 2024 roku wyniósł 12,18 roku, tj. o ok. 9 miesięcy mniej w porównaniu do stycznia 2023. Decydujący wpływ na wciąż jednak zaawansowany wiek mają auta osobowe z silnikami benzynowymi (12,91 roku).
Jeśli chodzi o popularność marek sprowadzanych pojazdów, to wśród samochodów osobowych I miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy auta – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4 (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi jedynie 104 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
1. Niemcy – 37 641 szt. (21,3%)
2. Francja – 8 015 szt. (9,6%)
3. Belgia – 5 273 szt. (40,4%)
4. Stany Zjednoczone – 4 422 szt. (66,0%)
5. Holandia – 3 768 szt. (12,7%)
6. Włochy – 2 236 szt. (35,8%)
7. Szwecja – 2 226 szt. (29,3%)
8. Dania – 1 947 szt. (24,4%)
9. Austria – 1 824 szt. (30,7%)
10. Szwajcaria – 1 748 szt. (28,3%)
11. Norwegia – 679 szt. (56,1%)
12. Czechy – 487 szt. (53,1%)
13. Kanada – 469 szt. (37,1%)
14. Wielka Brytania – 387 szt. (49,4%)
15. Finlandia – 325 szt. (25,0%)
16. Luksemburg – 272 szt. (38,1%)
17. Hiszpania – 201 szt. (24,8%)
18. Litwa – 143 szt. (47,4%)
19. Japonia – 116 szt. (41,5%)
20. Słowacja – 109 szt. (47,3%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 51,7%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+66,0%) oraz Norwegia (56,1%). Najniższy – 9,6% – Francja.
„Duży wzrost importu samochodów używanych to zła wiadomość dla polskiego rynku, ponieważ zdecydowana większość z nich ma ponad 10 lat i dalej będzie się starzeć, pogarszając tym samym jakość polskiej floty samochodowej. Trend ten zauważa również Komisja Europejska, która przygotowuje obecnie pod obrady Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego działania mające na celu odmłodzenie floty samochodowej w krajach UE. Starsze samochody są nie tylko ryzykowne pod względem stanu technicznego czy problemów z ich pochodzeniem, ale również stanowią znacznie większe obciążenie dla środowiska niż nowoczesne auta spełniające surowe wymogi emisji spalin oraz bezemisyjne samochody elektryczne“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.
Źródło: IBRM Samar/AAA AUTO
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?