Wyzwania Fleet Managerów – ankieta MHC Mobility | MOTOFAKTOR

Wyzwania Fleet Managerów - ankieta MHC Mobility

Mimo ciągłego rozwoju branża zarządzania flotą pojazdów nadal doświadcza wielu wyzwań. Potwierdzili to uczestnicy ankiety* przeprowadzonej przez MHC Mobility.

  • Blisko połowa (48,5%) menedżerów flot codziennie stawia czoła wyzwaniom związanym z zarządzaniem flotą.
  • Ponad 60% respondentów zauważa, że największe trudności dotyczą utrzymania pojazdów oraz monitorowania terminów serwisowych. Drugie miejsce zajmują problemy związane z kontrolą kosztów, co jest znaczącym wyzwaniem dla 52% badanych.
  • 55% uczestników badania wskazało, że wymienione trudności mają negatywny wpływ na ich efektywność operacyjną, a 20% z nich przyznało, że ten wpływ jest znaczący.
  • Tylko około 31% badanych czuje satysfakcję z używanych narzędzi do zarządzania flotą. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem są arkusze kalkulacyjne, które stosuje niemal 80% uczestników badania.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Mimo że postępujące zmiany technologiczne i szybka cyfryzacja znacząco poprawiły wiele procesów w przedsiębiorstwach, branża zarządzania flotą pojazdów wciąż napotyka liczne trudności. Aż połowa menedżerów flot regularnie boryka się z problemami wynikającymi z niedoskonałości stosowanych narzędzi do zarządzania. Te ograniczenia mają znaczący wpływ na ich efektywność operacyjną. Wyniki ankiety* przeprowadzonej przez firmę MHC Mobility wśród jej klientów w kontekście wprowadzenia aplikacji MHC GO potwierdzają te obserwacje.

Główne wyzwania - utrzymanie pojazdów i kontrola kosztów

Fleet Managerowie najczęściej wskazują na problem związany z utrzymaniem pojazdów, co obejmuje monitorowanie terminów przeglądów, organizację napraw oraz logistykę dostaw. Tę trudność zidentyfikowało aż 60,8% badanych.

Kontrola kosztów stanowi kolejne istotne wyzwanie dla 52,6% respondentów, szczególnie wśród osób zarządzających flotami liczącymi ponad 100 pojazdów. Aspekt ten ma kluczowe znaczenie dla oszczędności w firmach, zwłaszcza w kontekście zmieniających się cen paliw oraz rosnących kosztów działalności.

Dla około 30% badanych, problematyczne i czasochłonne może być również umawianie wizyt serwisowych w wybranych warsztatach, a także wypełnianie niezbędnych dokumentów do zgłaszania szkód komunikacyjnych. Dodatkowym utrudnieniem jest ograniczony dostęp do danych, takich jak szczegóły aktywnych kontraktów czy zgłoszonych szkód.

Ponad połowa ankietowanych (55%) zaznaczyła, że wspomniane trudności w negatywny sposób wpływają na ich efektywność operacyjną, a 20% z nich stwierdziło, że ten wpływ jest wyraźnie odczuwalny.

Wykorzystywane narzędzia i ich najbardziej przydatne funkcje

Jedynie około 31% uczestników badania jest usatysfakcjonowanych z narzędzi do zarządzania flotą, których obecnie używają. Taki stan rzeczy może skłonić do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które usprawnią codzienną pracę, jak na przykład aplikacje mobilne. Ponadto, 80% menedżerów flot korzysta z arkuszy kalkulacyjnych jako głównego narzędzia w swoich codziennych obowiązkach związanych z zarządzaniem flotą. Tylko 38% badanych używa dedykowanego oprogramowania do zarządzania flotą, głównie osoby odpowiedzialne za floty większe niż 50 pojazdów.

Funkcje aplikacji do zarządzania flotą, które menedżerowie uznają za kluczowe, odpowiadają na wyzwania, jakie stają przed nimi w codziennej pracy. Najczęściej wskazywane przez ankietowanych elementy to:

  • raportowanie i analizy (63%)
  • zarządzanie paliwem oraz kontrola wydatków na paliwo (58%)
  • podsumowanie zgłoszonych szkód (47%)
  • zarządzanie kierowcami i użytkownikami (45%)
  • podsumowanie aktywnych kontraktów (40%)

Wiele z tych zadań obecnie realizowane jest przez firmy zarządzające flotą (CFM), które odciążają menedżerów flot od obowiązków związanych z monitorowaniem kosztów oraz analizą danych, przez co ułatwiają efektywne zarządzanie dużą liczbą pojazdów i kierowców.

Nowoczesne narzędzia poprawiają pracę Fleet Managera

Trzy dekady temu komunikacja w branży wynajmu samochodów polegała głównie na bezpośrednich rozmowach telefonicznych między kierowcami, menedżerami floty, warsztatami mechanicznymi, czy firmami wynajmującymi. Dziś wyraźnie zauważane są nowe trendy i kierunki zmian.

„W erze dynamicznej cyfryzacji i ciągłego postępu technologicznego, zauważamy, że tradycyjne narzędzia, jak czasochłonne rozmowy telefoniczne czy arkusze kalkulacyjne coraz częściej ustępują miejsca aplikacjom, które znaczenie redukują rutynowe zadania administracyjne. W naszej ankiecie, 40% badanych przyznało, że korzysta z aplikacji mobilnych do zarządzania flotą, większość z nich (95%) pozytywnie ocenia wpływ tego narzędzia na ich efektywność operacyjną” – mówi Sandra Szkwarek, Marketing & Product Development Director CEE w MHC Mobility.

Jak podkreśla Przemysław Gazda, Operations Director CEE w MHC Mobility, użytkownicy – zarówno managerowie jak i sami kierowcy, doceniają przede wszystkim oszczędność czasu i wygodę, jaką zapewniają aplikacje mobilne:

Przemysław Gazda, Operations Director CEE w MHC Mobility, Fot. MHC Mobility
Przemysław Gazda, Operations Director CEE w MHC Mobility, Fot. MHC Mobility

„Nie tylko upraszczają i przyspieszają wiele codziennych procesów, ale również wprowadzają nowy standard w obsłudze klienta. Wszystko to sprawia, że aplikacje te stają się coraz bardziej atrakcyjne i pożądane na rynku wynajmu długoterminowego” – mówi.

Firma wprowadziła do użytku aplikację MHC GO, narzędzie stworzone z myślą o kierowcach korzystających z długoterminowego wynajmu oraz Fleet Managerach zarządzających flotą pojazdów. Aplikacja pozwala użytkownikom na optymalizację efektywności operacyjnej oraz radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami, które zostały zidentyfikowane w badaniach, takimi jak utrzymanie pojazdów, kontrola kosztów (w tym wydatków na paliwo), a także zarządzanie dokumentacją i raportowaniem. Użytkownicy mogą łatwo wyszukiwać adresy warsztatów, sprawdzać status pojazdu (np. status dostawy), zgłaszać szkody oraz nawiązywać kontakt z opiekunem klienta. Aplikacja zawiera również przewodnik, który wspiera użytkowników w trakcie realizacji kontraktu.

MHC GO jest zintegrowana z systemem ERP MHC, co zapewnia spójność danych oraz efektywność operacyjną. Dzięki prostemu i intuicyjnemu interfejsowi oraz zaawansowanym zabezpieczeniom, aplikacja oferuje użytkownikom wygodę i bezpieczeństwo na co dzień. Jest dostępna do pobrania bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store.

Źródło: MHC Mobility

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).