W okresie od stycznia do marca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 123 tys. samochodów osobowych, o 21% więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. We wszystkich kategoriach zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem, a największy wzrost r/r odnotowały pojazdy napędzane w sposób alternatywny (+38,6% r/r). Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 87 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 23% r/r. Z kolei klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 36,2 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli więcej aż o 16% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W pierwszym kwartale 2023 roku rynek samochodów osobowych marek popularnych i premium+ odnotował wzrost liczby nowych rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim. Największy wzrost dotyczył pojazdów napędzanych silnikiem diesla w segmencie popularnym, natomiast w segmencie premium+ popularnością cieszyły się pojazdy napędzane alternatywnie. Klienci instytucjonalni i indywidualni w obu segmentach wykazywali zwiększone zainteresowanie zakupem nowych samochodów.
W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowaliśmy najlepsze wyniki w rejestracjach i produkcji pojazdów od dłuższego czasu. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobny wzrost jest widoczny w segmencie samochodów ciężarowych, zaś rejestracje samochodów dostawczych utrzymały się zasadniczo na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Należy podkreślić, że klienci instytucjonalni zarejestrowali o 23% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, a rejestracje przez klientów indywidualnych wzrosły o 16%. Te wyniki pokazują, że obawy o dalszy spadek rynku w efekcie spowolnienia gospodarczego na szczęście nie okazały się uzasadnione.
W rejestracjach nowych samochodów wszystkich kategorii bardzo wyraźnie widać trend przechodzenia na nisko- i zeroemisyjną mobilność. Szczególnie w segmencie premium pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in notują bardzo wysokie wzrosty. Uwzględniając jednak fakt, że dzięki decyzjom władz europejskich i krajów członkowskich UE, Europa jest liderem w przechodzeniu na te napędy, należy się spodziewać, że pojazdy nisko- i zeroemisyjne będą sukcesywnie zwiększały swój udział w rynku w ciągu najbliższych miesięcy i lat – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W okresie od stycznia do marca 2023 roku Polacy zarejestrowali 54 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 39% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku.
Wolumen sprzedaży samochodów z alternatywnymi napędami dynamicznie rośnie – w pierwszym kwartale 2023 roku wyniósł on 54 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 39% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Mimo że samochody hybrydowe nadal dominują na rynku, stanowiąc prawie 87% sprzedanych samochodów (+37,4% r/r), to właśnie samochody elektryczne zanotowały największy wzrost liczby nowych rejestracji – aż o 81% r/r. Przyczyniły się do tego cieszące się dużą popularnością programy dofinansowania do zakupu samochodów i oczekiwany rozwój infrastruktury ładowania. Warto odnotować, że coraz więcej nabywców indywidualnych decyduje się na zakup nowych samochodów z alternatywnymi napędami, co przełożyło się na wzrost o 54,5% r/r. – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie bardzo dobrze, czego potwierdzeniem są wyniki pierwszego kwartału 2023 roku, gdzie zanotowano ponad 8,6 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów. W pierwszych trzech miesiącach omawianego okresu odnotowano również niemal 7 tys. nowych rejestracji przyczep i naczep, co stanowi wzrost o 2,2% w porównaniu z wynikami sprzed roku.
Rynek motocykli również zanotował rozwój w pierwszym kwartale 2023 roku. Liczba nowych rejestracji wyniosła łącznie 5,8 tysięcy, co stanowi wzrost o 17% w stosunku do analogicznego okresu z 2022 roku.
W pierwszym kwartale 2023 roku wyprodukowano w Polsce 148 tys. pojazdów samochodowych – o 65% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+96% r/r), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+13% r/r).
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.
Źródło: KPMG/PZPM