Wzrosła sprzedaż opon w I półroczu 2024 roku | MOTOFAKTOR

Wzrosła sprzedaż opon w I półroczu 2024 roku

W I półroczu 2024 roku sprzedaż opon w końcu zaczęła się odbijać. Wzrosty nastąpiły w niemal każdym segmencie poza ciężarowym - wskazują dane PZPO i ETRMA.

W pierwszej połowie 2024 roku sprzedaż opon na rynku przeznaczonych dla dystrybutorów wzrosła o 1%, co obejmuje również główny segment opon do samochodów osobowych, który odnotował wzrost o 0,4%. Dodatkowe wzrosty wystąpiły w następujących segmentach: opony SUV zyskały 10%, rolnicze 12%, motocyklowe 1%, a zakupy opon przemysłowych wzrosły aż o 24%. Jedynymi segmentami, które doświadczyły spadków, były opony dostawcze (-9%) i ciężarowe (-2%).

W samym drugim kwartale 2024 roku wzrosty były jeszcze bardziej wyraźne: sprzedaż opon ogółem wzrosła o 3%, opon do samochodów osobowych o 4%, do SUV o 6%, a dla maszyn rolniczych doszła do imponujących 53%. Opony motocyklowe również zanotowały wzrost o 1%. Sprzedaż opon przemysłowych wzrosła o 34%, a ciężarowych o 17%. Spadki wystąpiły jedynie w segmencie opon dostawczych, które zmniejszyły się o 7%.

Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska i prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na 2024 rok, Fot. PZPO
Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska i prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na 2024 rok, Fot. PZPO

„Spadki sprzedaży opon do dystrybutorów wyhamowały, a w drugim półroczu prawie wszystkie sektory zanotowały wzrosty. To pozytywny sygnał, który daje nadzieję na dobre zakończenie 2024 roku i kontynuację wzrostowych trendów w 2025 roku. W tym optymizmie jedynie opony do samochodów dostawczych najpóźniej reagują na odbicie rynkowe, ale mamy nadzieję, że zobaczymy tu poprawę w kolejnych kwartałach. To ważny segment, zwłaszcza w kontekście odpowiedniej jakości opon do samochodów dostawczych, które miesięcznie przemierzają tysiące kilometrów. To bardzo przekłada się na bezpieczeństwo drogowe i jednocześnie na oszczędności na paliwie w firmach, które je eksploatują” – podkreśla Anna Burakowska, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Członkowie PZPO to reprezentanci czołowych producentów opon w Polsce i na świecie. Każdego dnia z ich fabryk w naszym kraju opuszcza ponad 140 tysięcy opon z etykietą „made in Poland”, przeznaczonych do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów oraz maszyn rolniczych i przemysłowych.

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Fot. PZPO

„Rynek powraca do standardowych zakupów opon, co pokazuje spodziewaną poprawę koniunktury. Jak zwykle na plusie są opony do SUVów – w tym segmencie kierowcy wyjątkowo dbają o swoje samochody, co pokazują nieprzerwanie wzrostowe odczyty od kilku lat. Wysokie wzrosty w segmencie rolniczym to z kolei charakterystyczny trend pierwszego półrocza wynikający z sezonowości, zaś stabilizacja w sektorze motocyklowym to z kolei wynik tego, że kierowcy jednośladów kupują porządne opony niezależnie od koniunktury. W tym segmencie widzieliśmy wzrosty także wtedy, gdy inne segmenty mocno dołowały” – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon również na plus

Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA), Fot. ETRMA
Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA), Fot. ETRMA

„Po negatywnym trendzie w całym roku 2023 – ze spadkiem -8% w segmencie konsumenckim oraz -17% w segmencie pojazdów ciężarowych (w porównaniu z 2022 r.), wolumeny w pierwszej połowie 2024 r. zwiększyły się, głównie dzięki segmentowi opon całorocznych. Ujemna dynamika pozostała w segmencie pojazdów ciężarowych. Drugi kwartał był lepszy od pierwszego, nawet jeśli kontekst inflacyjny i geopolityczny doprowadził do spadku popytu i obniżenia poziomu zapasów. Sprzedaż opon rolniczych była wspierana przez deszczową pogodę” – powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło: PZPO/ETRMA

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).