Ogółem od stycznia do czerwca 2019 r. zarejestrowano 278,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 1,9 % więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Rejestracje klientów instytucjonalnych w tym okresie wyniosły 190,7 tys., co przełożyło się na nieznaczny wzrost 0,7%. Tymczasem w segmencie premium+ w I połowie 2019 r. zarejestrowano w Polsce 38,5 tys. nowych samochodów osobowych tj. 7,6% więcej w porównaniu do poprzedniego roku.
Pierwsza połowa br. to kolejny okres wzrostu w segmencie samochodów osobowych. Choć w porównaniu do poprzednich lat, kiedy to wzrosty oscylowały na poziomie kilkunastu procent, odnotowany obecnie pozostaje na poziomie kilku procent, jest to ciągle powód do zadowolenia, zwłaszcza wobec prognozowanego przez niektórych ekspertów spadku rejestracji.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub FaryśPomimo, że w pierwszej połowie 2019 r. liczba rejestracji spadła w większości segmentów, wzrost zanotował segment kombivanów (+15%) oraz najliczniejszy segment małych i średnich SUV-ów (+11%). Popularne segmenty C i B były stabilne. Najgłębsze spadki odnotowano w kategorii małych i średnich MPV (-24%) oraz w segmencie D (-9%).
W pierwszej połowie 2019 r. o 27,9% wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano ponad 15,2 tys. aut z napędami alternatywnymi. W tym 13 898 aut z napędem hybrydowym oraz 1 355 samochodów elektrycznych. Wciąż znacznie więcej aut z napędami alternatywnymi kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu +35,6% wobec +0,8% wśród klientów indywidualnych.
partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław MichnaW pierwszej połowie 2019 r. liczba rejestracji samochodów dostawczych wyniosła 35,1 tys., czyli o 8,1% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r. Rejestracje pojazdów ciężarowych zwiększyły się aż o 11,3% – w pierwszej połowie 2019 r. zarejestrowano 16,8 tys. sztuk. Rynek autobusów i autokarów zwiększył się o 8,1% – w pierwszej połowie br. liczba rejestracji w tym segmencie wyniosła 1 538 tys. sztuk. Do wzrostu całej grupy przyczyniły się minibusy i autobusy miejskie, które odnotowały wzrost kolejno o 21% i 12%.
Wzrosty w segmencie pojazdów użytkowych w pierwszej połowie 2019 r. stanowią powód do zadowolenia. Tak dobra sytuacja została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co przyczyniło się do skumulowania zakupów. Niestety, wyniki z drugiej połowy czerwca pokazały już znaczny spadek w tym segmencie - zwłaszcza pojazdów ciężkich.
- Jakub FaryśW I połowie 2019 r. zarejestrowano 10 485 motorowerów, co oznacza wzrost o 24,6% w porównaniu z I połową 2018 r. Wzrost rejestracji odnotowano również na rynku motocykli, których od stycznia do czerwca br. zarejestrowano 11 531 sztuk, co oznacza wzrost o 37,1% w porównaniu z 2018 r.
Od początku 2019 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 360 tys. pojazdów samochodowych, o 0,6% mniej niż w poprzednim roku. Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – z taśm montażowych zjechało 238,1 tys. sztuk, o 8,9% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Trend ten z jednej strony potwierdza europejską, ale i światową tendencję spadku nowych rejestracji co jest tym bardziej istotne, że praktycznie całość produkcji samochodów osobowych kierowana jest na eksport. Co znamienne trend ten nie dotyczy samochodów użytkowych. W pierwszej połowie produkcja tego typu pojazdów zwiększyła się w Polsce o prawie 21%. Wpłynęła na to zwiększona sprzedaż zarówno w UE, jak i w Polsce.
- Mirosław Michna