Hella zakończyła pierwsze półrocze roku finansowego 2018/2019 (1 czerwca – 30 listopada 2018) z pozytywnymi wynikami sprzedaży i zysków w trudnym otoczeniu rynkowym. Tym samym skonsolidowana sprzedaż przy korektach walutowych i portfolio wzrosła o 7,3%. Biorąc pod uwagę efekty kursów walutowych i rezygnację z działalności hurtowej, odnotowano wzrost sprzedaży o 2,8% do 3,6 mld euro (rok poprzedni: 3,5 mld euro).
Skorygowany zysk EBIT wzrósł w ciągu sześciu miesięcy o 5,5% do 302 mln euro (rok wcześniej: 286 mln euro). Odpowiada to skorygowanej marży EBIT w wysokości 8,6% (przed rokiem: 8,7 %). W szczególności w świetle zbycia działalności w zakresie dystrybucji hurtowej odnotowane zyski przed odsetkami i podatkami (EBIT) znacznie wzrosły do 537 mln euro (rok wcześniej: 290 mln euro). Odnotowana marża EBIT wynosi zatem 15,1% (przed rokiem: 8,4%).
Mamy za sobą trudne pierwsze półrocze, które charakteryzowało się rosnącą niepewnością na rynku i dużymi wahaniami popytu. Nasz wzrost sprzedaży i zysków pokazuje, że do tej pory byliśmy w stanie sprostać tym wyzwaniom. Jest to dowód na odporność i dobre strategiczne dostosowanie naszego modelu biznesowego do głównych trendów na rynku motoryzacyjnym, takich jak jazda autonomiczna, elektromobilność i cyfryzacja. Wciąż jednak musimy się spodziewać trudności w nadchodzących miesiącach.
dyrektor generalny Hella - dr Rolf BreidenbachWzrost sprzedaży w całej grupie był wspierany w szczególności przez segment motoryzacyjny w pierwszym półroczu, który wzrósł o 8,1% do 2,9 mld euro (rok wcześniej: 2,7 mld euro). Wzrost sprzedaży wynika przede wszystkim z utrzymującego się wysokiego popytu na systemy oświetleniowe i rozwiązania elektroniczne, szczególnie w obszarach systemów wspomagania kierowcy i zarządzania energią. Skorygowany EBIT segmentu wzrósł do 244 mln euro (przed rokiem: 238 mln euro). Skorygowana marża EBIT została w ten sposób zmniejszona, między innymi ze względu na nieproporcjonalny wzrost nakładów na badania i rozwój, do 8,5% (rok wcześniej: 9,0%).
W segmencie Aftermarket, bez uwzględnienia sprzedaży działalności dystrybucyjnej, sprzedaż wzrosła o 4,5% do 336 mln euro (rok wcześniej: 321 mln euro) w pierwszym półroczu. W szczególności dział z wyrafinowanym wyposażeniem warsztatowym, takim jak urządzenia do testowania emisji spalin i do regulacji świateł, wspierał wzrost sprzedaży. Skorygowany EBIT segmentu pozostaje na poziomie z ubiegłego roku z 25 mln euro. Skorygowana marża EBIT wynosi zatem 7,6% (przed rokiem: 7,7%).
W segmencie aplikacji specjalnych pomyślnie rozwinęła się działalność w zakresie pojazdów rolniczych i budowlanych oraz przyczep. Jednak odnotowana sprzedaż segmentu spadła o 3,7% do 204 mln euro (rok poprzedni: 211 mln euro) w wyniku zamknięcia zakładu produkcyjnego w Australii. Natomiast rentowność segmentu uległa dalszej poprawie. Wskaźnik EBIT segmentu wzrósł o 14,3% do 27 mln euro (rok poprzedni: 24 mln euro); odnotowana marża EBIT wynosi zatem 13,3% (przed rokiem: 11,2%).
Z obecnej perspektywy Grupa Hella nadal przewiduje pozytywny rozwój biznesu w bieżącym roku finansowym.
Zakładamy jednak, że otoczenie rynkowe będzie nadal słabnąć w nadchodzących miesiącach. Wynika to przede wszystkim ze znacznego spadku popytu na chińskim rynku motoryzacyjnym, niestabilności w połączeniu z nową metodą badania emisji WLTP oraz niepewności w ogólnym otoczeniu gospodarczym.
- dr Rolf Breidenbach
Zakładając, że rynek motoryzacyjny nie odczuje dodatkowego osłabienia w drugiej połowie roku finansowego, Hella oczekuje obecnie, że wzrost sprzedaży przy korektach walutowych i portfolio będzie niższy, a wzrost zysków przed skorygowaniem o odsetki i podatki poprzez działania restrukturyzacyjne i efekty portfolio (skorygowany EBIT) będzie w zakresie 5-10%. Jeśli chodzi o marżę EBIT skorygowaną o środki restrukturyzacyjne i efekty portfolio, nadal oczekuje się skorygowanej marży EBIT w przybliżeniu odpowiadającej wartości z ubiegłego roku.
Pełny raport jest dostępny pod linkiem.
Źródło: Hella