Jednocześnie są przykładem udanego wykorzystania doświadczeń sportowych w masowej produkcji opon, docenianym przez największe koncerny samochodowe.
Obchodząca w tym roku 40-stkę linia opon Advan, japońskiej marki Yokohama, właśnie święci triumfy na najtrudniejszych światowych torach umożliwiając uczestnikom, takim jak Yvan Muller, José María López czy Thed Bjork zaciętą walkę o tysięczne części sekundy. Jako wyłączny dystrybutor opon dla ekip wyścigowych WTCR (FIA World Touring Car Cup) w 2018 roku, Yokohama dostarczyła najnowsze ogumienie Advan, z ulepszonymi rozwiązaniami zwiększającymi szybkość i precyzję prowadzenia na mokrej nawierzchni.
Początek tej historii sięga 1978 roku. Wówczas Yokohama, jako oficjalny sponsor Japan Racing of Champions, po raz pierwszy opracowała opony wyścigowe, według specjalistycznych wytycznych dla osiągnięcia najlepszych parametrów w warunkach szybkiej jazdy. W tym samym roku marka wprowadziła do produkcji pierwszy model opony o nazwie Advan HF. Opona zapewniała dobre prowadzenie i przyczepność przy niesprzyjającej pogodzie, zachowując równie dobre osiągi na suchej nawierzchni. Ta pierwsza w Japonii radialna opona sportowa, z zastosowaniem stalowego opasania osnowy, dała początek nowej serii ogumienia w portfolio japońskiego producenta. Oznaczenie, rozpoczynające się pierwszą literą alfabetu, podkreślało wiodący charakter sportowej linii. Nazwa – pochodząca od ang. advance – nawiązywała do nieustannego rozwoju marki, podkreślając jej technologiczne zaawansowanie.
Od początku linia opon Advan konstruowana była w oparciu o potrzeby motorsportu, stanowiącego doskonały obszar poznawczy tworzenia nowych rozwiązań. Yokohama stała się stałym wsparciem dla drużyn wyścigowych, rywalizujących we wszystkich kategoriach sportów motorowych w Japonii. Doświadczenia zebrane podczas wydarzeń, pozwoliły opracować nowy asymetryczny wzór bieżnika. Jego unikalna, w połowie gładka rzeźba stała się znakiem rozpoznawczym nowego modelu Advan HF Type D. Unikatowy wzór w połączeniu z wyjątkową wydajnością sprawiał, ze opona Advan HF Type D zyskała pozycję wiodącego produktu, stając się krokiem milowym w rozwoju marki.
Kolejne lata dostarczania zespołom startowym ogumienia dostosowanego do warunków każdego wyścigu, to dalszy rozwój technologii opon Yokohama na rzecz maksymalnych osiągów na suchym i mokrym torze. W sportowym świecie określenie „Yokohama na deszcz” stało się aforyzmem. Podczas All Japan Fuji 500 km 24 listopada 1985 r. w wyniku ulewnych opadów samochody traciły przyczepność i masowo wycofywały się z rywalizacji. Jadący z numerem 25. Advan Porsche w rekordowym tempie pokonał dystans na japońskich oponach, wygrywając wyścig.
Podobnie było w marcu 2009 r., podczas sezonu Super GT na torze Okayama w Japonii, gdy intensywny deszcz i opony Yokohama zadecydowały o wynikach rozgrywki. Obecnie ogumienie projektowane dla potrzeb motorsportu obejmuje specjalistyczne modele. Od opon Advan A005 – z gładkim bieżnikiem (slick) zaprojektowanym dla zapewnienia maksymalnej przyczepności i krótkiej drogi hamowania wyłącznie na suchej nawierzchni, przez opony wyścigowe z homologacją drogową Advan Neova AD08 (semi-slick), które dzięki odpowiedniej kombinacji związków mieszanki gumowej i konstrukcji bieżnika z bocznymi wzmocnieniami, zapewniają właściwą trakcję i wysoką wydajność na torze, po opony rajdowe Advan A053, przeznaczone do stosowania na różnej nawierzchni, typu asfalt, szuter, piasek – wykorzystywane przez zawodników Rajdowych Mistrzostw Europy – FIA ERC.
Opracowane przez japońskich inżynierów wybrane rozwiązania znajdują zastosowanie w masowej produkcji opon z serii Advan. Legendarna opona Advan HF Type D, była pierwszym modelem, który trafił do masowej produkcji, po sukcesach na światowych torach wyścigowych, stając się fabrycznym wyposażaniem Porsche lat 70 i 80. Przykładem jednego z ostatnich i najbardziej docenionych na świecie modeli osobowych jest Advan Sport V105. Sportowa opona wykorzystuje m.in. technologię Matrix Body Ply, stworzoną w oparciu o doświadczenia związane z udziałem w wyścigach WTCC. Jej efektem jest zmniejszona podatność opony na ugięcia, zwiększająca siłę docisku i precyzję kierowania, zapewniająca lepszą sterowalność i wyczucie samochodu. Dzięki innowacyjnym składnikom mieszanki gumowej model wyróżnia najwyższa ocena przyczepności na mokrej nawierzchni – klasa A lub B. Spośród wszystkich opon Yokohama, model Advan Sport V105 cieszy się największym uznaniem koncernów samochodowych. Model jest pierwszym wyposażaniem pojazdów, takich jak Mercedes-Benz, BMW, Audi, Mazda czy Subaru.
Wysokie osiągi opon Advan doceniają producenci aut premium na całym świecie m.in. Porsche, Mercedes-AMG, Lexus, Lotus czy Tesla, wybierając opony z tej serii do fabrycznego montażu. Jak zapowiadają japońscy inżynierowie marka nie ustaje w udoskonalaniu technologii sportowych, rozwiązań na rzecz bezpieczeństwa i komfortu, projektując kolejne innowacyjne opony w serii Advan.
Źródło: Yokohama