Do 2023 roku Yokohama Rubber zamierza wzmacniać kluczowe mocne strony dotychczasowych obszarów działalności, poszukując jednocześnie rozwiązań odpowiadających na potrzeby generowane przez nowe czasy. Dzięki wdrożeniu inicjatyw przewidzianych w planie YX2023, firma chce osiągnąć w 2023 roku rekordowe przychody ze sprzedaży w wysokości 700 miliardów jenów (ok. 5,4 miliarda euro) i zysk operacyjny w wysokości 70 miliardów jenów (ok. 540 milionów euro).
Yokohama Rubber wyznaczyła również cele dotyczące przychodów ze sprzedaży w wysokości 770 miliardów jenów (ok. 5,9 miliarda euro) i zysku operacyjnego w wysokości 80 miliardów jenów (ok. 600 milionów euro) w roku 2025.
Nowe trendy a produkcja opon
Rynek ogumienia można obecnie podzielić na: opony konsumenckie do samochodów osobowych oraz opony do pojazdów użytkowych, przeznaczone do pojazdów ciężarowych, autobusów, maszyn rolniczych i innych pojazdów wykorzystywanych w przemyśle. Oba rynki są uważane za w przybliżeniu równe pod względem wielkości. Jednak w miarę upowszechniania się standardu CASE[1], MaaS[2] i innych podobnych trendów, liczba samochodów będących w posiadaniu użytkowników indywidualnych będzie spadać, a do przemieszczania ludzi i towarów coraz częściej służyć będą pojazdy infrastrukturalne. W rezultacie opony konsumenckie stracą na znaczeniu na rzecz opon do pojazdów użytkowych.
Yokohama Rubber zamierza reagować na zmiany zachodzące na rynku, stosując podejście dwutorowe. Po pierwsze, działalność w zakresie opon konsumenckich ma się koncentrować na takich inicjatywach, jak zwiększenie sprzedaży opon o wysokiej wartości dodanej. Po drugie, branża opon do pojazdów użytkowych ma poszukiwać i korzystać z nowych możliwości biznesowych wynikających ze zmian na rynku.
Opony konsumenckie
Dział opon konsumenckich Yokohamy ma dążyć do maksymalizacji wskaźnika sprzedaży najważniejszych modeli opon o wysokiej wartości dodanej, w tym flagowej marki ADVAN, marki GEOLANDAR do SUV-ów i pickupów oraz różnych opon zimowych. Inicjatywy podjęte dla osiągnięcia tego celu będą obejmowały:
Dzięki tym inicjatywom Yokohama Rubber zamierza do 2023 roku zwiększyć sprzedaż marki ADVAN o 50%, sprzedaż marki GEOLANDAR o 15%, a sprzedaż opon zimowych o 20% w stosunku do poziomów z roku 2019, podnosząc tym samym łączny wskaźnik sprzedaży tych trzech podstawowych marek z obecnych 40% do 50%.
Opony do pojazdów użytkowych
Odpowiadając na dynamiczne zmiany rynkowe, jakie przyniosły standard CASE, wprowadzenie MaaS i inne nowe trendy, dział opon do pojazdów użytkowych zamierza poszukiwać nowych sposobów dostarczania wartości poprzez inicjatywy podejmowane w czterech obszarach (koszt, serwis, transformacja cyfrowa, asortyment). Pozwolić ma to również na wzmocnienie działalności w obszarze opon OHT (Off-Highway Tires) i TBR (Truck and Bus Radial Tires).
Koszt – aby sprostać prognozowanemu wzrostowi popytu na tańsze opony spowodowanemu zmianami na rynku, Yokohama Rubber pozycjonuje swoją fabrykę opon do samochodów osobowych w Indiach jako zakład produkujący najtańsze ogumienie w Grupie Yokohama Rubber i tworzy nowy, niskokosztowy model produkcji. Firma rozważy również wykorzystanie niskokosztowego modelu wytwarzania do zwiększenia produkcji w fabryce opon TBR w Tajlandii.
Serwis – w związku z przewidywanym wzrostem liczby pojazdów, których właścicielami będą przedsiębiorstwa, Yokohama Rubber zamierza sprzedawać opony w pakiecie z obsługą posprzedażną.
Transformacja cyfrowa – Yokohama Rubber zamierza przyspieszyć rozwój czujników zintegrowanych z oponami i stworzyć nowe usługi związane z rozwojem opon podłączonych do Internetu.
Asortyment – branża transportowa i logistyczna będzie prawdopodobnie potrzebować szerokiej gamy opon, aby sprostać różnym przebiegom i warunkom eksploatacji w miarę upowszechniania się pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Firma zamierza wspierać tę transformację poprzez dalsze poszerzanie asortymentu opon.
Produkcja opon OHT (Off-Highway Tires)
Trwająca integracja działu opon OHT Yokohama Rubber i spółek Grupy ATG i Aichi Tire przełożyć ma się na przyspieszenie produkcji opon OHT. Obszar ten ma zostać wzmocniony przez oferowanie wielu marek ogumienia w odpowiedzi na rozwój rynku oraz reagowanie na potrzeby klientów. Firma prowadzi również intensywne inwestycje w celu zwiększenia mocy produkcyjnych, ponieważ jej celem jest osiągnięcie w 2025 roku przychodów ze sprzedaży opon OHT w wysokości 140 mld jenów, co ma stanowić równowartość 30% ówczesnego zysku całej Grupy.
Produkcja opon TBR (Truck and Bus Radial Tires)
Firma zamierza kontynuować swoje wysiłki w celu zwiększenia zdolności zakładu w Missisipi do zapewnienia stabilnych dostaw opon do pojazdów ciężarowych i autobusów w Stanach Zjednoczonych. Yokohama Rubber planuje zwiększenie mocy produkcyjnych w zakresie opon TBR, aby sprostać rosnącemu popytowi i do 2025 roku zwiększyć przychody ze sprzedaży do 100 mld jenów.
Segment MB (Multiple-Business)
Przed segmentem MB w okresie realizacji planu YX2023 stawiane jest zadanie przekształcenia portfolio produktów w taki sposób, by zapewniało ono zarówno silny potencjał wzrostu, jak i stabilne zyski. Segment ma skoncentrować swoje zasoby w dwóch najsilniejszych obszarach, jakimi są węże i sprzęgła oraz produkty dla przemysłu. Dzięki temu ma stać się on czynnikiem napędowym wzrostu i generować stabilne zyski. Jednocześnie, dział MB odpowiedzialny za markę Hamatite ma poprawić swoją strukturę biznesową poprzez ponowne skoncentrowanie się na obszarach ścisłej specjalizacji, a dział produktów dla przemysłu lotniczego ma zostać poddany restrukturyzacji, tak, by zapewnić rozwój tego obszaru działalności w sposób zgodny z aktualnymi trendami.
Wzmocnienie podstaw zarządzania: strategia HR i inicjatywy ESG
Strategia HR sformułowana w planie YX2023 przewiduje: reformę systemu zarządzania personelem w celu wzmocnienia kadr na poziomie zarządzania i administracji firmy; budowanie silniejszej organizacji, która będzie w stanie szybko reagować na zmiany w otoczeniu; wdrażanie zmian w zakresie stylu pracy, które przyniosą korzyści wszystkim pracownikom. Zgodnie z hasłem CSR firmy „Caring for the Future” („Dbając o przyszłość”), inicjatywy ESG mają nadal koncentrować się wokół dostarczania produktów przyjaznych dla środowiska, dążenia do neutralności klimatycznej oraz działań nakierowanych na wsparcie społeczności, w których znajdują się zakłady Yokohama Rubber. Zarząd ma wzmocnić również ład korporacyjny i będzie kontynuować wysiłki na rzecz stworzenia bezpiecznych, pewnych i komfortowych miejsc pracy.
Cele finansowe na 2023 r.:
[1] CASE – pierwsze litery słów: „connected” (podłączony do internetu), „autonomous” (autonomiczny), „shared” i „services” (usługi współdzielone) (czasami tylko „shared”) i „electric” (elektryczny).
[2] MaaS – Mobilność jako usługa. Oferowanie pakietów funkcji wyszukiwania, rezerwacji, płatności i innych powiązanych elementów w ramach optymalnych kombinacji usług transportu publicznego i innych usług związanych z mobilnością w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i pasażerów w zakresie mobilności.
Źródło: Yokohama