Z życia mechanika: diagnostyka nastawników AVS | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika: diagnostyka nastawników AVS

System Audi Valvelift System w skrócie AVS pozwala na dwuzakresową zmianę wzniosu zaworów wydechowych czego efektem jest wzrost momentu obrotowego w silnikach TFSI. Podzespołami wykonawczymi systemu są elektromagnetyczne nastawniki, które jak się okazuje są „piętą Achillesową” tego układu. W artykule zostanie przedstawiony sposób diagnozowania nastawników wykonany w oparciu o pomiar za pomocą oscyloskopu.

Budowa i działanie systemu AVS opisywane były szczegółowo w osobnym artykule.  W skrócie warto jednak przypomnieć iż idea AVS opiera się na zmodyfikowanej budowie wałka rozrządu który posiada specjalne tuleje krzywkowe o małym i dużym profilu (ilustracja 1). Przesuw tulei realizowany jest właśnie przez wysterowanie elektromagnetycznego nastawnika, którego trzpień pozwala na zmianę profilu krzywki z dużej na małą.

Nastawniki krzywek AVS
Ilustracja 1. Trzpienie elektromagnetycznych nastawników (górna części zdjęcia) umożliwiają przesuw tulei krzywkowej i zmianę profilu krzywek z dużej na małą. (fot: M. Leśniewski)

Wstępnie nastawniki można sprawdzić za pomocą multimetru weryfikując ich rezystancję która powinna wynosić od 6,5 Ω do 8,5 Ω, przy pomiarze wykonywanym w temperaturze 20°C.

Diagnostyka oscyloskopowa nastawników AVS

Bardziej dokładnych wniosków dotyczących prawidłowego funkcjonowania tych podzespołów dostarczy pomiar z użyciem oscyloskopu. Co więcej, użycie oscyloskopu pozwoli ocenić czy dana tuleja krzywkowa osiągnęła wymagane miejsce i nastąpiła zamierzona zmiana profilu krzywki. Do pomiaru został użyty oscyloskop dwukanałowy modułu MT-77 testera Mega Macs X firmy Hella Gutmann. Sondę oscyloskopu należy podłączyć do odpowiedniego przewodów nastawnika i masy pojazdu (ilustracja 2).

By uzyskać pełny obraz przebiegu oscyloskop trzeba skonfigurować na zakres pomiarowy napięcia wynoszący 5 V/div., podstawę czasu ustawić na 40 ms s/div.

Podłączenie oscyloskopu AVS
Ilustracja 2. Weryfikacja sygnału napięciowego tulei krzywkowej nastawnika 1 cylindra realizowana za pomocą modułu pomiarowego MT-77 firmy Hella Gutmann. Diagnozowany pojazd to Audi A4 2.0 TFSI z 2021 roku. (fot: M. Leśniewski).

Na ilustracjach 3 i 4 zostały przedstawione oscylogramy które przechwycono w trakcie pracy silnika i zmian jego prędkości obrotowej. Przebiegi posiadają charakterystyczne kształty, które odpowiadają poszczególnym fazom zmiany profilu krzywki. W żółtym prostokącie zaznaczono odcinek przebiegu odpowiadający wysterowaniu elektromagnetycznego nastawnika. Zakończenie fazy wysterowania towarzyszy nagły pik napięcia oznaczony czerwonym okręgiem. Z kolei w niebieskim okręgu zarejestrowany został sygnał zwrotny który występuje gdy nastąpi prawidłowa zmiana profilu danej krzywki.

Przebieg zmiany profilu krzywki z dużej na mały zarejestrowany zaraz po uruchomieniu silnika
Ilustracja 3. Przebieg zmiany profilu krzywki z dużej na mały zarejestrowany zaraz po uruchomieniu silnika. (fot: M. Leśniewski).
Oznaczenie poszczególnych obszarów przebiegu w trakcie zmiany profilu krzywki w fazie przyspieszania.
Ilustracja 4. Oznaczenie poszczególnych obszarów przebiegu w trakcie zmiany profilu krzywki w fazie przyspieszania. (fot: M. Leśniewski).

Przedstawione powyżej oscylogramy można potraktować jako wzorcowe gdyż obrazują prawidłowe funkcjonowanie badanego nastawnika. Jak widać użycie oscyloskopu w prosty i szybki sposób może dostarczyć wiele przydatnych informacji które pozwalając przyśpieszyć diagnostykę. Gdyby w układzie AVS nastąpiły nieprawidłowości związane z zablokowaniem tulei krzywkowej danego cylindra (usterka mechaniczna) to oscyloskop nie zarejestrował by sygnału zwrotnego oznaczonego niebieskim okręgiem na ilustracji nr 4.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).