System Audi Valvelift System w skrócie AVS pozwala na dwuzakresową zmianę wzniosu zaworów wydechowych czego efektem jest wzrost momentu obrotowego w silnikach TFSI. Podzespołami wykonawczymi systemu są elektromagnetyczne nastawniki, które jak się okazuje są „piętą Achillesową” tego układu. W artykule zostanie przedstawiony sposób diagnozowania nastawników wykonany w oparciu o pomiar za pomocą oscyloskopu.
Budowa i działanie systemu AVS opisywane były szczegółowo w osobnym artykule. W skrócie warto jednak przypomnieć iż idea AVS opiera się na zmodyfikowanej budowie wałka rozrządu który posiada specjalne tuleje krzywkowe o małym i dużym profilu (ilustracja 1). Przesuw tulei realizowany jest właśnie przez wysterowanie elektromagnetycznego nastawnika, którego trzpień pozwala na zmianę profilu krzywki z dużej na małą.
Wstępnie nastawniki można sprawdzić za pomocą multimetru weryfikując ich rezystancję która powinna wynosić od 6,5 Ω do 8,5 Ω, przy pomiarze wykonywanym w temperaturze 20°C.
Bardziej dokładnych wniosków dotyczących prawidłowego funkcjonowania tych podzespołów dostarczy pomiar z użyciem oscyloskopu. Co więcej, użycie oscyloskopu pozwoli ocenić czy dana tuleja krzywkowa osiągnęła wymagane miejsce i nastąpiła zamierzona zmiana profilu krzywki. Do pomiaru został użyty oscyloskop dwukanałowy modułu MT-77 testera Mega Macs X firmy Hella Gutmann. Sondę oscyloskopu należy podłączyć do odpowiedniego przewodów nastawnika i masy pojazdu (ilustracja 2).
By uzyskać pełny obraz przebiegu oscyloskop trzeba skonfigurować na zakres pomiarowy napięcia wynoszący 5 V/div., podstawę czasu ustawić na 40 ms s/div.
Na ilustracjach 3 i 4 zostały przedstawione oscylogramy które przechwycono w trakcie pracy silnika i zmian jego prędkości obrotowej. Przebiegi posiadają charakterystyczne kształty, które odpowiadają poszczególnym fazom zmiany profilu krzywki. W żółtym prostokącie zaznaczono odcinek przebiegu odpowiadający wysterowaniu elektromagnetycznego nastawnika. Zakończenie fazy wysterowania towarzyszy nagły pik napięcia oznaczony czerwonym okręgiem. Z kolei w niebieskim okręgu zarejestrowany został sygnał zwrotny który występuje gdy nastąpi prawidłowa zmiana profilu danej krzywki.
Przedstawione powyżej oscylogramy można potraktować jako wzorcowe gdyż obrazują prawidłowe funkcjonowanie badanego nastawnika. Jak widać użycie oscyloskopu w prosty i szybki sposób może dostarczyć wiele przydatnych informacji które pozwalając przyśpieszyć diagnostykę. Gdyby w układzie AVS nastąpiły nieprawidłowości związane z zablokowaniem tulei krzywkowej danego cylindra (usterka mechaniczna) to oscyloskop nie zarejestrował by sygnału zwrotnego oznaczonego niebieskim okręgiem na ilustracji nr 4.